از چهارباغ اصفهان چه خبر؟

    کد خبر :354438

شهردار اصفهان با بازدید از پروژه پیاده‌راه سازی چهارباغ عباسی، به بخشی از مشکلات این پروژه ورود کرد و دغدغه‌های خود را برای مجریان شرح داد.

قدرت‌الله نوروزی- شهردار این کلانشهر، هفته گذشته به همراه چند عضو شورای شهر، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، برخی از مشاوران، مدیر بهره‌بردار چهارباغ عباسی و مجریان کفسازی این محور تاریخی به بازدید از این پروژه پرداختند.

این بازدید از شمال شرقی چهارباغ عباسی آغاز شد. در ابتدای امر نشت آب از باغچه‌های محور میانی به پیاده‌رو تازه ساخته شده توجه شهردار را جلب کرده و به این مساله انتقاد شد. همراهان آقای شهردار علت این اشکال را فراموش شدن عایق بندی می‌دانند که در تمام طول چهارباغ عباسی از یاد رفته است.

ثمین اسدی- شهرساز، در این رابطه به خبرنگار ایسنا می‌گوید عایق میان پیاده‌رو و فضای سبز یکی از بدیهیات طراحی و اجرای پیاده‌روهای اینچنین است. با مشاهده بخش‌هایی از کفسازی چهارباغ که هنوز کامل نشده است، مشخص می‌شود هیچ عایقی در لایه‌های ساخت وجود ندارد.

این شهرساز اصلاح این مشکل را هزینه‌بر و تا حدودی ناممکن می‌داند و تاکید دارد اگر نشت آب به پیاده‌روها متوقف نشود به زودی موجب فرسایش کفسازی شده و علاوه بر ایجاد منظری نازیبا، کفسازی انجام شده را نیز از میان می‌برد.

بدنه شرقی چهارباغ عباسی که تحت نظر سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اصفهان و توسط عبداله جبل‌عاملی طراحی و توسط همین سازمان نیز ساخته شده است مورد انتقاد قرار می‌گیرد. بدنه سازی شرقی چهارباغ عباسی سازه‌ای است که گرچه مصوبه شورای میراث فرهنگی کشور را دارد، اما به عقیده بسیاری از معماران، بی هویت است.

علیرضا صلواتی- معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان معتقد است باید این بدنه اصلاح معماری شده و با تغییرات معماری به خصوص در منظر، به هویت معماری اصفهان و چهارباغ عباسی نزدیک‌تر شود. صلواتی معتقد است این اصلاحات برای شهرداری ارزش افزوده به همراه خواهد داشت.

در همین رابطه مطالعات مهندسین مشاور معمار و شهرساز فرنهاد که در رابطه با تاثیرات بدنه‌سازی شرقی چهارباغ انجام شده، نشان می‌دهد قیمت واحدهای تجاری نوساز شرق، تنها به نیمی از ارزش واحدهای تجاری بخش غربی که به لحاظ کالبدی فرسوده هستند می‌رسد.

این مطالعات تاکید کرده است شیوه‌هایی برای اصلاح معماری این بنا وجود دارد که می‌توان معضلات اجتماعی رخ داده در پشت این بنا را که ناشی از نبود نفوذ بصری است را برطرف کرده و در عین حال سطح و کیفیت واحدهای تجاری را افزایش داده و برای شهرداری اصفهان سودآور باشد.

در پس بدنه سازی شرقی، یک سرویس بهداشتی در دست ساخت است که به شکلی بدقواره در گوشه پارک شهید رجایی خودنمایی می‌کند. دیوارهای این سازه از “درای‌وال” (دیوارهای کاذب و پیش‌ساخته) تشکیل شده است. این نوع ساخت برای دیوارهای جداکننده استفاده می‌شود و استفاده از این مصالح در فضای باز تنها در حالتی انجام می‌شود که سازه، جنبه کوتاه مدت داشته باشد.

شهردار اصفهان نسبت به این سازه منتقد است. یکی از همراهان شهردار که به نظر می‌رسد از مجریان این طرح است توضیح می‌دهد که با محدودیت‌های اعمال شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ناچار به ساخت با این کیفیت شده‌اند.

با بازگشت به چهارباغ عباسی مشاهده می‌شود میان بدنه سازی شرقی و پیاده‌رو تازه ساخته شده، سه کد ارتفاعی متفاوت وجود دارد که از یک سو دلیل منطقی و قابل دفاعی برای این تعدد سطح وجود ندارد و از طرف دیگر هیچ سطح شیبداری این سطوح را به هم اتصال نداده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار، با انتقاد از این تعدد سطوح از چرایی بی توجهی به سطح شیبدار می‌پرسد. نماینده طراح پروژه می‌گوید سطح شیبدار در این بخش‌ در طرح وجود دارد و اجرا خواهد شد. این در حالی است که به نظر می‌رسد فرایند اجرای پروژه پایان یافته و جایی برای سطح شیبدار در نظر نیست. این انتقادی است که معاون شهردار وارد می‌کند.

در میان مسیر با نگاه به امتداد پیاده‌رو تغیر شیب کفسازی به چشم می‌آید. آقای شهردار از چرایی این تغییر شیب می‌پرسد. نماینده مجری توضیح می‌دهد که این نقطه خط القعر است و شیب باید تغییر کند. تاکید نماینده مجری بر خط القعر بودن این بخش از چهارباغ در حالی است که طبق تعاریف، این نقطه خط الراس محسوب می‌شود و از آنجایی ناشی می‌شود که آب مادی به خط الراس می‌ریخته تا به دو سویه چهارباغ هدایت شده و جوی‌های آب و حوض‌ها را پر کند.

شهردار اصفهان به سنگ‌های متفاوت به کار رفته در کفسازی اشاره می‌کند. حتی تیشه‌های خورده بر سنگ‌ها نیز کاملا به هم متفاوت است. نماینده مجری تاکید دارد چند معدن متفاوت سنگ چهارباغ را تامین می‌کنند و این تغییر در رنگ و تیشه سنگ‌ها ناشی از این مساله است.

شهردار اصفهان به بندکشی‌های کفسازی نیز انتقاد جدی دارد. بر روی زمین می‌نشیند و با دست اختلاف میان بندکشی‌ها را نشان می‌دهد. در فاصله چند قدم برخی سنگ‌ها تا ۴ سانتی متر فاصله دارند و برخی بدون فاصله بندکشی شده‌اند. “اینجا چهارباغ است و همه این جزییات اهمیت دارد” این جمله‌ای است که شهردار در این رابطه می‌گوید.

در مقابل سینما همایون، شهردار اصفهان، مهین شکرانی- شهردار منطقه ۱ را صدا می‌زند و می‌گوید: به همه گفته‌ایم بانویی توانمند را به شهرداری منطقه یک شهرداری منصوب کرده‌ایم که این سینما را به زودی به تئاتر شهر اصفهان تبدیل کند.

در تقاطع خیابان آمادگاه و چهارباغ عباسی، مسیر با جدول‌های سنگی کاملا بسته شده است. شهردار از مسیر تردد خودروهای امدادی یا خودروهای خدماتی و اتوبوس‌های گردشگری می‌پرسد اما مسیری در نظر گرفته نشده است. نماینده مجری طرح می‌گوید این جدول‌ها موقت است بعد از جشنواره برداشته خواهد شد.

“آنقدر دروغ شنیده‌ام که به این گفته‌ها اطمینانی نیست” این جمله را شیرین طغیانی- رییس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر می‌گوید و سوال می‌کند تا اطمینان پیدا کند گفته‌های نماینده مجری صحت دارد. بعدها یکی از مجریان به طغیانی می‌گوید آخرین طرحی که در اختیار تیم اجرایی قرار دارد، فاقد مسیر عبور برای خودروهای امدادی است.

قدرت‌الله نوروزی- شهردار اصفهان در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایسنا می‌گوید: پیش از اینکه شهردار شوم با یک کارشناس به چهارباغ آمده بودم و همه این اشکالات و مسایل را دیده بودم. امروز هم هرچه از چهارباغ بازدید می‌کنم اشکالاتی را می‌بینم.

وی ادامه می‌دهد: علت این است که قصد داریم قبل از آغاز جشنواره فیلم کودک و نوجوان با سرعت پیاده‌رو دو طرف را تکمیل کنیم. طبیعی است که در سرعت بالا خطاهایی نیز وجود دارد. گروه‌های مختلفی در چهارباغ حضور دارند تا مسئولیت نظارت را بر عهده بگیرند و این اشکالات را تا حد ممکن رفع کنند.

شهردار اصفهان ادامه می‌دهد: مشکلاتی که امروز مشاهده کردیم را آقای سهرابی (مدیر بهره‌بردار چهارباغ) به عنوان مدیر چهارباغ به صورت جدی پیگیری کنند. تذکر داده‌ام اگر این مشکلات رفع نشود برخورد خواهد شد. امیدواریم در بازدید بعدی بخش زیادی از مشکلاتی که وجود دارد و امکان حل آنها نیز وجود دارد دیگر وجود نداشته باشد.

سعید سهرابی- مدیر پروژه چهارباغ که البته نقشی در طراحی و اجرای کالبدی چهارباغ ندارد تاکید دارد که بهره‌بردار است و مشکلات را بارها طی نامه‌هایی کوشزد کرده و حتی دستور به توقف پروژه با توجه به اشکلات اساسی داده است. در پاسخ به این مساله شهردار معتقد است با نامه زدن کاری حل نشده و باید با حضور در محل جلوی پیشبرد اقدامات اشتباه گرفته شود.

شیرین طغیانی- رییس کمیسیون مربوطه در شورای اسلامی شهر اصفهان نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: بازدید امروز نشان داده است که چهارباغ بسیار نیاز به رسیدگی دارد. امروز از دیدن مشکلات چهارباغ بسیار ناراحت شدم اما به نظر می‌رسد همین حضورهای مستمر می‌تواند اشتباهات پروژه را کاهش داده و اصلاحات بهتری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: چهارباغ عباسی نه تنها چشم و چراغ اصفهان، بلکه برای ایران بسیار ارزشمند و مهم است. به نظر می‌رسد بخش‌هایی از چهارباغ حتما باید اصلاح شود. اما همکاری لازم هنوز وجود ندارد. امروز همه مشکلات چهارباغ را با چشم دیدند. تا دیروز باید مشکلات را برای همه عنوان می‌کردیم اما امروز همه با مشکلات آشنا شده‌اند. چهارباغ برای آقای شهردار و همه مدیرانی که دلسوز اصفهان هستند تبدیل به یک دغدغه شده است.

فریده روشن- عضو شورای اسلامی شهر نیز با خبرنگار ایسنا می‌گوید: با توجه به اینکه چهارباغ یک محور فرهنگی است و باید به حوزه فرهنگی- هنری تبدیل شود، از ظرافت‌های خاصی برخوردار است. از جمله اینکه چهارباغ عباسی باید برای همه گروه‌ها از جمله نابینایان و ویلچرنشینان مناسب و قابل استفاده باشد. امیدواریم با پیگیری‌هایی که می‌شود شاهد رفع مشکلات و بوده و چهارباغ فضایی پر رونق باشد.

به گزارش ایسنا، در این بازدید حسین جعفری- مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اصفهان و همچنین علی محمد معطری- مدیر واحد طراحی و معماری این سازمان که طراحی و اجرای این محور را بر عهده داشته‌اند حضور نیافته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید