کابوس جدید قاچاقچیان عاجِ فیل

    کد خبر :355379

از این پس از شیوه‌ای متفاوت برای مقابله با قاچاقچیان عاج فیل در کشورهایی که این جرائم محیط زیستی بیشتر صورت می‌گیرد استفاده خواهد شد.

این شیوه جدید به سگ‌ها امکان می‌دهد که عاج فیل، شاخ کرگدن و دیگر محصولاتِ غیرقانونی حیات‌وحش را که قاچاقچیان در کانتینرهای بزرگ کشتی مخفی کرده‌اند، پیدا کنند. اندکی هوای درون کانتینر کافیست که سگ‌ها بتوانند از محموله قاچاق باخبر شوند.

این روش در بندر مومباسای کنیا آزمایش شده است. بیشترین فعالیت‌های مربوط به قاچاق عاج در آفریقا در این بندر صورت می‌گیرد.

بنا به گزارش‌ها بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۱۸ هزار کیلوگرم عاج در این بندر توقیف شده است و این حجم از عاج به این معناست که بیش از ۲۴۰۰ راس فیل کشته شدند.

“درو مک‌وی” مسئول هماهنگ‌کننده جرم‌های مربوط به حیات‌وحش “صندوق جهانی طبیعت” شرق آفریقا اظهار امیدواری کرده است که این آمار به زودی به تاریخ بپیوندد.

به گفته وی، این روش می‌تواند بازی را تغییر دهد و میزان اعضای حیوانات در معرض خطر که راهی بازارهایی مانند آسیای جنوب غربی هستند را کاهش می‌دهد.

او درباره استفاده از سگ‌ها برای ردیابی قاچاق عاج می‌گوید: حس بویاییِ بی‌نظیر سگ‌ها به این معناست که حتی می‌توانند کوچکترین ذره‌ را از کانتینر ۴۰ فوتی (حدود ۱۲ متر) بو بکشند.

مک‌وی ادامه داد: همانطور که گروه‌های جنایت‌های سازمان یافته بیش از پیش از روش‌های پیچیده برای پنهان کردن قاچاق استفاده و فرآورده‌های غیرقانونی حیات‌وحش را جابه‌جا می‌کنند، ما نیز باید تلاش‌های خود را توسعه دهیم تا جلوی این تجارت وحشیانه را بگیریم.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، شیوه جدید براساس “فن‌آور ردیابی با هوا” (Rasco) کار می‌کند به این صورت که دستگاه، هوا را از کانتینرهای کشتی می‌مکد و از فیلترهایی عبور می‌دهد، سپس این فیلترها را سگ‌های تربیت شده بو می‌کشند. اگر این سگ‌ها مورد مشکوکی را (از عاج گرفته تا حیوانات، گیاهان و الوارهای قاچاق شده) بو بکشند، روی زمین می‌نشینند.

“صندوق جهانی طبیعت” که بر شبکه قاچاق حیات‌وحش نظارت می‌کند و “سازمان حیات‌وحش کنیا” این طرح را به‌طور مشترک راه‌اندازی کرده‌اند. طرح جدید به سگ‌ها اجازه می‌دهد تقریبا بیش از ۲۰۰۰ کانتینر کشتی را که روزانه از بندر مومباسا عبور می‌کنند، بازرسی کنند.

پیش از این، سگ‌ها مجبور بودند درون کانتینرها بروند که زیر گرمای سوزان خورشید آفریقای شرقی کار ساده‌ای نیست.

این شیوه طی ۶ ماه به ۲۶ مورد توقیف موفقیت‌آمیز منجر شده است و به مسئولان اطلاعات مهمی درباره شبکه‌های جنایی داده که سالانه از تجارت غیرقانونی پول کلانی به دست می‌آورند.

به گزارش ایسنا، با این حال مسئولان همچنان عقب هستند. “صندوق جهانی طبیعت” تخمین می‌زند که حدود ۲۵ هزار راس کرگدن سیاه و سفید موجود است و تنها در آفریقای جنوبی طی سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ راس از آنها کشته شدند. همچنین گروه حفاظت از حیوانات تخمین می‌زند که روزانه ۵۵ فیل آفریقایی برای عاجشان کشته می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید