شکست قدرت نمایی ترامپ در برابر سلاح هسته‌ای کره شمالی

  • سیاسی
  • شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۹:۵۳

درگیری کلامی میان کره شمالی و آمریکا و چشم پوشی دونالد ترامپ از تهدید کره شمالی نشان داد که واشنگتن تنها زبان و منطق قدرت را می فهمد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از تهدید کره شمالی عقب نشینی کرد. او اعتراف کرد که رویارویی با کره شمالی سخت است. ترامپ دولت های پیشین آمریکا به ویژه اوباما را درباره قدرتمندی کره شمالی سرزنش کرد. کره شمالی دارای قدرتی است که ترامپ را مجبور کرد از تهدیدهای خود چشم پوشی کند. او مدعی شد که به دنبال راهی برای حل مسالمت آمیز تنش میان واشنگتن و پیونگ یانگ است. او در این زمینه بر روی نقش چین شرط بندی کرده است.

تجربه اخیر درگیری کلامی میان کره شمالی و آمریکا نشان داد که واشنگتن تنها زبان و منطق قدرت را می فهمد و  گفته رهبر کره شمالی صد در صد درست بود هنگامی که می گفت اگر معمر القذافی و صدام حسین هم سلاح هسته ای در اختیار داشتند آمریکا جرات حمله به لیبی و عراق و سرنگونی آنان را نداشت.

از برجسته ترین نتیجه درگیری های تازه آمریکا و کره شمالی تاکید این مساله است که هر ملتی که شیفته آزادی است باید دارای ابزارهای قدرت باشد تا از منافع و استقلال و اراده ملی خود در رویارویی با بلندپروازی ها و طمع کشورهای غربی ایستادگی کند.

همچنین تجربه درگیری های اخیر میان آمریکا و کوبا نشان داد تلاش برای برهم زدن ساختار اجتماعی کوبا به طور کلی شکست خورده است همانطوری که تلاش آمریکا و غرب برای نابودی کوبا طی 70 سال گذشته با شکست روبرو شد. مشخص شد که مردم کوبا از عدالت اجتماعی و رفاه بهداشتی برخوردار است. به طوری که همه مردم آمریکای لاتین که دولت هایشان تسلیم آمریکا هستند، غبطه می خورند.

تلاش ها برای ضربه زدن به کره شمالی به ویژه پس از فروپاشی شوروی سابق این دیدگاه را به وجود آورد که کره شمالی کشوری فقیر است و مردم آن با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند. اما در درگیری های اخیر که همزمان با تولد کیم ایل سونگ موسس کره بود مقام های پیونگ یانگ در قلب شهر پیونگ یانگ آسمان خراش هایی را افتتاح کردند. این نشان می دهد کره شمالی برای رویارویی با حمله های آمریکا آماده است و بازگشت تجربه کره در شمال 1952 سپری شده است و این کشور از مولفه های قدرت و پیشرفت تمدن برخوردار است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید