بررسی تخلفات پزشکی در دادگاه های عمومی قابل قبول نیست

    کد خبر :357632

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: نمی توان تخلفات پزشکی را در دادگاه های عمومی مورد بررسی قرار داد.

علی نوبخت، در خصوص ضرورت بررسی تخلفات پزشکی در دادگاه ویژه تخلفات و برخی اظهار نظرها مبنی بر بررسی تخلفات پزشکی در دادگاه های عمومی، اظهارداشت: اینکه برخی مسئولان وزارت بهداشت نسبت به بررسی تخلفات پزشکی در دادگاه های عمومی اذعان دارند به هیچ وجه رویکرد قابل قبولی نیست، بالغ بر ۶۰ سال از عمر سازمان نظام پزشکی گذشته و این حوزه ملهم از نظام پزشکی های جوامع پیشرفته و قوانین جاری درکشور است، یعنی تخلفات صنفی باید در همان صنف و حوزه بررسی شود، ضمن اینکه این بحث تنها به حوزه پزشکی مربوط نبوده و به عنوان مثال تخلفات وکلا هم درکانون وکلا مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه به دلیل پیچیدگی و تخصصی بودن مسئله، تخلفات باید در دادگاه ویژه این بخش بررسی شود، افزود: در حال حاضر برای یک تخلف صورت گرفته درحوزه پزشکی و به دنبال شکایت اطرافیان بیمار بیش از ۷ کارشناس پزشکی تخلف را بررسی می کنند.

نوبخت تاکید کرد: در تمامی محاکم یعنی در هیات بدوی، تجدید نظر و عالی، علاوه بر کارشناسان پزشکی یک قاضی از قوه قضاییه، در شرایطی قضاتی از دیوان عالی کشور ، افرادی از پزشکی قانونی و چندین پزشک صاحب نام کشور مزین به علم اخلاق نیز تخلف را مورد بررسی قرار می دهند؛ لذا هیچ دادگاه عمومی به این قاطعیت و محکمی برای بررسی تخلفات پزشکی وجود ندارد.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه از طرح مسائلی خلاف شأن و جایگاه حرفه پزشکی باید جلوگیری شود، تصریح کرد: نباید با طرح برخی مسائل برای صدها کارشناس رسمی نظام پزشکی در تهران و شهرستان ها و اعضاء هیات های عالی، بدوی و تجدید نظر مشکلاتی به وجود دارد، به طورحتم بررسی تخلفات حوزه پزشکی تخصصی بوده و دردادگاه ویژه این حوزه باید بررسی شود.

نوبخت گفت: متاسفانه در شرایطی دیده شده که برخی پزشکان متخلف توسط محاکم نظام پزشکی محکوم شده اما با ارجاع به دادگاه های عمومی از رای برائت استفاده کردند، از این رو نمی توان نسبت به این مسئله بی تفاوت بود و یا اینکه بحث تخصصی بودن تخلفات پزشکی را مورد توجه قرار نداد.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، گفت: چنانچه نگران حقوق عامه هستیم، قانونگذار تاکید کرده است که طرفین می توانند از آرا سازمان نظام پزشکی به دادگستری شکایت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید