در پی افزایش قیمت فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی

این گرانی به ضرر سینماست!

    کد خبر :358551

این گرانی، هم قاچاق را زیاد می‌کند و هم این کالا را از سبد خانوارها خارج می‌کند. تعدادی هم به دنبال خرید نسخه‌های قاچاق این کالا می‌روند که هزینه کمتری را برای آنها دارد. مشتری هم بی‌توجه به قاچاق بودن کالا، آنها را می‌خرند و متاسفانه توجه به حلال و حرام به ویژگی اخلاقی‌ای تبدیل شده که به تاریخ پیوسته است.

گران شدن یکباره نسخه‌های دی وی دی شبکه نمایش خانگی از 5 یا ۶ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان اتفاقی بود که در هفته‌های اخیر با واکنش‌های مختلفی مواجه شد؛ برخی معتقدند این گرانی‌ها ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه‌ای است که برای چاپ و تکثیر یک اثر مورد نیاز است و این گرانی را گریز ناپذیر می‌دانند و برخی نیز می‌گویند این افزایش قیمت ناگهانی خیلی به نظر منطقی نمی‌آید و به ضرر سینمای ایران است.

در ادامه برای روشن‌تر شدن این موضوع و بررسی جنبه‌های مختلف این افزایش قیمت و همچنین ارزیابی تاثیر کم شدن فاصله زمانی بین اتمام اکران فیلمها در سینما تا زمان پخش آنها در شبکه نمایش خانگی بر روی فروش آثار چه در گیشه سینما و چه در شبکه نمایش خانگی با برخی از تهیه کنندگان سینمای ایران به گفت‌وگو پرداختیم.

گران شدن DVD ها، این کالا را از سبد خانوار خارج می‌کند

عبدالله علیخانی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره شرایط فروش شبکه نمایش خانگی و همچنین تاثیر گرانی و تورم موجود در اقتصاد کشور، بیان کرد: گران شدن مواد اولیه در کشور در همه ابعاد باعث مشکلاتی شده است و فقط بحث شبکه نمایش خانگی نیست.

او با تاکید بر اینکه “تاثیر گران شدن DVD های شبکه نمایش خانگی در شهرستان‌ها بیشتر قابل مشاهده است”، توضیح داد: در شهرستان‌ها به دلیل آنکه میزان نظارت کمتر است، قاچاق کالا و وجود نسخه‌های غیرقانونی بیشتر است و درواقع کسی که اقدام به چاپ و تکثیر غیرقانونی این آثار می‌کند، فقط هزینه متریال اولیه را می‌دهند و سهم صاحب فیلم و خرج و مخارج دفاتر را ندارند. بنابر این هرچه این محصولات گران‌تر شود چون نظارتی در شهرستان‌ها وجود ندارد خلاف بیشتر خواهد شد.

این تهیه کننده ادامه داد: درست است که این افزایش قیمت زیاد بوده، اما این نکته از دید خریدار به نظر زیاد می‌آید اما اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم متوجه می‌شویم که چه اتفاقی افتاده است. موادی که اینها استفاده می‌کردند در برخی موارد به سه برابر رسیده و در جایی هم به چهار برابر. از DVD خام تا پالت‌ها و کاغذ و مقواهایی که استفاده می‌کنند به چندین برابر قیمت رسیده است. البته این گرانی، هم قاچاق را زیاد می‌کند و هم اینکه ممکن است این کالا را از سبد خانوارها خارج کنند. تعدادی هم به دنبال خرید نسخه‌های قاچاق این کالا می‌روند که هزینه کمتری را برای آنها دارد. مشتری هم بی توجه به قاچاق بودن کالا، آن را می‌خرند و متاسفانه توجه به حلال و حرام به ویژگی اخلاقی‌ای تبدیل شده که به تاریخ پیوسته است. اما در نهایت می‌توانم بگویم آنچه که در این مملکت گران می‌شود دیگر ارزان نخواهد شد. بنابر این بعید می‌دانم قیمت این نسخه‌های چاپ شده کمتر شود.

به گزارش ایسنا، علیخانی درباره کم شدن فاصله زمانی بین اکران فیلم در سینما و پخش آن در شبکه نمایش خانگی، اظهار کرد: یک زمانی بود که ما از فیلم‌ها، کپی چاپ می‌کردیم، یعنی مثلا ۵۰ کپی چاپ می‌شد که مخارج آن هم بالا بود و صرف نمی‌کرد بیشتر از این مقدار کپی داشته باشیم و سپس آنها را به نوبت به سینماهای سراسر کشور می‌فرستادیم. اما الان یک هارد داریم و نمایش فیلم را به صورت دیجیتال انجام می‌دهیم. بنابر این امکان اکران فیلم‌ها به صورت همزمان با تهران اتفاق می‌افتد. اکنون اگر دفتر پخشی به درستی عمل کند در ظرف سه ماه همه اکران‌هایش تمام می‌شود و حتی کوچک‌ترین شهر هم می‌تواند همزمان با تهران فیلمی را روی پرده نمایش بدهد. به این علت در زمان صرفه جویی شده است و در نتیجه امکان پخش آن در شبکه نمایش خانگی هم می‌تواند زودتر اتفاق بیفتد.

پخش زودهنگام آثار در شبکه نمایش خانگی سینماها را از رونق می‌اندازد؟!

حبیب اسماعیلی از دیگر تهیه کنندگان سینمای ایران با اشاره به اینکه تا سالهای قبل افزایش قیمت DVD ها بسیار محدود صورت می‌گرفت و شاید سالی فقط ۵۰۰ تومان افزایش می‌یافت” بیان کرد: با وجود این افزایش قیمت ناگهانی، امیدوارم این نسخه‌های چاپ شده خریدار داشته باشند و مردم آن را پس نزنند. در این میان نکته دیگری هم باید مورد توجه قرار بگیرد، امیدواریم قیمت خرید فیلم‌های ایرانی برای شرکتها پخش نمایش خانگی نیز بیشتر شود. یعنی به گونه‌ای نباشد که این شرکت‌ها فیلمها را به همان قیمت سابق از صاحب اثر بخرند اما به قیمت بالا بفروشند.

او همچنین گفت: فیلم‌ها در خود سینما خوب نمی‌فروشند و فقط تعدادی از آنها هستند که فروش بالایی پیدا می‌کنند، بقیه با فروش حدود یک میلیارد روبه رو هستند و شاید شرایط خوبی در زمان اکران پیدا نکنند ولی در زمان پخششان در شبکه نمایش خانگی با استقبال خوبی مواجه شوند. ما طبق ضوابط می‌توانیم سه ماه بعد از اتمام اکران فیلم آن را در شبکه نمایش خانگی پخش کنیم این مدت باید رعایت شود چون باید فیلم در حافظه مخاطب بماند و همچنین این روند را هم باید مدنظر قرار دهیم که به خاطر پخش زودهنگام آثار در شبکه نمایش خانگی سینماها را از رونق نیندازیم.

VOD را ج ایگزین خرید ‌های گران قیمتDVD‌ کنیم

سیدغلامرضا موسوی، تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی هم درباره افزایش حدود دو برابری قیمت DVD فیلم‌های سینمایی شبکه نمایش خانگی و این سوال که آیا زیانی متوجه تهیه‌کنندگان می‌شود، گفت: خرید فیلم‌های سینمایی در شبکه‌‎های ویدئویی به سه صورت انجام می‌شود؛اولین شیوه به این صورت است که شرکت پخش‌کننده آن را می‌خرد و دیگر تهیه‌کننده کاری به سود و زیان فروش ندارد. مورد دیگر به این صورت است که حداقل تعداد فروش ‌DVDها را گارانتی می‌کنند یعنی شرکت خریدار می‌گوید من فروش ۱۰۰ هزار نسخه را گارانتی می‌کنم. از این مقدار به بالا هم بر اساس قراردادی که بین صاحب فیلم و پخش‌کننده بسته می‌شود مبلغی را شرکت پخش به تهیه‌کننده پرداخت می‌کند. شکل سوم هم این است که اساسا تهیه‌کننده DVDها را چاپ و از طریق پخش توزیع می‌کند، در این شکل سود یا زیان فیلم مستقیما متوجه خود تهیه‌کننده است.

او ادامه داد: هر کدام از این‌ شیوه‌ها تفاوت خاص خودش را دارد و قطعا افزایش قیمت به همه این موارد آسیب می‌زند اما در نهایت به ضرر مصرف‌کننده است اما اگر بخواهیم مقایسه صورت بگیرد، قیمت هر DVD چیزی کمتر از یک دلار با نرخ بازار می‌شود. ضمن این که اکنون کارخانه‌های تولید DVD‌ هم این CD یا DVD‌ها را باید با ارز آزاد از خارج خریداری و چاپ کنند.

موسوی با بیان این که «قیمت کنونی این محصولات باید با بررسی بیشتری انجام می‌شد»، اظهار کرد: من احساس می‌کنم که این افزایش قیمت زیاد است و باید حدود دو هزار تومان کمتر از قیمت کنونی می‌بود. با توجه به همین گرانی‌ها نباید این‌ همه شاهد افزایش قیمت می‌بودیم. البته من امیدوارم با توجه به این شرایط مردم به جای آن که به سمت دانلود غیر قانونی بروند، VOD را جایگزین خرید DVD‌ کنند. زیرا تماشای اینترنتی فیلم‌ها قطعا به صرفه‌ و استفاده از آن راحت‌تر خواهد بود همچنین قیمت‌ محصول نهایی هم مناسب‌تر خواهد شد.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره عرضه شدن نسخه‌های شبکه نمایشی فیلم‌ها با فاصله کمی از اکران‌شان در سینماها گفت: این یک بحث قدیمی است که مدت‌هاست بین اهالی سینما وجود دارد. تعدادی معتقدند نباید خیلی سریع فیلم‌ها وارد شبکه نمایش خانگی شود و برخی هم معتقدند که تاثیری بر فروش سینما ندارد. در واقع تمام نگرانی کسانی که می‌گویند این فاصله باید بیشتر باشد، این است که سینماها فرصت داشته باشند که فیلم را نمایش دهند اما الان با وجود سیستم نمایش دیجیتال در سینماها این امکان وجود دارد که یک فیلم را در سراسر کشور به صورت همزمان نمایش دهیم.

غلامرضا موسوی در پایان اضافه کرد: البته الان با توجه به این که مدت اکران فیلم‌ها در سینماها کمتر شده است، فاصله نمایش آنها به صورت نمایش خانگی خیلی هم زود نیست. در واقع ما با دو گروه از افراد مواجه هستیم: کسانی که فیلم را فقط در سینما می‌بینند و کسانی که فیلم را به صورت DVD می‌خرند. این دو گروه با هم متفاوت‌اند و منطقا این اواخر روشن شده است که این دو بر روی هم تاثیر چندانی نمی‌گذارند؛ ضمن این که وقتی فیلمی زودتر به شبکه نمایش خانگی می‌آید، می‌توانند از تبلیغاتی که برای نمایش آن فیلم در سینما شده هم استفاده کنند و در نهایت بیشتر فیلم‌ها اکنون در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد و چون رفت‌وآمد مردم در این مکان‌ها زیاد است، مخاطب می‌تواند فیلم مورد نظر خود را انتخاب کند و به این صورت به راحتی در دسترس همه قرار می‌گیرد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید