از پرتاب مهر به لاریجانی تا تهدید رییس جمهور ؛ آیا باید منتظر تولد یک سعید عسگر جدید باشیم؟

  • سیاسی
  • شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ ۹:۳۷
    کد خبر :353801

اگر از کنار غائله 22 بهمن 91 ، حمله به مطهری و موارد دیگری ساده نگذشته بودیم امروز عده ای به راحتی رئیس جمهور را تهدید نمی کردند لذا قبل از آنکه وضعیت از این هم وخیم تر شود باید با عوامل اختلال گر و تندرو برخورد شود.

تجمع پرحاشیه طلاب در قم با اعتراضات و واکنش های گسترده ای همراه بود. مهمترین واکنش را آیت الله مکارم شیرازی داشت و این اتفاقات را یک فاجعه به تمام معنا توصیف کرد. نکته قابل توجه در بیانیه آیت الله مکارم ضرورت پاسخگویی مسئولان برگزاری تجمع در مورد حواشی آن بود.

به گزارش نامه نیوز، آنچه پنجشنبه گذشته در حوزه علمیه قم اتفاق افتاد اول بار نبود و پیش از این نیز شاهد بوده ایم که چگونه برخی از تندروها با حاشیه سازی و اقدامات خود علهیه مطالبات یا نمایندگان مردم ایستاده اند. بدون شک اگر از کنار غائله بهمن 91 و مهر پرت کردن به علی لاریجانی ساده عبور نشده بود، دو سال بعد در شیراز به ماشین علی مطهری حمله نمی کردند. اگر پیگیری های علی مطهری به ثمر رسیده بود و حمله کنندگان برخورد مناسب صورت گرفته بود یک سال بعد شاهد نبودیم که عده ای در کهگیلویه و بویر احمد روی آذر منصوری چاقو بکشند. اگر ماجرای چاقو کشی را رها نکرده بودیم هم امروز کار به جایی نمی رسید که برخی تجمع اعتراضی طلاب را به انحراف کشیده و شعارهای تهدید آمیز سردهند. آن هم شعاری که چنین ابهام زا است. آقایان با این شعار هم برای رحلت آیت الله هاشمی حاشیه سازی کردند و هم شخص رئیس جمهور را تهدید کردند.

همین نکته که تندرو ها از حمله به نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی به تهدید رئیس جمهور رسیده اند نشان می دهد این سکوت و مماشات در مقابل این پیشروی ها جایز نیست. وقت برخورد قانونی است زیرا در غیر این صورت باید منتظر رفتارهای عجیب تر و شاید هم اتفاقات تلخ تر باشیم. از کجا معلوم است که اگر امروز در مقابل تهدید رئیس جمهور سکوت شود، فردا یک سعید عسگر دیگر ظهور نکند. مگر در اسفند 78 به ذهن ها می رسید که یک روز صبح حجاریان ترور شود؟

تعداد سخنرانی های برهم خورده ، سخنرانان مورد حمله قرار گرفته و … در فضای سیاسی ایران کم نیست اما اکنون کار بالا گرفته و باید هر چه سریعتر فکری کرد. بعد از مشاهده اعتراضات دی ماه و میزان خشونت موجود در آن نمی توان به مسائل اینچنینی بی توافت ماند. همان طور که مصطفی درایتی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با نامه نیوز گفته بود « این کارها حاصل سطحی نگری مخالفانی است که جامعه را خوب نمی شناسند». او حتی هشدار دارد که «اگر این خرمن آتش بگیرد، خاموش کردن آن کار ساده ای نیست».

برای ممانعت از حریقی که به دنبال این تندروی های بی تدبیرانه شکل خواهد گرفت، راهی غیر از برخورد قانونی با اخلال گران نیست. انتظار می رود که مسئولان امر در حوزه علمیه همان طور که آیت الله مکارم شیرازی تاکید کردند در مورد رویداد اخیر توضیح دهند. باید مشخص شود که طراح آن شعار چه کسانی بودند. برخورد قانونی با حاشیه سازان می تواند از یک سو خیال جامعه را راحت می کند که مقامات مسئول در مقابل این گونه رفتارها ساکت نمانده و اجازه ایجاد هرج و مرج را نمی دهند. از سوی دیگر به مخالفان تندرو نشان می دهد که این ره مقصدی غیر از ترکستان ندارد. جای خوشحالی است که این مملکت سال ها پیش به داشتن قانون مفتخر شده و حالا وقت استفاده از آن است.

آنطور که غلامعلی جعفرزاده نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس در گفت و گویی گفته بود « کسانیکه در قم تجمع کردند یکسری طلاب خودسر بودند» و هیچ خلا قانوی برای برخورد با این افراد وجود ندارد لذا انتظار می رود که مسئولان هرچه سریعتر دست به کار شده و دست عوامل پشت پرده را رو کنند.

این ضرورت علاوه بر تند شدن شیب خشونت در رفتارهای آنان از آنجا ناشی می شود که بنا به تایید بسیاری از سیاسیون و تحلیلگران در یک مقطع خاص و حساسی سیاسی قرار داریم. مقطعی که بیش از هر وقت دیگر به همدلی و انسجام نیاز دارد و نمی توان در مقابل حرکت های خلاف جهت وحدت ساکت ماند. جعفرزاده با اشاره به یکی از شعارهای تجمع اخیر مبنی بر اینکه « ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت»، گفته بود: « اینکه مرگ آقای هاشمی را در این مقطع زیر سؤال ببرند و ابهام‌انگیزی کنند و به یکسری از شایعات مجدداً دامن بزنند کار دشمن است. این کار خدمت به اسلام و مسلمین نیست بلکه خیانت به کشور است.بعد از توجیهات بسیار مبنی بر اینکه مرگ آقای هاشمی در استخر طبیعی بود ولی پلاکاردی بلند می‌کنند که ما با هرکسی که مشکلی داشته باشیم به استخر می‌بریم و خفه‌اش می‌کنیم. چرا با این افراد برخورد نمی‌شود؟ من می‌دانم که بسیاری از علمای قم هم با این کار مخالف بودند. این عده باید پاسخگوی عملکرد خودشان باشند و بعد هم بگویند که چرا در دولت احمدی‌نژاد سکوت می‌کردند والان چه اتفاقی افتاده که احساس تکلیف می‌کنند. در این مقطع که رهبر انقلاب توصیه می‌کند این دولت باید باشد و دولت را تقویت کنید من متوجه چرایی عملکرد این افراد نمی‌شوم.»

حال که بسیاری از چهره های سیاسی و مذهبی به این خیانت انجام شده اعتراض کرده و خواستار روشن شدن موضوع شده اند، انتظار می رود که با شناسایی و مجازات عوامل دخیل هم چرایی اقداماتشان برای مردم بیان شود و هم موانع لازم برای تکرار چنین رخدادهایی لحاظ شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید