خوشرو: جهان به حاکمیت قانون نیاز دارد نه زورگویی

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۷ ۹:۲۲
    کد خبر :357974

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت که یکی از اصول بنیادین سازمان ملل این است که دنیا باید با قانون اداره شود، نه با زور.

غلامعلی خوشرو در این جلسه که برای بحث در مورد میانجی‌گری و حل و فصل اختلافات برگزار شده بود، گفت میانجی‌گری باید از زاویه وسیع‌تری چون تقویت حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی بررسی شود.

وی گفت: دولت‌های عضو این سازمان در راستای تقویت حاکمیت قانون دو تعهد اساسی دارند؛ اول اینکه از تهدید یا استفاده از زور خودداری کنند و دوم اینکه اختلافات خود را از طرق مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند.

خوشرو افزود: با وجود برخی موفقیت‌ها، هنوز باید اقدامات جدی برای تقویت حاکمیت قانون در جهان صورت گیرد.

وی ضمن اشاره به تجاوز آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت به عراق در اوایل قرن جاری، بدون در نظر گرفتن نقش شورای امنیت، گفت: این اقدام نقض صریح منشور سازمان ملل بود.

نماینده دائم ایران در ادامه گفت: آمریکا نه تنها خود قطعنامه شورای امنیت را نقض می‌کند، بلکه آشکارا دیگران را نیز به سرپیچی از یکی از قطعنامه‌های این نهاد، یعنی قطعنامه 2231، دعوت می‌کند و می‌گوید اگر از این اقدام خودداری کنند با مجازات موجه خواهند شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اگر جلوی اینگونه اقدامات گرفته نشود، اعتبار این سازمان و شورای امنیت بیش از این مخدوش شده و با تصعیف حاکمیت قانون، دنیا به سمت هرج و مرج پیش خواهد رفت.

نمایند ه دائم ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه شورای امنیت به دفعات و به صورتی افراطی از اختیارات خود تحت فصل هفتم منشور استفاده کرده و این اقدام موجب نقض حقوق حاکمیتی کشورها و نیز حقوق بشر شده است. در این باره وی خواستار محدود شدن توسل شورا به فصل هفتم منشور شد.

خوشرو از میانجی‌گری نیز به عنوان یکی از روش‌های مهم در حل و فصل اختلافات بین‌المللی دولت‌ها یاد کرد و گفت: موثر بودن آن به میزان زیادی وابسته به بی‌طرفانه و شفاف بودن فرآیند میانجی‌گری است.

وی همچنین بر لزوم استقلال، بی‌طرفی و امانتداری میانجی‌گران نیز تأکید و از نقش آقای کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان در زمینه میانجی‌گری هم تمجید کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید