فرماندار شهرستان هیرمند:

نذر آب یکی از طرح‌های بی نظیر هلال احمر است

    کد خبر :355936

فرماندار شهرستان هیرمند با اشاره به اینکه طرح نذر آب هلال احمر یکی از کارهای بی نظیر این مجموعه است، گفت: تمام مدیران شهرستان و استان با مشارکت هم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کردند تا این کار عملی شود و 90 درصد هم پیشرفته است.

به گزارش  ایسنا به سیستان و بلوچستان، محمدعلی پیری در حاشیه بازدید خبرنگاران از مناطق دچار تنش آبی استان سیستان و بلوچستان که طرح نذر آب جمعیت هلال احمر در آن مناطق اجرا می‌شود، اظهار کرد: سیستان همواره از آب هیرمند برخوردار بوده است ولی دو دهه است که استان سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی شده است.

فرماندار شهرستان هیرمند اضافه کرد: این شهرستان جزو آخرین بخش‌هایی است که آبرسانی در آن صورت گرفته است اما طرح آبرسانی توسط لوله که از سوی وزارت نیرو و آب و فاضلاب روستایی انجام می‌شود به صورت خانواری طراحی شده است.

وی افزود: هر سال از طریق رودخانه آورده داشتیم و گودال‌ها پر آب می‌شدند و حتی چاهک‌ها نیز آبدار می‌شدند و از این طریق بخش اعظمی از آب مورد نیاز مخصوصا آب مورد نیاز دام‌ها از این بخش تامین می‌شد ولی امسال هیچ آورده‌ای نداشتیم و خیلی از گودال‌ها و چاهک‌ها خشک شدند و حتی در بعضی از جاه‌ها گودال‌های جدیدی را حفر کردیم تا به آب سطحی دسترسی داشته باشیم و در این شرایط تمامی مصارف آب معطوف به لوله‌ها شد که این لوله‌ها پاسخگو نیستند. با توجه به اینکه آبرسانی با لوله مسافتی حدود 110 کیلومتر را باید طی کند و در طول مسیر نیز از آن برداشت‌هایی می‌شود این مشکلات به وجود آمده است. بنابراین ناچار شدیم که آبرسانی به صورت سقائی را در روستاهایی که دچار تنش آبی هستند انجام دهیم.

پیری با اشاره به بازدید رئیس جمعیت هلال احمر از منطقه و عملی شدن طرح نذر آب گفت: پس از بازدید آقای پیوندی چند کار خوب در اینجا صورت گرفت که یکی از آنها طرح نذر آب بود و خروجی آن به این صورت شد که تعداد زیادی تانکرهای آب با حجم‌های پنج، دو و 1000 لیتری در زمانی کوتاه تامین شد و به سرعت طرح نذر آب اجرایی شد.

فرماندار شهرستان هیرمند ادامه داد: همه مدیران شهرستان و استان نیز همکاری کردند و از تمام ظرفیت‌ها استفاده شد و 90 درصد کار انجام شده است.

وی در ادامه گفت: نزدیک به 40 درصد جمعیت شهرستان دچار تنش آبی هستند.

پیری در مورد سرانجام اجرای خط دوم انتقال آب گفت: این کار برای انتقال آب به این مناطق در حال اجراست و 40 کیلومتر آن انجام شده است. مسئله این است که ما مشکل منابع آب نداریم بلکه مشکل انتقال آب داریم و اگر این خط لوله تکمیل شود آب مصرفی نیز از این طریق تامین خواهد شد.

وی در مورد اینکه آیا به مردم آموزش مصرف صحیح آب داده می‌شود یا خیر؟ گفت: مردم اندازه مصرف‌شان از این آب‌ها برداشت می‌کنند و از آن برای مصارف مختلف آشامیدنی، استحمام و … بهره می‌برند و برای آنها علاوه بر آب شرب تامین آب برای دام‌ها نیز بسیار مهم است زیرا 170 هزار رأس دام سبک و 7500 دام سنگین از این آب‌ها باید استفاده کنند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه بحران تامین آب شرب تنها مربوط به سال جاری باشد، تصریح کرد: با کارها و پیگیری‌هایی که انجام شده است معتقدم امسال بحران تامین آب شرب را خواهیم داشت و از سال‌ آینده وضعیت بهتر خواهد شد. ضمن اینکه در طول سال نیز فقط در تابستان این مشکل را داریم و در فصل‌های پاییز و زمستان بارندگی داریم.

فرماندار شهرستان هیرمند در مورد وضعیت بهداشتی این مناطق گفت: در روستاها خانه‌های بهداشت فعال هستند و مراکز بهداشتی و درمانی نیز در نقطه‌های جمعیتی مختلف مستقر هستند. خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت در هر 12 مرکز بهداشت و درمانی ما پزشک مستقر است و خدمات ارائه می‌کند.

پیری در مورد وضعیت مهاجرت مردم گفت: خشکسالی مسئله‌ای است که دو دهه است وجود دارد و از همان زمان افرادی که دلبستگی کمتری داشتند به حاشیه‌های زابل مهاجرت می‌کردند و در حال حاضر روند مهاجرت شدت نداشته است ولی این افراد هم به محض اینکه ببینند شرایطی در محل زندگی اصلی‌شان مهیا شده است به خانه‌هایشان بر می‌گردند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد کمپین نذر آب گفت: دکتر پیوندی از جمله مدیرانی است که به منطقه آمد و با بررسی وضعیت مردم تصمیم گرفت و به فوریت تصمیمش را اجرایی کرد. در حالیکه خیلی‌ها آمدند و وعده‌هایی دادند ولی ما دنبال آنها رفتیم.

وی افزود: طرح نذر آب طرحی است که به صورت ملی انجام شده و بخش‌هایی مشارکت کردند و به طرح پیوستند. فکر می‌کنم که این طرح را باید یکی از طرح‌های بی نظیر هلال احمر قلمداد کنیم که آمد و کار بزرگی را انجام داد. امیدوارم که مردم هم با این کار همراهی کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید