دلیل رشد ملایم امروز بازار سهام چیست؟

    کد خبر :354910

بررسی‌ها حاکی از آن است که سهامداران خرد از خرید سهام صادراتی استقبال نمی‌کنند، سوال این است که انتشار اخبار مبهم از تصمیمات ارزی دولت چقدر بر اعتماد سرمایه‌گذاران به خرید سهام تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش بازتاب؛ معاملات امروز بازارسرمایه با روندی مثبت اما با شیب ملایم آغاز شده است که به گفته کارشناسان و تحلیلگران بازار، رشد ملایم امروز شاخص کل تا حدودی به اتفاقات روز گذشته بازار سهام مربوط می‌شود، اما شفاف‌سازی قیمتی که درخصوص فروش محصولات پالایشی در بورس مطرح شده است، امید را برای شروع دوره رشد بعدی در دل سهامداران زنده کرده است و پیش بینی می‌شود که شاخص روند صعودی تا پایان هفته داشته باشد.

صبح دیروز خبری در فضای رسانه‌ای کشور مبنی بر فروش ارز پتروشیمی‌ها به بانک مرکزی و دریافت وجه ریالی آن و سپس فروش ارز از سوی بانک مرکزی در بازار ثانویه منتشر شد که با انتشار این خبر بازار سرمایه که در ساعات اولیه معاملات با رشد بیش از هزار واحدی شاخص، روند صعودی به خود گرفته بود، ناگهان دگرگون شد و در ساعت پایانی معاملات شاخص کل بورس حدود ۶۰۰ واحد ریزش کرد و تالار بورس رنگ قرمز به خود گرفت.

به‌گفته تحلیلگران متاسفانه ابهام در ابلاغیه ارزی دولت مجدد بازار سرمایه را دستخوش تغییرات منفی کرد، به‌طوری که در ساعات اولیه معاملات دیروز بازار سرمایه اعلام شد که وزیر نفت طی نامه‌ا‌ی از تمام پتروشیمی‌ها درخواست کرده که در راستای اجرای سیاست ابلاغی دولت به منظور تامین نیاز ارزی کشور از طریق بازار ثانویه، تمام ارز موجود درحساب‌های خارجی، شرکت‌های تراستی، صرافی‌ها و کارگزاران ارزی طرف معامله خود را کتبا به بانک مرکزی تسلیم کرده و با دریافت معادل ریالی آن، ارز مورد نظر براساس آنچه که بانک مرکزی معین می‌کند در اختیار مراحل بعدی برای عرضه در بازار ثانویه قرار می‌گیرد، این خبر ناگهان بازار سرمایه را دگرگون کرد و بازار از خرید سهام صادراتی روی برگرداند، اما پس از گذشت مدت زمانی این خبر تکذیب شد.

متاسفانه هر از چند گاهی اخبار مبهمی در فضای رسانه‌ای کشور از سوی برخی مسئولان منتشر می‌شود، بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که انتشار اخبار کذب چقدر بر روند بازار سرمایه و اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس تاثیر می‌گذارد؟

حامد حداد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در ابتدای بازار صبح دیروز شاخص روند صعودی در پیش گرفت، اما متاسفانه به‌دلیل انتشار اخبار مبهم از تصمیمات ارزی دولت مبنی بر تحویل ارز صادراتی به بانک مرکزی، بازار از سهام شرکت‌های صادراتی روی برگرداند و به‌دنبال خرید تک سهام‌های کوچک رفت تا شاخص دیروز را منفی به اتمام رساند و بسیاری از خریداران سهام را متضرر کرد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: این تصمیمات غیرکارشناسانه که در ابتدای روز مطرح و مدتی بعد کاملا تکذیب می‌شود، باعث عدم اطمینان سهامداران شده و سود شرکت‌ها رادستخوش تغییرات سنگینی می‌کند و همچنین باعث زیان‌ده شدن تولیدکنندگان داخلی و فرار سرمایه به بازارهای موازی می‌شود.

حداد افزود: ضرورت دارد که سازمان بورس در راستای حمایت از بازار سرمایه و همچنین قیمت‌گذاری صحیح محصولات پتروشیمی و فلزی، نهایت هماهنگی لازم را با سایر نهادهای تصمیم گیرنده داشته باشد تا سهامداران خرد متضرر سیاست‌های غیرشفاف نشوند و ثبات نسبی به بازار بازگردد.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: شفاف سازی قیمتی که درخصوص فروش محصولات پالایشی در بورس مطرح شده است، امید را برای شروع دوره رشد بعدی در دل سهامداران زنده کرده است و امیدوارم شاخص روند صعودی تا پایان هفته به‌خود گیرد و دولت با تصمیمات هماهنگ شده باعث رونق بیش از پیش بازار سرمایه کشورشود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید