آلمان: اروپا به سلطه دلار پایان دهد

    کد خبر :356450

وزیر امور خارجه آلمان خواستار ایجاد یک سوئفت اروپایی شده و از اتحادیه اروپا خواسته خود را از وابستگی به آمریکا رها کند و کانال بین المللی پرداخت خود را توسعه دهد.

به گزارش بازتاب به نقل از دویچه وله، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد نیز از ضرورت ایجاد یک نهاد مالی مستقل سخن گفته بود. ماس در مقاله‌ای که در روزنامه اقتصادی “هندلزبلات” منتشر کرد به فاصله ایجاد شده بین منافع اروپا و آمریکا اشاره کرد و از این رو، ایجاد یک نهاد مالی مستقل از سوئیفت را الزامی دانست.

سوئیفت “جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی” است؛ نهادی بین‌المللی که ۴۵ سال پیش با همکاری صدها بانک اروپایی و آمریکایی شکل گرفت.

هیات مدیره سوئیفت از ۲۵ نماینده بانک‌های بزرگ جهان از جمله ۲ بانک آمریکایی “جی پی مورگان” و ” سیتی گروپگ تشکیل شده است، مساله‌ای که احتمالا مانع تحریم سوئیفت توسط دولت ترامپ خواهد شد.

هایکو ماس- وزیر امور خارجه آلمان در کنفرانس خبری خود در برلین گفت: کار بر روی ایجاد یک سیستم پرداخت بین المللی مستقل اروپایی از سیستم سوئیفت همین حالا هم آغاز شده است. وی افزود: ما باید خودمختاری اروپا در سیاست های تجاری، اقتصادی و مالی را افزایش دهیم، این کار آسانی نیست اما کار بر روی آن را شروع کرده ایم.

کریستوفر بوویس- استاد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه “هول” انگلیس گفت اتفاقی که وزیر خارجه آلمان از آن سخن گفت واقعا در حال افتادن است و کمیسیون اروپا در حال کار بر روی یک سیستم موازی سوئیفت است تا به ایران اجازه دهد روابط مالی خود با ایران را حفظ کند.

بوویس گفت: در حال حاضر ما شاهد تلاقی دو قاره، دو سیستم اقتصادی و سو استفاده آمریکا از قوانین مالی در حوزه سوئیفت با استفاده از روش‌های پرداخت و تسویه هستیم.

تورستن بنر- مدیر اندیشکده ” پابلیک پلیسی” گفت: آمریکا به طور حتم به خاطر تلاش اروپایی‌ها برای استقلال مالی به آن‌ها فشار خواهد آورد. توسعه یک سیستم مستقل مالی باعث مصونیت اروپا از تحریم های آمریکا خواهد شد و این منافع آمریکا را تهدید می کند.

بنر گفت: ایجاد یک سیستم مالی مستقل اروپایی در میان مدت اگر نگوییم غیرممکن، دستکم بسیار سخت خواهد بود و اروپا بدین منظور مجبور است به چین اتکا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید