تجارب موفق ایران در کنترل بیماری های غیرواگیر

    کد خبر :355153

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر در نشست سازمان جهانی بهداشت، با موفق خواندن تجارب کشورمان در زمینه کنترل بیماری های غیر واگیر، پیشنهاداتی در این زمینه برای کشورهای منطقه ارائه داد.

به گزارش مهر، دکتر باقر لاریجانی، در جلسه کمیسیون عالی بیماری های غیر واگیر سازمان جهانی بهداشت که در ژنو برگزار شد، با بیان تجارب جمهوری اسلامی ایران در زمینه برنامه ریزی برای کنترل بیماری های غیر واگیر، گفت: سلامت مردم در کشورها نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گیرد و لازم است مجامع بین المللی برنامه ویژه ای برای تامین منابع مالی لازم برای کنترل بیماری های غیر واگیر در کشورها داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت دولت و سایر نهادهای کشوری در اجرای برنامه های پیشگیری از بیماری های غیر واگیر اظهار داشت: تعهد و حمایت بالاترین سطوح حکومت جمهوری اسلامی ایران از پیشگیری از بیماری های غیر واگیر یکی از نقاط قوت برنامه های مرتبط با کنترل این بیماری ها در کشور ما است.

لاریجانی به تدوین سند ملی کنترل بیماری های غیر واگیر در کشور اشاره کرد و تصریح کرد: همکاری درون بخشی خوبی در وزارت بهداشت برای اجرای این سند شکل گرفته و تمامی معاونت ها و سازمان های وابسته به این وزارتخانه در اجرای سند به طور فعال مشارکت دارند. همچنین به منظور تقویت همکاری بین بخشی در این راستا، دبیرخانه سلامت در سایر وزارتخانه ها شکل گرفته که کمک شایانی به پیشبرد اهداف سند کنترل بیماری های غیر واگیر می کند.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر با اشاره به اینکه تلاش های جهت جلب مشارکت سازمان های مردم نهاد در کنترل بیماری های غیر واگیر صورت گرفته است، بیان کرد: سند کنترل بیماری های غیر واگیر جمهوری اسلامی ایران، با توجه به مسائل ویژه سلامت در کشور طراحی شده و لازم است سایر کشورها نیز چنین سندی با اهداف ویژه بومی خود طراحی کنند.

وی با بیان اینکه در منطقه خاورمیانه کشورها درعین داشتن تفاوت های فرهنگی و زیست محیطی مسائل مشترکی نیز دارند اظهار داشت: ما پیشنهاد می کنیم که به منظور هم افزایی تلاش های صورت گرفته در کشورهای منطقه در زمینه بیماری های غیر واگیر، لازم است یک رویکرد منطقه ای برای برای پیشگیری از این بیماری ها با درنظر گرفتن تفاوت کشورهای منطقه شکل بگیرد و برای این کار لازم است نشست های مرتبط با این موضوع با مشارکت سران کشورهای منطقه برگزار شده و از تلاش های موفق در منطقه تقدیر شود.

لاریجانی از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارتقای مراقبت های بهداشتی اولیه سخن گفت و اظهار داشت: در این زمینه بخش خصوصی در کنار بخش دولتی در کشور فعالیت می کند. کشور ما به پیشرفت های خوبی در زمینه تولید دارو دست یافته به طوری که امروز تمامی داروهای ضروری در کشور تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهایی است که گزارش ویژه سال ۲۰۱۸ را به سازمان جهانی بهداشت ارائه می دهد، گفت: لازم است مکانیزم های نظارتی برای کنترل بیماری های غیر واگیر در سطح منطقه ایجاد و گزارش های سالیانه ای در این زمینه ارائه شود.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر با اشاره به اهمیت تغذیه سالم در کنترل بیماری های غیر واگیر تاکید کرد: تمرکز بر کاهش مصرف شکر، نمک و سایر مواد غذایی مضر موضوعی است که کشورهای منطقه باید بر آن تاکید کنند و با ساز و کارهای تشویقی برای مدیران صنایع غذایی که در این زمینه همکاری می کنند این سیاست می تواند به طور موفق تری به مرحله اجرا درآید.

وی بر لزوم بسیج منابع بخش دولتی، خصوصی و خیریه در مسیر کنترل بیماری های غیر واگیر تاکید کرد و اظهار داشت: انجام مطالعات و ایجاد سیستم های اطلاعات ملی در زمینه بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط به آن در توسعه برنامه های مرتبط نقش چشمگیری دارد.

لاریجانی افزود: در ایران، اطلاعات ملی و استانی مرتبط با بیماری های غیر واگیر استخراج شده و در اختیار مسئولین ارشد استان ها قرار گرفته است. با وجود ساختارهای شوراهای عالی سلامت در استان ها و همچنین کمیته های دانشگاهی بیماری های غیر واگیر، این اطلاعات فرصت خوبی در اختیار مسئولین قرار می دهد که با توجه به مشکلات بومی هر استان برای اجرای سند ملی کنترل بیماری های غیر واگیر برنامه ریزی کنند.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیر واگیر، در پایان حمایت های بین المللی از برنامه کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در کشورهای منطقه را موضوعی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و خاطرنشان کرد: سلامت مردم هیچ کشوری نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی و نزاع های بین المللی قرار گیرد و در شرایطی که بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ایران با آن مواجه هستند لازم است در مجامع بین المللی برنامه ریزی ویژه ای برای تامین مالی برنامه های کنترل بیماری های غیر واگیر صورت گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید