توصیه‌ای به دولت پس از استیضاح دو وزیر:

چرا به جوانان اجازه نمی‌دهید تجارب غلط گذشته را اصلاح کنند؟

    کد خبر :355581

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری جلسه استیضاح وزیر اقتصاد و برکناری وی، ضمن توصیه به دولت برای به‌کارگیری یک جوان برای این منصب، خطاب به مسئولان گفت: چرا به جوانان اجازه نمی‌دهید تجارب غلط شما را با روش‌های نوین اصلاح کنند و کشور را نجات دهند؟.

محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه استیضاح وزیر اقتصاد و برکناری وی، گفت: فکر می‌کنم به کارگیری جوانان در کشور نیاز به تصویب «قانون منع به کارگیری بازنشستگان» نداشت چراکه این فرهنگ در کشور پیش از این وجود داشته اما از بین رفته است. سوال من از مسئولان این است که شما خودتان در چه دوره سنی مسئولیت به عهده گرفته‌اید؟ همه آنها با افتخار می‌گویند ۲۴، ۲۵ سال و… اما بعد این سوال پیش می‌آید پس چرا الان وقتی حرف از به کارگیری یک جوان حتی ۳۰ ساله می‌شود شما می‌گویید قابل اعتماد نیست؟ پس هیچکدامتان قابل اعتماد نبودید. یعنی عملا دارید دوره مدیریت خودتان را زیر سوال می‌برید.

وی در ادامه افزود: خود این مدیران می‌گویند دوره‌ای که در جوانی کار می‌کردند بهترین دوران مدیریت کشور بوده است. شهید تندگویان خودش ۲۹ ساله بود که به وزارت نفت رسید. پس روزی این فرهنگ در کشور وجود داشته. از وزارت نفت جایی مهم‌تر داریم؟ اصلا باید کل کابینه شهید رجایی را بررسی کرد که میانگین سنی آن حدودا ۳۵ سال بوده است. چه جوری است که روزی در این کشور کابینه دولت آن را جوانان اداره می‌کردند اما امروز برای به کارگیری یک مدیر کل در کشور تردید داریم؟ امروز ما در معاونت ساماندهی امور جوانان ۴ مدیر کل جوان داریم که همه دهه شصتی هستند که هم راضی هستیم و هم اوضاعمان خوب است.

تندگویان با اشاره به اینکه جوانان فعال و پویا هستند و هر روز یک حرف و ایده جدید دارند، تصریح کرد: اگر در معاونت جوانان فعال هستیم و حرف‌های جدیدی می‌زنیم به واسطه مدیران جوان خوبی است که در این معاونت داریم. خود من هم گاهی ممکن است در مورد برخی تصمیم گیری‌ها شجاعت لازم را نداشته باشم، اما جوانان شجاعت و جسارت دارند. اگر برخی نگرانیشان این است که جوانان تجربه ندارند یک سوال واضح می‌پرسم که کل تجربه شما در دوران مدیریت دستاوردش اوضاع اقتصادی فعلی است، وضعیت الان خیلی اتفاق خوبی است؟ چرا به جوانان اجازه نمی‌دهید که تجارب غلط شما را با روش‌های نوین اصلاح کنند و کشور را نجات دهند؟ کشور ما مدام دچار تکرار غلط های شما شده است و در حال حاضر نیاز به تحول و نگرش جدید داریم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه دستاوردهای جدید مدیر جوان نسبت مستقیم با تکنولوژی روز دارد، اظهار کرد: جوانان راحت به تکنولوژی جدید دسترسی دارند. وقتی ممکن است در کابینه وزیری داشته باشیم که هنوز ایمیل ندارد، چه طور می‌خواهد در یک کشور وزارت کند؟ هم اکنون دنیای دیجیتال و تجارت الکترونیک حرف اول را می‌زند. تجارت سنتی، آن هم با وضع اقتصادی جدید و تحریم‌های جدید، در دنیا جواب نمی‌دهد. کسی می‌تواند توانمند باشد که به علم روز دسترسی داشته باشد.

تندگویان در ادامه خطاب به برخی مدیران کشور گفت: برای دغدغه تجربه هم اگر راست می‌گویید و قصد خدمت به کشور را دارید خودتان به عنوان مشاور کنار این جوانان قرار بگیرید و کمکشان کنید. هرجا احساس می‌کنید ممکن است خطایی صورت بگیرد به جوان کمک کنید، اما مطمئن باشید در قدرت تصمیم‌گیری کاری که جوان می تواند انجام دهد ما نمی‌توانیم انجام دهیم. مثلا آقای جهرمی به عنوان یک وزیر جوان دستاوردش در مقایسه با سایر وزراء غیر قابل مقایسه است. جاهای دیگر هم همینطور است. میانگین سنی معاونت جوانان هم در دوره جدید تا ۲۰ سال کاهش داشته است. دستاوردهایمان را هم باید سال دیگر رصد کنید. نمی‌گویم ما عالی هستیم اما حداقل یک گام رو به جلو رفتیم و بازتاب من از جوانان و تشکل‌هایمان امیدبخش است. آنها امیدوار شده‌اند که کارهایی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه سال‌ها به جوانان قول‌هایی دادیم و عمل نکردیم، افزود: برای راضی کردن جوانان سال‌ها فاصله داریم ولی آنها حداقل امیدوار شده‌اند و اگر این امید باقی بماند می‌توانیم به دستاورد خوبی برسیم. این فرهنگ در کشور که منِ مدیر به یک جوان که نصف سن خودم را دارد اعتماد کنم، نه به قانون و نه بخشنامه و نه به فربه سازی دولت نیاز دارد. الان به همین تعداد پست‌هایی که در حال خالی شدن است، در دولت، جوان مشغول به کاراست که مناسب پست مدیریت هم هستند و چند سال است در همان بخش مشغول فعالیت‌اند.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: نباید دوباره کسی را که دو سال بعد ممکن است بازنشسته شود جایگزین فردی کنیم که امروز بازنشسته است، وگرنه قانون عملا به ما کمکی نمی‌کند. اگر دولت در راستای این قانون جوانان را به کار بگیرد قول می‌دهیم که امید به کشور برگردد. اگر برنگشت دیگر از جوانان کشور انتظار امیدواری و آینده نگری نداشته باشیم. اعتماد دو طرفه است و الان هم وقتش است. مجلس به دولت این اجازه را داده، فرصت ایجاد شده، سمت‌های مدیریتی خالی شده و وقت مناسبی هم هست که این تحول شکل بگیرد.

تندگویان در پایان تاکید کرد: اگر در حوزه جوانان هم نبودم توصیه‌ام به دولت همین بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید