رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اعلام کرد

چگونگی تعیین تکلیف استخدام آموزش دهندگان نهضت‌سوادآموزی/ تهیه لایحه‌ اجباری شدن «آموزش»

    کد خبر :356700

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه لایحه اجباری شدن آموزش را تهیه کرده‌ایم گفت: این طرح باید در قالب مصوبه دولت یا شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس تصویب و اجرا شود. اکنون آموزش اختیاری است و اگر فردی بخواهد زودتر از نظام آموزشی خارج شود حاکمیت نمی‌تواند از او ممانعت کند زیرا قانونی در این باره نداریم. امید است این امر در قالب لایحه به نتیجه برسد.

علی باقرزاده در نشست خبری که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک‌ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز برگزار شد با بیان اینکه در یک‌سال گذشته حدود ۷۰۱ هزار و ۶۸۹ نفر در فعالیت‌های سوادآموزی شرکت کرده‌اند گفت: از این تعداد ۳۸۱ هزار نفر در دوره‌های آموزشی مصوب منتهی به مدرک تحصیلی و ۳۲۰ هزار نفر در فعالیت‌های آموزشی مکمل شرکت کردند.

وی افزود: ۴۵ درصد سوادآموزان ما روستاییان و عشایر هستند.

پوشش تحصیلی ۲۲۷ هزار تن از اتباع توسط نهضت سوادآموزی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به پوشش با ۲۲۷ هزار نفر از اتباع خارجی اشاره کرد و گفت: هزینه آموزش ۲۱۷ هزار نفر را دولت پذیرفته و کمیساریای عالی بخشی از هزینه آموزش ۲۴۰۰ نفر، موسسه ان.آر .سی نروژ بخشی از هزینه آموزش ۴۵۰۰ نفر، موسسه امداد جهانی بخشی از هزینه‌های آموزش ۱۹۰۰ نفر را پذیرفته اند و برای آموزش ۱۲۰۰ نفر هم در حال مذاکره با سازمان‌های امدادی هستیم که اولویت شان گروه سنی زیر ۲۰ سال است.

سوادآموزی دختران و زنان روستایی و عشایر با مشارکت معاونت زنان ریاست جمهوری

باقرزاده به برنامه سوادآموزی دختران و زنان روستایی و عشایر با مشارکت معاونت زنان ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در هفت استان ۳۲۰۰ نفر به انضمام ۱۴۰۰ مربی در این طرح شرکت می‌کنند. همچنین آموزش عشایر پنج استان و بالغ بر ۳۱۰۰ نفر از دختران و زنان در این طرح شرکت می‌کنند که ۴۶۰ مربی به آنها آموزش می‌دهند.

آموزش به سربازان بیسواد در چهار پایگاه نظامی

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به آموزش مددجویان زندانی اشاره کرد و گفت: سال قبل ۳۵۰۰ بیسواد زندانی آموزش دیدند. سالانه ۲۰ هزار نفر در قالب برنامه‌های مکمل و فوق برنامه تحت آموزش می روند. آموزش به سربازان بیسواد در چهار پایگاه نظامی در حال انجام است و سال قبل هزار نفر آموزش دیدند.

باقرزاده به طرح سواد و خواندن کتاب در خانواده که طرح موفقی ارزیابی شد اشاره و اظهار کرد: ۱۵۰ هزار نفر تحت پوشش طرح خواندن کتاب با خانواده رفتند. ۴۰ عنوان کتاب ساده و کابردی آماده شده و در اختیار جامعه هدف قرار گرفته که ۸۰ هزار نفر از آن استفاده کردند.

وی افزود: طرح کلید بهشت هم از سال قبل شروع شده است که آموزش احکام مربوط به نمازهای واجب با مشارکت ستاد اقامه نماز به سوادآموزان ارائه می‌شود و سال قبل ۵۵ هزار سوادآموز و ۵۰۰۰مربی در این برنامه وارد شدند که صحیح خوانی نماز را در سوادآموزان خود کنترل می‌کنند. امسال هم این طرح برای ۴۵ هزار مربی و ۱۵۰ هزار سوادآموز برنامه ریزی شده است.

تدوین نظام آموزشی بزرگسالان

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه سال قبل ۱۳۶ هزار نفر در طرح انشاءنویسی پرسش مهر رئیس جمهور شرکت کردند، به تدوین نظام آموزشی بزرگسالان اشاره کرد و گفت: اکنون در ۱۲ استان درصد باسوادی به بالای ۹۷ درصد و در شش استان به بالای ۹۶ درصد رسیده و تعداد بیسوادان در جمعیت سنی فعال به ۲۵۰هزار نفر کاهش یافته است. از سوی دیگر ۱۳ میلیون جمعیت ۱۵ تا ۴۹ سال داریم که سطح سوادشان تا ابتدایی و متوسطه اول است و نیازمند توانمندسازی هستند که باید درقالب نظام بزرگسالان دنبال شود.

وی با بیان اینکه لایحه اجباری شدن آموزش را تهیه کرده‌ایم گفت: این طرح باید در قالب مصوبه دولت یا شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس تصویب و اجرا شود. اکنون آموزش اختیاری است و اگر فردی بخواهد زودتر از نظام آموزشی خارج شود حاکمیت نمی‌تواند از او ممانعت کند زیرا قانونی در این باره نداریم. امید است این امر در قالب لایحه به نتیجه برسد.

وی به آموزش مجازی به بیش از یک و نیم میلیون نفر ساعت نیز اشاره کرد و گفت : این روش کم هزینه و مفیدی است که امسال هم ادامه می یابد.

روند تعیین تکلیف استخدام آموزش دهندگان نهضت‌سوادآموزی

باقرزاده از تعیین تکلیف استخدامی آموزش دهندگان نهضت در قانون الحاقی که در مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده است اشاره کرد و گفت: بر اساس این قانون آموزشیاران مستمر بالای دو نفر که قبل از سال ۹۲ با ما همکاری داشتند باید در یک آزمون داخلی شرکت و اگر پذیرفته شدند دوره‌های ضمن خدمت را طی کنند. پیش بینی شده که باید آیین نامه‌ای برای این قانون تهیه می‌شود که جزئیات و شرایط شرکت در این آزمون را مشخص می‌کند.

شکاف هفت درصدی باسوادی بین زنان و مردان

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه درصد بیسوادی در بین روستاییان بالاتر از شهری‌ها و در بین زنان بیشتر است گفت: یک شکاف ۱۲ درصدی بین درصد باسوادی شهری‌ها و روستایی‌ها و یک شکاف هفت درصدی بین زنان و مردان در نرخ باسوادی وجود دارد. ۷۸ درصد فعالیت‌های سوادآموزی ما مربوط به زنان است.

تنظیم اسناد مطالبات آموزش‌دهندگان نهضت

وی درباره معوقات و مطالبات جامعه هدف نیز عنوان کرد: قریب به ۸۰درصد مطالبات آموزش دهندگان سال قبل را پرداخت کردیم و برای ۲۰ درصد مابقی در حال تنظیم اسناد هستیم. ۹۷ درصد بودجه تخصیصی به سازمان مستقیم به استان‌ها میرود و سه درصد مربوط به هزینه‌های ستادی است.

باقرزاده ادامه داد: پاداش قبول شدگان مصوبه سال۹۳ دولت است و قرار بود هر کسی باسواد می‌شود ۱۳۶ هزار تومان در سال ۹۴ دریافت کند که در سال ۹۶ به ۱۵۰ هزار تومان رسید. ما پاداش سال ۹۴ را پرداخته ایم و بخشی از پاداش ۹۵ را تسویه کرده‌ایم اما به دلیل کمبود منابع، حق الزحمه آموزش دهندگان را اولویت دادیم، هرچند این تعهد بر عهده ماست و ایفا می‌شود.

ثبت اطلاعات یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیسواد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه دو میلیون و ۶۹۰ هزار نفر در سرشماری سال ۹۰ خود را بیسواد معرفی کردند که ۴۰۰ هزار نفرشان اتباع و ۳۰۰ هزار نفر آموزش ناپذیرند گفت: البته سرشماری برمبنای خوداظهاری است، اما در پایگاه اطلاعات ثبتی خودمان شمار بیسوادان فعلی ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند. مبنای فعالیت ما پایگاه اطلاعات ثبتی مان است که مدرک تحصیلی رسمی به نام افراد ثبت شده است.

وی درباره بازماندگان از تحصیل هم گفت: آموزش کودکان ۱۰ تا۱۹ ساله را در سال‌های قبل دنبال کردیم و سالانه ۱۹ تا ۲۴ هزار نفر را تحت پوشش بردیم که اتباع خارجی هم در بین آنها هستند که در حال مذاکره با موسسه امداد جهانی برای افزایش پوشش آنها هستیم. قبلا دولت برای کودکان زیر۱۰ سال هم طرحی داشته که باید سازوکارش با همکاری معاونت ابتدایی مشخص شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید