بار دیگر به جای “چشمه علی” قول دادند!

    کد خبر :354558

«مسئولان شهری و مترو به میراث فرهنگی می‌گویند که وضعیت امروز چشمه‌علی شهرری با دهه هشتاد برابری می‌کند و تا چند ماه آینده آبِ فراوانی به این چشمه‌ی طبیعی و تاریخی برمی‌گردد.»

یک سال بیشتر شده که هر بار حرفی می‌زنیم. یک بار می‌گوئیم «چشمه علی جان گرفت»، بار دیگر خبر منتشر می‌کنیم که «جان چشمه علی را گرفتند» و آن قدر این روند را ادامه می‌دهیم که خودمان هم نسبت به سرنوشت این محوطه‌ی طبیعی چند هزار ساله بی‌تفاوت می‌شویم، سرانجام خبر می‌رسد که «با تانکر چشمه را پر آب کردند» و از سوی دیگر به احتمالات فکر می‌کنند که خشکسالی‌ها باعث خشک شدن آب چشمه‌علی شده‌اند …

با انتشار خبرِ احتمالی پر کردن آب چشمه علی با تانکر، مدیریت شهری و میراثی تهران بار دیگر به سراغ چشمه علی رفته‌اند، اما این بار چند کارشناس زمین‌شناس را هم همراه کردند تا نظرات و پیش‌بینی‌هایشان درست‌تر از آب درآید.

دلاور بزرگ‌نیا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: دوشنبه گذشته – ۲۹ مرداد – همراه با معاون استاندار و مدیران مترو و چندکارشناس زمین شناس به چشمه‌علی رفتیم. براساس توضیحاتِ مطرح شده دِبی آب اکنون نسبت به سطح دوره‌های قبل بدون مشکل است و تفاوتی ندارد، اما از سوی دیگر با وضعیت خشکسالی و ریتمِ کم آبی و پرآبی در ماه‌های مختلف، به نظر می‌رسد آن اکنون نگران کننده نیست.

او با بیان این مسئولان شهری، وضعیت دبی آب چشمه علی را نسبت به دوره‌های گذشته، حداقل نسبت به دهه هشتاد با امروز برابر می‌دانند، بیان می‌کند: آقایان ادعا داشتند که وضعیت امروز چشمه علی با آن دهه‌ها یکی است وفصل پر آبی آن هم از مهر و آبان به بعد آغاز می‌شود.

وی با اشاره به بررسی‌های کارشناسان حوزه‌ی زمین‌شناسی در آن بازدید و ارائه توضیحاتی از سوی مدیر عامل مترو خط یک و دو بیان می‌کند: با ارائه‌ی آن توضیحات اعلام کردند که «مترو به لحاظ فنی مشکلی ایجاد نکرده یا حداقل کمترین سهم در کم‌آب و بی‌آب شدن چشمه علی را داشته است.»

بزرگ‌نیا با اشاره به این‌که بخشِ دیگر وضعیتِ آبِ چشمه باید در بالادست جست‌وجو شود، اضافه می‌کند: باید به این وضعیت احتمالِ تاثیر خشکسالی را نیز اضافه کرد.

وی ادامه می‌دهد: براساس نظرهای مطرح شده، وضعیتِ امروز چشمه با دهه‌ی هشتاد برابری می‌کند و تا حدود دو ماه آینده آبِ فراوانی خود به خود به مجموعه برمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، یکی دو هفته بعد از اعلام موفقیت‌ِ شهرداری و مترو مبنی بر بازگشت آب به چشمه علی شهرری، حرف‌هایی در مورد پر کردن چشمه با تانکر آب توسط شهرداری مطرح شدند که با پرس‌وجوهای خبرنگار ایسنا برخی از مردم محلی منطقه آن را تائید کردند. صحبتی که هیچ عکس‌العمل، تائید یا تکذیبی از سوی مسئولان شهری نداشت و آخرین عکس‌العمل آن فقط این بازدید بود که از سوی مسئولان شهری رخ داد.

با این وجود اکنون به نظر می‌رسد مسئولان میراث فرهنگی با حرف‌های مدیرانِ شهری قدری نسبت به آینده‌ی چشمه‌علی آرام‌تر شده‌اند، اما به نظر می‌رسد این وضعیت هنوز برایشان مساله‌ی لاینحل باقی مانده که فرصت چندانی برای دانستن واقعیت آن ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید