چرخش عجیب منتقدان روحانی ؛ از «روحانی خوب» تا «روحانی بد»

  • سیاسی
  • شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ ۱۰:۰۴
    کد خبر :353864

اظهارات روحانی در مورد خراب کردن پل توسط آمریکایی ها اصلا خوشایند منتقدان نبود و سبب شد که روحانی خوبی که از بازی با دم شیر می گفت و تهدید می کرد، یک بار دیگر از چشمشان افتد و «بد» شود.
به گزارش نامه نیوز: منتقدان روحانی یک بار دیگر در مواضع خود نسبت به او تجدید نظر کرده اند؛ این بار اما خیلی زود. همین چند هفته پیش بود که فعالان سیاسی و رسانه های منتفد دولت اظهارات روحانی را قاطع، عزتمندانه، انقلابی، خطابه دیپلماتیک و … توصیف می کردند. خروج آمریکا از برجام و آن سخنرانی شدیدالحن روحانی در مورد دم شیر و تنگه هرمز بر خلاف همیشه خوشایند جریان مخالف و منتقد دولت بود و مورد استقبال گسترده ای قرار گرفت. تفسیر رسانه های اصلاح طلب در مورد اینکه علت تغییر رویه اصولگرایان چرخش مواضع روحانی در عرصه سیاست خارجی است را مورد نقد قرار می دادند اما موج انتقادات دوباره از روحانی طی هفته گذشته ثابت می کند که آقای رئیس جمهور باز هم حرف هایی زده که باب دل منتقدان نبوده و از او یک «روحانی بد» ساخته است.

روحانی چهارشنبه گذشته در جلسه هیات دولت حرف هایی در مورد مذاکره و پل روابط ایران و آمریکا زد که اگرچه هیچ منافاتی با فرمایشات مقام معظم رهبری نداشت ، موجبات دلخوری منتقدان را فراهم کرد. روحانی گفته بود: آمریکا نیز خود کاری کرده که شرایط مذاکره را از بین برده؛ با روند خوبی داشتیم مذاکره می‌کردیم اما خودش آن را تخریب کرده و پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و می‌گوید باید چگونه عبور کنم!؟ اگر می‌خواستید عبور کنید، چرا خراب کردید؟ اگر می‌خواستید همدیگر را ببینیم چرا پل را خراب کردید؟ خودشان پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و داد می‌زنند. این که نشد. اگر راست می‌گویید بیایید پل را دو مرتبه درست کنید. پل را که درست کردید خود به خود و به طور طبیعی رفت و آمد درست می‌شود؛ خودت مؤثر و مخرب و عامل این کار هستی.»

هیچ نشانه ای از تقابل با رهبر انقلاب که اخیرا در جمع اقشار مردم تاکید کردند مذاکره ای در کار نیست، در سخنان روحانی دیده نشد اما مخالفان دولت نظر دیگر داشتند. کاربرد دو واژه «مذاکره» و «پل» در تیترها، سرمقاله ها و حتی شعارهای روزهای گذشته نشان می دهد که چقدر از حرف های رئیس جمهور عصبانی شده اند.

حرف های روحانی نه تنها او را از چشم رسانه های منتقدان انداخت و موج جدیدی از هجمه به دولت آغاز شد. نمونه اش سرمقاله پنج شنبه روزنامه وطن امروز بود که مهدی محمدی در آن نوشت: «گزينه‌اي به نام مذاكره با دولت ترامپ اساسا وجود خارجي ندارد و امريكا به هيچ‌وجه در پي مذاكره با ايران نيست. صرف‌نظر از اينكه امريكايي‌ها به زبان چه مي‌گويند، آنچه در عمل مي‌بينيم اين است كه ايجاد بي‌ثباتي در داخل و ضربه زدن به قدرت منطقه‌اي ايران هدف اصلي و جدي امريكاست.» او در ادامه غربال گزینه های روزی میز نوشت: «ايران رسما و در عالي‌‌‌‌‌ترين سطح اعلام كرده با دولت فعلي امريكا مذاكره نخواهد كرد» معنايش «برداشتن يك گزينه از روي ميز نيست، بلكه به معناي واقعي كردن گزينه‌هاي روي ميز و تاكيد بر اين نكته است كه اساسا چنين گزينه‌اي روي ميز قرار ندارد.»

کیهان اما فراتر رفت و تشکیل گروه اقدام ایران در کاخ سفید را پیامد مواضع به قول کیهان انفعالی روحانی دانست. این روزنامه در گزارشی که تیتر یک روزنامه را ساخته بود، نوشت: «درست يك روز پس از آنكه رييس‌جمهور در موضعي تاسف‌بار و با ادبياتي عاطفي و حاكي از دلشكستگي از خرابي پل مذاكرات‌! از امريكا گله كرده بود، پاسخ گستاخانه‌اي از طرف مقابل دريافت كرد» كيهان اظهارات روحاني را اشتباه محاسباتي خواند و ادامه داد:«آيا اين ادبيات، ادبيات يك دولتمرد مقتدر و معترض به نقض عهد است؟»اين روزنامه معتقد است كه واكنش روحاني «بدترين نوع واكنش بوده است» تاکید کیهان بر این بود که ادبيات روحاني به «وحشي‌تر شدن امريكا» كمك كرده است.

این روزنامه در روز یکشنبه سالگرد کودتای 28 مرداد را به حال حاضر گره زد و در مطلبی تحت عنوان «مصدق از پل مذاکره با آمریکا سقوط کرد!» نوشت: «امروز سالگرد کودتای 28 مرداد 1332 و سقوط دولت مصدق است، نگاهی به تاریخ نشان دهنده آن است که مصدق از پلی سقوط کرد که وی گمان می‌کرد از طریق آن مشکلات را رد کرده و دولت خود را مستمر خواهد ساخت، کودتای آمریکایی- انگلیسی 28 مرداد این آرزوها را بر باد داده و اثبات کرد آمریکا و انگلیس دو روی یک سکه واحد بوده و به هیچ یک نمی‌توان اعتماد کرد.»

اظهارات روحانی البته موجب شده بود خون گردانندگان تجمع طلاب قم نیز به جوش آید. برای همین هم در پلاکاردها نوشته بودند «آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت».
به نظر می رسد اوضاع برای حسن روحانی دوباره تغییر کرده است . او که به تازگی برای منتقدان «روحانی خوب» شده بود دوباره تبدیل به یک «روحانی بد» شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید