اولین چراغ «شهر گردشگر» در ایران مال روشن شد

    کد خبر :357960

نخستین نمایشگاه اقتصاد و سرمایه‌گذاری گردشگری در بازار بزرگ ایران-ایران مال، می‌تواند اولین گام برای پیاده‌سازی الگوی «شهر گردشگر» باشد. الگویی که در آن علاوه بر جامعه ساکن در یک شهر، باید به گردشگران هم توجه شود.

به نظر می‌رسد پارادایم‌های حاکم بر گردشگری در حال تغییر و تحول هستند. امروزه مفاهیمی جدیدی مانند «گردشگری کشاورزی» و «گردشگری هنر» در ادبیات گردشگری کشور وارده شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از تجارت‌نیوز، مفهوم «شهر گردشگر» نیز از آن جمله مفاهیمی است که به تازگی به ادبیات گردشگری راه پیدا کرده است. مفهومی که درصدد پیوند گردشگری با مدیریت شهری است.

در الگوی شهر گردشگر علاوه بر شهروندان، باید به گردشگران نیز توجه کرد. به همین دلیل است که در این مفهوم باید مدیران شهری در برنامه‌ریزی‌های خود علاوه بر شهروندان، گردشگران را نیز مدنظر قرار دهند.

مفهوم شهر گردشگر بارها از طرف علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مورد تاکید قرار گرفته است. محمدمحب‌خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در مورد الگوی شهر گردشگر می‌گوید: در طرح شهر گردشگر برنامه‌ریزی‌ها باید علاوه بر تمرکز بر جامعه ساکن شهرها، گردشگران و زمان خالی آنها را نیز در نظر بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: به‌عنوان مثال ساعت پروازها تنها نباید متمرکز بر جامعه ساکن باشد، بلکه می‌توان ساعات پرواز را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که گردشگران امکان بیشتری برای برنامه‌ریزی سفرهایی خود و زمان مناسب‌تری برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهرهای کشور داشته باشند.

با چنین توضیحاتی می‌توان شهرهایی مانند کیش، اصفهان، شیراز و برخی شهرهای دیگر را نمونه‌های برای پیاده‌سازی بهتر الگوی شهر گردشگر دانست.

مفهوم شهر گردشگر در صورت پیاده‌سازی درست، می‌تواند در کنار مفاهیم جدیدی مانند کشاورزی شهری، منبع درآمدی بسیار پایداری برای شهرها محسوب شود. اکنون یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری تهران متنوع‌سازی درآمدهای شهری است. چرا که اکثر کارشناسان کسب درآمد از طریق تراکم‌فروشی را به باد انتقاد گرفته‌اند.

با توجه به اینکه شهر تهران از زیرساخت‌های بهتری نسبت به سایر شهرها برخوردار است، این شهر می‌تواند یکی از مراکز اصلی برای پیاده‌سازی الگوی شهر گردشگر باشد. در همین راستا نخستین نمایشگاه‌ بین‌المللی اقتصاد و سرمایه‌گذاری گردشگری با عنوان شهر گردشگر در بازار بزرگ ایران- ایران مال در حال برگزاری است.

نمایشگاهی که می‌تواند چراغ اول را در زمینه شهر گردشگر روشن کند. بخصوص آنکه این نمایشگاه در بازار بزرگ ایران-ایران مال در حال برگزاری است که خود این مجموعه می‌تواند نقش بسزایی در توسعه گردشگری شهر تهران باشد.

شایان ذکر است که این نمایشگاه از ۴ تا ۷ شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بازار بزرگ ایران-ایران مال در حال برگزاری است. مجموعه‌ای از شرکت‌های گردشگری و فعالان این عرصه آخرین پتانسیل‌های خود را به بازدید عموم گذاشته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید