معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش:

تکالیف مهارت محور جایگزین «مشق شب» می‌شود / مربیان پیش دبستانی مشمول دریافت «حقوق» هستند

    کد خبر :357323

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش آمار ثبت نام دانش آموزان را اعلام کرد و گفت: تا امروز یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۹۲۶ دانش آموز کلاس اولی ثبت نام کردیم و هفت میلیون و ۸۲۹ هزار و ۳۶۷ نفر در دوره ابتدایی ثبت نام کرده اند.

رضوان حکیم زاده در نشستی خبری که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک‌ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز برگزار شد با بیان اینکه تا امروز یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۹۲۶ دانش آموز کلاس اولی ثبت نام کردیم گفت هفت میلیون و ۸۲۹ هزار و ۳۶۷ نفر در دوره ابتدایی ثبت نام کرده اند

وی افزود: پیش بینی میکنیم ۵۰ هزار نفر افزایش ثبت نام در کلاس اول را داشته باشیم و امیدواریم همه کودکان لازم التعلیم فرصت تحصیل پیدا کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به روند خوب پذیرش اتباع اشاره کرد و گفت: دستورالعمل نحوه ثبت نام و پذیرش پیش دبستانی صورت گرفت و اقدام خوبی بود. در این دستورالعمل رسمی بودن دوره و اداره آن به دو شیوه دولتی و غیردولتی مورد اشاره قرار گرفت و از استان ها خواسته شد همانند سال قبل مدارس دولتی از تمام ظرفیت خود برای پوشش پیش دبستانی استفاده کنند.

حکیم زاده به حمایت‌ها و اعتبارات برای مناطق محروم و دوزبانه اشاره کرد و گفت: تا امسال افزایش نرخ پیش دبستانی را از ۳۸ به بالای ۷۴ درصد رساندیم. هدف گذاری کردیم نرخ پوشش در دو استان به صد در صد برسد. نرخ پوشش در چند استان به بالای ۸۰ و در برخی به بالای ۹۰ درصد رسیده است.

تکالیف مهارت محور جایگزین «مشق شب» می‌شود
احتمال کاهش ۲ ساعته برنامه درسی

وی با بیان اینکه در پایه اول و سوم دوره ابتدایی تکالیف مهارت محور را به جای مشق شب خواهیم داشت گفت: برای چهارم تا ششم دو ساعت از ساعت درسی در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد و دو ساعت برنامه ویژه مدرسه را خواهیم داشت.

حکیم زاده در پاسخ به اینکه آیا قرار است دو ساعت از برنامه درسی مدارس برای اجرای برنامه ویژه دو ساعته کاهش یابد؟ گفت: هنوز جزئیات دقیق مشخص نشده اما پیش بینی می‌کنیم قسمتی از محتوا و حجم کتب کاهش یابد تا معلم بتواند دو ساعت برنامه ویژه را اجرا کند.

مربیان پیش دبستانی مشمول دریافت حقوق هستند

وی درباره درجه بندی مربیان پیش دبستانی عنوان کرد: برای اولین بار در دستورالعمل پیش دبستانی اشاره شده حتما باید بر اساس قانون کار مربیان مشمول پرداخت حقوق شوند. اگر این دستورالعمل بخوبی پیگیری شود مبنای خوبی خواهد بود تا موارد اداری بیمه و… رعایت شوند. برای درجه بندی مربیان نیز چارچوب و استاندارد صلاحیت های حرفه ای را تنظیم کردیم و پیش بینی شده مربیان از سطوح عادی و پیشرفته و حرفه ای مدنظر باشند که اگر این چارچوب مصوب شود می‌توانیم ساماندهی خوبی از جهت مبناهای علمی برای بکارگیری علمی آنها داشته باشیم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شادابی و نشاط باید در همه جهات مورد توجه باشد گفت: سازمانهای بیرونی چون رسانه ملی می‌توانند نقش موثری در ایجاد شادابی و نشاط داشته باشند. اگر می‌خواهیم نسل شادابی داشته باشیم باید سازمان های بیرونی نیز به ما کمک کنند.

نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی

به گزارش ایسنا، حکیم زاده درباره نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی گفت: به طور میانگین سه درصد نرخ تکرار پایه داریم که بیشتر در کلاس اول اتفاق می‌افتد. البته با توسعه پیش دبستانی‌ها نرخ تکرار پایه کاهش یافته و این سیاست جدی را برای توسعه پیش دبستانی ها دنبال می کنیم. برنامه‌های جبرانی و مداخله ای نیز برای دانش آموزانی که در برخی دروس ضعف داشتند برگزار کردیم که نتایج خوبی داشت.

وی ادامه داد: حضور دانش آموزان دیرآموز از چالش‌های ماست. البته طرح تلفیقی خوب است و فرصت‌های خوبی فراهم کرده تا دانش آموزان ما بیاموزند چگونه تعاملات انسانی داشته باشند. اما باید سختی کار معلمان لحاظ شود و طبق دستورالعمل هر یک دانش آموز دیرآموز معادل سه دانش آموز محسوب شود. تعاملات خوبی با سازمان استثنایی برای توانمندسازی معلمان تلفیقی داریم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره طرح شهاب گفت: انواع هوش‌های هشت گانه در این طرح مورد توجه است و معلمان می‌آموزند چگونه استعداد برتر دانش آموزان را در زمینه های مختلف شناسایی کنند. اگر طرح شهاب با همین قوت ادامه یابد امیدواریم یکی از روش های خوب برای شناسایی استعدادهای برتر شکل بگیرد.

حکیم زاده افزود: به صورت فعال در آموزش معلمان مشارکت فعال داشتیم و اعلام آمادگی کردیم برای اجرایی کردن طرح شهاب تمام توان خود را بکار بگیریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید