مدیرکل وزارت راه: گرانی شدید مسکن در تهران بوده نه شهرستان‎ها

    کد خبر :355305

مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت راه گفت: جالب است که امسال قیمت مسکن در کشور حدود ۵۰ درصد افزایش یافته اما این رقم بدون احتساب شهر تهران به ۲۴ درصد تغییر می کند. یعنی عمده دلیل افزایش آمار گرانی را می توان تورم مسکن در تهران نام برد.

به گزارش تسنیم، پروانه اصلانی معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: طبق آمار بدست آمده از بانک مرکزی مرداد ماه امسال نسبت به ماه قبل رشد معاملات در تهران 7 دهم درصد کاهش داشته یعنی از 13و 8 دهم درصد به 13 و یک دهم درصد رسیده ایم. البته این شرایط کل کشور است.

او در خصوص بسته نرخ گذاری اجاره بها در تهران هم تصریع کرد: طبق آمار بانک مرکزی حدود 20 درصد رشد اجاره بها به چشم می خورد البته در برخی مناطق این رقم بالاتر بوده است. اما به منظور لحاظ کردن رفاه خانوار تصمیماتی مبنی بر این گرفته شد که مدت اجاره ها به 2 سال افزایش یابد و میزان افزایش اجاره بها هم برای مدت یکسال دوم 10 درصد لحاظ شود البته جهت رفاه حال موجرین، تخفیفهای مالیاتی هم در نظر گرفته شده است که امیدواریم به سرانجام برسد.

پروانه اصلانی در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه خاطرنشان کرد: نباید از قدرت و کارآمدی بازار سرمایه در پیش برد حوزه مسکن غافل شد. صندوقهای مسکن در بازار سرمایه می تواند مکانی برای تجمع سرمایه و در نهایت تولید مسکن در کشور باشد. البته قابل قبول است که میزان L.T.V یا همان نسبت حجم وام مسکن به قیمت ملک مقداری اثرگذاری صندوقهای مسکن یکم را کاهش داده اما با توجه به فرهنگ تامین مالی کشور، هنوز هم این صندوقها یکی از کارآمدترین ابزارها هستند. به این ترتیب انشاالله مشکل خانه دار شدن خانوار تا حدی مرتفع گردد.

او ادامه داد: جالب است که امسال قیمت مسکن در کشور حدود 50 درصد افزایش یافته اما این رقم بدون احتساب شهر تهران به 24 درصد تغییر می کند. یعنی عمده دلیل افزایش آمار گرانی را می توان تورم نرخ مسکن در تهران نام برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید