اطلاعات ماهواره ای از آتش سوزی هورالعظیم منتشر شد

    کد خبر :354161

سازمان فضایی ایران با پایش ماهواره ای روزانه آتش سوزی تالاب هورالعظیم، اطلاعات مربوط به این حریق را پس از تحلیل و پردازش منتشر کرد.

تالاب هویزه یا هورالعظیم بزرگترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگترین تالاب های ایران است که یک سوم آن در ایران و مابقی آن در کشور عراق واقع شده و مساحت آن در بخش عراق برابر ۶۶.۶۰۰ هکتار و در بخش ایران برابر با ۳۵.۳۰۰ هکتار است.

علی صادقی نائینی، معاون توسعه کاربرد و خدمات سازمان فضایی ایران در خصوص آتش سوزی تالاب هورالعظیم و پایش ماهواره ای این آتش سوزی گفت: در تابستان سال جاری شاهد وقوع آتش سوزی های مکرر در تالاب بودیم، با توجه به وجود سامانه ماهواره ای کشف و پایش حریق در سازمان فضایی ایران، آتش سوزی های هورالعظیم از تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ به صورت روزانه با استفاده از داده های ماهواره ای با توان تفکیک مکانی ۲۵۰ متر و به صورت هر ۵ روز یکبار با تصاویر ماهواره ای با توان تفکیک مکانی ۱۰ متر مورد تحلیل و پردازش قرار گرفت.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد ظرف ۲ ماه گذشته (از نیمه دوم خردادماه تا نیمه دوم مردادماه سال ۱۳۹۷ ) بیش از ۴.۸۰۰ هکتار از اراضی تالاب واقع در بخش عراق به صورت کامل طعمه حریق شده و پوشش گیاهی آن دچار تخریب کامل شده، بطوریکه این حریق از بخش غربی و مرکزی هورالعظیم آغاز و به مرور به مناطق شرقی تالاب و مرزهای ایران نزدیک شده است. از تاریخ ۹ تیرماه شدت آتش سوزی ها در منطقه به شدت افزایش یافت. همچنین از تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۷، منتهی الیه جنوب شرقی منطقه و در مرز ایران نیز شاهد وقوع آتش سوزی های گسترده بودیم.

در تصویر بالا تغییرات مربوط به مساحت مناطق تخریب شده ناشی از وقوع آتش سوزی که با داده های با توان تفکیک مکانی ۱۰ متر مورد محاسبه قرار گرفته است با گراف آبی رنگ نمایش داده شده است. همچنین تغییرات دما در منطقه با استفاده از داده های ماهواره ای در ساعات نزدیک به ظهر با گراف قرمز رنگ در همین نمودار مشخص شده است. در طول این مدت همواره نوسانات دما عددی بین ۴۲ تا ۵۸ درجه سانتیگراد در ساعات نزدیک به ظهر بوده است.

به گزارش مهر، تصویر متحرک مناطق تخریب شده ناشی از وقوع حریق از تاریخ ۲۰ خرداد لغایت ۲۳ مردادماه در سایت سازمان فضایی ایران در این لینک منتشر شده است. در این تصویر مناطق تخریب شده به صورت قرمز رنگ به نمایش گذاشته شده و خط زرد رنگ مرز سیاسی بین ایران و عراق است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید