پشت پرده زمینه سازی آمریکا، فرانسه و بریتانیا برای حمله به سوریه!

    کد خبر :354427

با نزدیک شدن به عملیات ادلب که به عنوان آخرین نبرد بزرگ ارتش سوریه شناخته می شود و می تواند منجر به پیروزی نهایی نظام سوریه شود، فضاسازی کشورهای غربی نیز برای تحت الشعاع قرار دادن این عملیات آغاز شده است.

به گزارش تابناک، در همین زمینه، آمریکا، فرانسه و بریتانیا روز سه شنبه در بیانیه ای به دولت سوریه در مورد احتمال مجدد استفاده از سلاح های شیمیایی هشدار دادند. این سه کشور بر عزم مشترک خود برای بازداشتن سوریه برای استفاده از سلاح های شیمیایی تاکید کردند.

این کشورها در هشدار خود به سوریه گفته اند در مقابل حملات احتمالی شیمیایی توسط سوریه واکنش مناسب نشان خواهند داد.

همانطور که گفته شد، این هشدار در حالی داده می شود که دولت سوریه برای یک عملیات بزرگ دیگر برای بازپس گیری استان ادلب از شورشیان آماده می شود.

این در حالی است که این سه کشور در مرداد ۱۳۹۲ ادعای مشابهی را درباره حملات شیمیایی ارتش سوریه به غوطه شرقی مطرح کردند. در فروردین ماه امسال نیز پس از انتشار گزارش هایی دروغین مبنی بر حملات شیمیایی ارتش سوریه در دوما، حملاتی به سوریه به این بهانه انجام شد.

در همین راستا، بسیاری از کارشناسان و به ویژه کارشناسان روس بر این باورند که هشدار آمریکا، فرانسه و بریتانیا در مورد احتمال راه اندازی می تواند مقدمه یک حمله مجدد نظامی به سوریه توسط این کشورها باشد که یک هدف عمده را دنبال می کند؛ تحت الشعاع قرار دادن نبرد ادلب و اثرگذاری بر آن.

ذکر این نکته ضروری است که پس از داعش تنها میدانی که برای آمریکا و همپیمانانش باقی مانده «ادلب» است که می‌تواند از خلال آن از یک طرف بر سوریه و نقش روسیه در سوریه اعمال فشار کند و از سوی دیگر با ترکیه در موضوع کُردها و روابط اخیر ترکیه با روسیه و ایران مذاکره کند.

با این حال به نظر می رسد آمریکا، رژیم صهیونیستی، فرانسه، انگلیس و آلمان قدرت اثرگذاری میدانی زیادی بر نبرد ادلب در اختیار ندارد. آن ها صرفا می توانند از طریق روسیه و با بهره گیری از مذاکرات سیاسی، در این نبرد اعمال نفوذ کنند.

لذا می توان گفت، امکان اقدام نظامی این بازیگران برای مختل کردن نبرد ادلب وجود دارد. کما اینکه، آن ها پیش از آغاز جنگ ادلب، جنگ روانی با محوریت حمله شیمیایی در سوریه را آغاز کرده اند.

لازم به یادآوری است که در آوریل سال 2018 زمانی که نیروهای دولتی در آستانه بازپس گیری شهر دوما در منطقه غوطه واقع در شمال شرقی دمشق بودند، یک حمله شیمیایی باور نکردنی رخ داد و آمریکا، بریتانیا و فرانسه چند روز بعد تصمیم گرفتند بی آن که منتظر نتیجه تحقیقات شوند، مواضع نیروهای دولتی را هدف قرار دهند.

در همین راستا، «لوئی دوتروبانت» در مقاله ای در خبرگزاری اسپوتنیک به بررسی جنجال آفرینی های غربی ها در خصوص حمله شیمیایی احتمالی در سوریه پرداخت.

این رسانه روس نوشت: آیا یک حمله شیمیایی دیگر در سوریه رخ خواهد داد؟ این پرسش پس از ادعای آمریکا، فرانسه و بریتانیا در خصوص احتمال بروز چنین حمله ای و تهدید بشار اسد به اقدام تلافی جویانه در صورت به کارگیری مجدد سلاح شیمیایی مطرح شد. اگر نبرد برای بازپس گیری ادلب هنوز آغاز نشده، غربی ها جنگ روانی را از هم اکنون شروع کرده اند.

ژنرال «ایگور کوناشینکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: براساس اطلاعات چندین منبع جداگانه، گروهک تروریستی «حیات تحریر الشام» در حال ایجاد تحرکاتی برای متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح های شیمیایی علیه غیرنظامیان در ادلب است.

به گفته ژنرال کوناشینکوف، برای حمله شیمیایی به شهر جسرالشغور واقع در استان ادلب، اعضای گروهک تروریستی «حیات تحریر الشام»، تعداد 8 تانکر کلر، پس از انتقال گروهک تروریستی «حزب التحریر» به روستایی در نزدیکی جسر الشغور، برای آنان ارسال کرده اند.

منابع روسی پنجشنبه گذشته نیز از اقدام گروه «کلاه سفیدها» در منتقل کردن یک محموله گاز کلر به شهر جسر الشغور در استان ادلب سوریه خبر داده و خاطرنشان کرده بودند که عناصر گروه کلاه سفیدها یک محموله متشکل از هشت بشکه حاوی کلر را از کارگاه تولید ماده کلر در منطقه اطمه نزدیک مرزهای ترکیه به منطقه جسر الشغور که در کنترل جبهه النصره قرار دارد، منتقل کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید