راه‌اندازی پایگاه تحقیقاتی سرطان در بابل

    کد خبر :354983

سرپرست پژوهشگاه رویان با بیان اینکه پایگاه تحقیقاتی سرطان به صورت غیررسمی فعالیت خود را آغاز کرده، گفت: در این پایگاه محققان در صدد هستند تحقیقاتی درباره پیشگیری و درمان سرطان ارائه دهند.

به گزارش مهر، عبدالحسین شاهوردی امروز در نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان اظهار داشت: پیشرفت علم در دنیا به منظور تأثیرگذاری بیشتر بخصوص در حوزه سلامت نیازمند تعامل بین علوم مختلف است که این کار اکنون در کشورهای دنیا و در ایران نیز انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه همچنین تعامل بین علوم را در پژوهشگاه رویان سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم، افزود: محققان این پژوهشگاه‌ قدم‌هایی در حوزه علوم مهندسی، بالینی و پزشکی جهت ارتقای سلامت مردم برمی‌دارند که در این راستا جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان را هر ساله برگزار می‌کنیم.

شاهوردی با بیان اینکه برندگان این دوره از جشنواره در حوزه‌های بین‌رشته‌ای فعالیت می‌کنند، گفت: معمولاً نتایج تحقیقات این محققان ملموس بوده و تأثیرگذاری زیادی در روند سلامت جامعه داشته است.

وی با بیان اینکه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان از هفتم تا نهم شهریور ماه در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود، اظهار داشت: این کنگره شامل نوزدهمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل، چهاردهمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و سیزدهمین سمینار پرستاری و مامایی در پزشکی تولیدمثل می‌شود.

سرپرست پژوهشگاه رویان افزود: همچنین قرار است جایزه دکتر کاظمی به پروفسور مایکل دلوکا از ایتالیا اعطا شود.

شاهوردی با بیان اینکه کنگره بین‌المللی تحقیقاتی رویان یک اتفاق مهم علمی است، گفت: این جشنواره علمی به عنوان تابلویی از توانمندی‌های کشور محسوب می‌شود که در زمینه پزشکی تولیدمثل، سلول‌ بنیادی و بیوتکنولوژی فعالیت می کنند.

وی با تأکید بر اینکه محققان ایرانی در این سه زمینه حرفی برای گفتن دارند، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر پروژه‌های مشترکی با کشورهای مختلف در حوزه تولیدمثل، سلول‌بنیادی و بیوتکنولوژی داشته‌ایم که مقالاتی در این زمینه‌ها از محققان ما به چاپ رسیده است.

سرپرست پژوهشگاه رویان گفت: ۱۹۱ طرح تحقیقاتی از ۳۸ کشور جهان جهت شرکت به نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان ارسال شد که بیشترین تحقیقات از کشور ایران با ۳۳ مقاله بوده است؛ همچنین ۲۱ مقاله از کشور آمریکا، ۱۷ مقاله از هند، ۱۱ مقاله از ایتالیا، ۱۰ مقاله از چین، ۹ مقاله از اسپانیا، ۸ مقاله از ترکیه، ۷ مقاله از کانادا، ۶ مقاله از برزیل، ۶ مقاله از آلمان، ۶ مقاله از فرانسه و ۶ مقاله از پاکستان به جشنواره رویان ارسال شد.

شاهوردی ادامه داد: از این تعداد ۶ برگزیده در بخش بین‌المللی و ۲ برگزیده در بخش ملی انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه بررسی‌های علمی برای انتخاب برگزیده‌ها توسط ۲۰۰‌ داور صورت گرفته است، گفت: ۷۴ طرح تحقیقاتی در گروه سلول‌های بنیادی ارائه شد که ۵۴ درصد از این تعداد مربوط به علوم پایه، ۳۱ درصد مربوط به پزشکی بازساختی و ۱۵درصد مربوط به مهندسی بافت بوده است؛ این نشان می‌دهد که تعاملات بین‌رشته‌ای در این زمینه بسیار بالاست.

سرپرست پژوهشگاه رویان با بیان اینکه سال اول برگزاری جشنواره رویان ۱۰ درصد از مقالات مربوط به ایران بود، افزود: اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که بعد از ۱۹ سال بیشترین طرح‌های تحقیقاتی از کشور خودمان به این جشنواره ارسال شده است.

شاهوردی ادامه داد: پژوهشگاه رویان در بحث تولید مثل کارایی خوبی انجام داده است زیرا زمانی بود که بیماران به خارج از کشور می‌رفتند اما اکنون با توسعه دانش در این پژوهشگاه بسیاری از بیماران در کشور درمان می‌شوند.

وی با بیان اینکه کلینیک‌های تخصصی در پژوهشگاه رویان شکل گرفته است، گفت: این کلینیک‌ها به صورت تخصصی برخی بیماری‌ها را به شکل تیمی با دیدگاه‌های مختلف رصد می‌کنند و فرد را تحت درمان با روش‌های جدید قرار می‌دهند.

سرپرست پژوهشگاه رویان با بیان اینکه اولین پیوند بافت تخمدانی در این پژوهشگاه انجام گرفت، افزود: تولید اسپرم و تخمک نیز در پژوهشگاه رویان انجام می‌شود که به صورت فازهای تحقیقاتی است؛ بحث مهندسی بافت به پزشکی تولید مثل کمک بسزایی می‌کند.

شاهوردی با اشاره به دیگر دستاوردهای پژوهشگاه رویان گفت: خون‌رسانی بافت پیوند زده شده در مدل‌های حیوانی و استفاده از سازه‌ها و داربست‌های مختلف برای زنده نگه داشتن و بلوغ تخمک در مدل‌های حیوانی از دیگر دستاوردهای محققان رویان به شمار می‌رود.

به گفته وی، محققان در حوزه مغز و اعصاب، قلب و عروق و سرطان تحقیقاتی انجام داده‌اند که اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی است.

ایجاد پایگاه تحقیقاتی سرطان در بابل

شاهوردی ادامه داد: ۹-۸ ماه است که پایگاه تحقیقاتی سرطان که با کمک خیرین برای پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان راه‌اندازی شده، به طور غیررسمی فعالیت می‌کند.

سرپرست پژوهشگاه رویان با بیان اینکه سرطان در این منطقه شیوع فراوانی دارد، گفت: به این دلیل این پایگاه در بابل راه‌اندازی شده تا محققان بتوانند تحقیقاتی برای پیشگیری و درمان سرطان با سلول‌های بنیادی انجام دهند.

وی افزود: یکی از علت‌های سرطان، سلول‌های بنیادی است که سرطانی می‌شود و برای شناسایی این سلول‌ها نیاز به بیومارکرهایی است که در پیشگیری و شناخت سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

شاهوردی تصریح کرد: استان‌های دیگر برای ایجاد پایگاه تحقیقاتی اعلام آمادگی کرده‌اند اما متأسفانه این کار نیاز به بودجه دارد.

سرپرست پژوهشگاه رویان درباره تخصیص بودجه به این پژوهشگاه گفت: بودجه‌ای که دولت به جهاد دانشگاهی می‌دهد، بودجه‌ای کمکی است که این ۲۵ تا ۳۰ درصد بودجه جهاد را شامل می‌شود. پژوهشگاه رویان یک زیرمجموعه‌ از جهاد است که ۴۰ درصد از بودجه آن را دولت تأمین می‌کند.

وی تأکید کرد: بودجه پژوهشگاه رویان به واسطه ارائه خدمات تخصصی در پژوهشگاه تأمین می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید