طرح شکایت جدید علیه دوترته در دادگاه کیفری بین‌الملل

    کد خبر :356853

فعالان و خانواده‌های هشت قربانی عملیات “نبرد با موادمخدر” رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین امروز (سه‌شنبه) از وی نزد دادگاه کیفری بین‌المللی شکایت کردند.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دومین طومار تنظیم شده علیه رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین به اتهام قتل و جرم و جنایت علیه بشریت است.

در این شکایت ۵۰ صفحه‌ای تقاضا شده کیفر خواستی برای دوترته در ارتباط با وقوع هزاران مورد قتل فراقانونی در کمپین دولت وی علیه مجرمان موادمخدری تنظیم شود.

به گفته این فعالان و خانواده‌ها این جنایت‌ها شامل اعدام‌های “بی‌شرمانه” از سوی نیروهای پلیس همراه با فرار آنها از مجازات می‌شود.

آنها گفتند که منتقدان این کمپین نیز مورد اذیت و آزار واقع شدند و پرونده‌های تنظیم شده توسط خانواده‌های قربانیان هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است.

این شکایت به رهبری یک شبکه‌ای از فعالان، کشیش‌ها و اعضای گروه‌های عمدتا فقیر و شهرنشینی که متحمل بیشترین آسیب از این کمپین دو ساله نیروهای پلیس فیلیپین علیه مجرمان موادمخدری شده‌اند، تنظیم شده است.

در این کمپین گفته شده که تاکنون حدود ۴۴۰۰ تن کشته شدند.

نری کولمنارس، وکیل این گروه شاکیان به خبرنگاران گفت: دوترته شخصا به خاطر دستور به پلیس فیلیپین به خاطر دست زدن به این کشتارهای گسترده مسئول است.

این در حالی است که در آوریل ۲۰۱۷ نیز یک شکایت مشابه از سوی یک وکیل فیلیپینی با حمایت دو قانونگذار اپوزیسیون تنظیم شد که در ماه فوریه دادگاه کیفری بین‌المللی تحقیقات مقدماتی در قبال آن را آغاز کرد.

هری روکه، سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین گفت که این طومار جدید نیز محکوم به شکست است زیرا فیلیپین مشمول منشور دادگاه کیفری بین‌المللی نمی‌شود.

دوترته ماه مارس از اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی به صورت یک جانبه خارج شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید