افراط و تفریط در توجه به فرزندان عاملی برای گرایش به موادمخدر

    کد خبر :357674

یک پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی گفت: برای رهایی و سالم ماندن نسل امروز و آینده از پدیده مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی و تحقق رویکرد مقابله اجتماعی با اعتیاد باید فقر فرهنگی و تربیت نادرست در خانواده‌ها حل شود.

به گزارش ایسنا، آروین حجت‌پور افزود: از مهمترین عواملی که موجب گرایش جوانان به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی می شود، فقر فرهنگی و محدودیت‌ها و تبعیض‌های ناشی از فقر فرهنگی است.

وی اظهار کرد: سطح پایین و نازل منزلت اجتماعی خانواده، ناآگاهی اعضای خانواده به ویژه والدین از مسائل تربیتی، اخلاقی و آموزه‌های مذهبی و عدم همنوایی خانواده با هنجارهای رسمی و غیررسمی جامعه از مهمترین مولفه‌هایی هستند که در قالب فقر فرهنگی خانواده در ایجاد شوک‌های روانی و روحی بر فرزندان نوجوان و جوان موثر است و انگیزه را برای گرایش به اعتیاد دوچندان می‌کند.

این پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی ادامه داد: تبعیض جنسیتی و یا تبعیض بین فرزندان نیز از جمله عوامل مهم فقر خانوادگی است، بسیاری از والدین آگاهانه یا ناآگاهانه با تبعیض بین فرزندان، موجب اختلاف بین آنان و دلسردی آنان از زندگی می شوند.

حجت‌پور تصریح کرد: تبعیض در برخورد با خطاها و اشتباهات فرزندان دختر و پسر و عدم اتخاذ رویه منطقی برای برخورد با خطاهای فرزندان و تنبیه تبعیض‌آمیز براساس برتری پسر بر دختر یا به عکس، موجب سلب اعتماد به نفس و بدبینی فرزندان نسبت به والدین می‌شود.

وی با بیان اینکه تبعیض در خانه با روحیه حساس و عزت نفس فرزندان منافات دارد و خسارات جبران ناپذیری را بر روح و روان آنان وارد می‌کند، اضافه کرد: با ایجاد بحران‌های روحی و سرخوردگی، آنان به سوی عکس العمل‌های منفی مانند مصرف مواد مخدر می‌روند.

این پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: در عین حال توجه بیش از حد متعارف و در اختیار قرار دادن امکانات رفاهی زیاد هم می‌تواند زمینه بروز ناهنجاری‌های رفتاری بویژه اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی را در آنان ایجاد کند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر، به گفته حجت‌پور، باید خانواده‌ها با شیوه‌های صحیح فرزندپروری و تربیت درست آشنا شوند و رسانه‌های جمعی در این زمینه وظیفه خطیری به عهده دارند و می‌باید نسبت به ترویج آن اقدام کنند.

وی افزود: گرایش به مصرف مواد مخدر علل بسیاری دارد که مهمترین آن فقر فرهنگی است و بی بند و باری را به همراه دارد، جامعه ما نیاز به آگاهی درست دارد و تحقق اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را باید از والدین آغاز کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید