میدل ایست آی: وعده‌های بن سلمان حباب است

    کد خبر :355115

«این حباب‌ها یکی پس از دیگری در حال ترکیدن است، زیرا طرح‌های بزرگ محمد بن سلمان در صحرای عربستان و ادعا‌های بلندپروازانه‌ای که برای اصلاح فساد و تنوع بخشیدن به اقتصاد مبتنی بر نفت ارائه کرده بود، با معلوم شدنش به عنوان مرد دونالد ترامپ در خاورمیانه در حال از بین رفتن است».

سایت «میدل ایست آی» روز شنبه در مقاله‌ای تحت عنوان «قمار باز بازنده… این است واقعیت بن سلمان» به ایده‌های ولیعهد عربستان برای آینده این کشور پرداخت و از آن به حباب‌های توخالی بن سلمان و توهم پردازی‌های وی برای چشم انداز اقتصادی و اصلاح جامعه این کشور تعبیر کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از القدس العربی، میدل ایست در این مقاله به قلم «دیوید هرست» نوشت: این حباب‌ها یکی پس از دیگری در حال ترکیدن است، زیرا طرح‌های بزرگ محمد بن سلمان در صحرای عربستان و ادعا‌های بلندپروازانه‌ای که برای اصلاح فساد و تنوع بخشیدن به اقتصاد مبتنی بر نفت ارائه کرده بود، با معلوم شدنش به عنوان مرد دونالد ترامپ در خاورمیانه در حال از بین رفتن است.

هرست افزود: دستور العملی که بن سلمان در پیش گرفته نام ثبات و اصلاح نمی‌تواند به خود بگیرد؛ جدای از سرو صدا‌هایی که درباره بن سلمان به راه انداخته شده است، در برابر ما امیری ۳۲ ساله و خاندانی عصبانی باقی می‌ماند که برای انتقام از اهانت‌های وی مصمم است و همینطور اقتصادی به شدت وابسته به نفت که برای کنترل فرار سرمایه‌های آن تلاش می‌کند.

نویسنده با اشاره به شکست طرح عرضه شرکت آرامکو (شرکت نفت عربستان) در بورس‌های داخلی و خارجی در ادامه نوشت: خبرگزاری رویترز گزارش داده است که مشاوران مالی مرتبط با این طرح برکنار شدند و قرارداد مذکور نیز لغو شده است. همین شبکه همچنین گزارش داد که عرضه سهام این شرکت در بورس نیز به زمان دیگری موکول شده است.

وی ادامه می‌دهد: با وجود اینکه وزیر انرژی عربستان گزارش خبرگزاری رویترز را تکذیب کرده است، اما کسی فریب نمی‌خورد.

هرست همچنین به تداوم موج بازدشت‌ها و سرکوب داخلی در عربستان که آخرین آن‌ها «شیخ صالح آل طالب» امام و خطیب مسجدالحرام بوده، اشاره کرد و در ادامه آورد: این اولین بار است که یک امام جماعت از مکه بازداشت می‌شود خطبه جمعه‌ای که آل طالب ایراد کرد، حاوی هیچ گونه انتقاد مستقیمی از خاندان حاکم عربستان نبود، اما بازداشتش ضعف بن سلمان که احساس می‌کند منظور خطبه‌های آل طالب او بوده است را نشان می‌دهد.

هرست ادامه می‌دهد: طرح دیگری که بن سلمان تلاش می‌کرد از طریق آن وانمود کند که مدافع حقوق زنان است نیز در حال متلاشی شدن است؛ زیرا سازمان عفو بین الملل در پی تداوم بازداشت بدون موجه ۸ زن و ۵ مرد حمله شدیدی را علیه آن‌ها به راه انداخته است.

درخواست اعدام اسراء الغمغام؛ نقطه سیاه دیگری در کارنامه بن سلمان

سردبیر میدل ایست آی با اشاره به اینکه تلاش دادستان کل عربستان برای صدور حکم اعدام برای خانم «اسراء الغمغام» به اتهام شرکت در اعتراضات مردمی برای استیفای حقوق شیعیان، نقطه سیاه دیگری در کارنامه بن سلمان به شمار می‌رود، در ادامه می‌نویسد: از طرف دیگر حامی بن سلمان یعنی دونالد ترامپ نیز به مشکل برخورده است، زیرا در پی اعتراف‌های دو تن از معاونان سابق و همینطور وکیل سابق و مدیر کمپین تبلیغاتی ستاد انتخاباتی‌اش، با مشکلات قانونی روبروست. معضلات ترامپ روی بن سلمان نیز تا حد زیادی تاثیر می‌گذرد، زیرا این شاهزاده سعودی خیلی زود روی ترامپ حساب باز کرد.

نویسنده معتقد است که چنین موضوعاتی برای یک شاهزاده که برای خودش کسی است، مشکل محسوب نمی‌شود، زیرا کار‌ها همیشه به همین روال در منطقه خلیج فارس به پیش می‌رود، اما کاهش اعتماد به رئیس جمهور آمریکا و از دست دادن قدرت برای شاهزاده‌ای که طرح هایش شکست خورده است، مشکل بزرگی محسوب می‌شود.

سردبیر میدل ایست آنلاین در پایان چنین نتیجه می‌گیرد که واقعیت بن سلمان در حال افشا شدن است؛ او فردی است که قمار بازی می‌کند و شکست می‌خورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید