کمبود دارو به دلیل تحریم‌ها نیست

    کد خبر :352906

رئیس انجمن علمی دارو سازان ایران گفت: کمبود دارو در کشور در نتیجه سیاست های نادرست است و به تحریم ها ارتباط ندارد.

محمدرضا شانه ساز در هفدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران که در سالن همایش های رازی برگزارشد، افزود: کمبود داروی کنونی در کشور به تحریم ها ارتباطی ندارد چون هنوز تحریم ها آغاز نشده و این مشکل به دلیل سیاست های غلط در حوزه دارو است.

وی افزود: اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومانی برای تامین دارو سم مهلک و تجربه شکست خورده ای محسوب می‌شود. چون در حد شعار باقی می ماند و محقق نمی شود.

شانه ساز خطاب به مسئولان و سیاستگذاران حوزه سلامت گفت: تا دیر نشده باید نسبت به رفع مشکلات موجود در صنعت داروسازی اقدام کنیم، زیرا کمبود دارو می تواند حادثه ساز شود.

وی ادامه داد: مسئولان رده بالا در سال گذشته باور نمی کردند که با کمبود دارو مواجه شویم و این در حالی است که اولویت های فعلی آنها بر مسائلی همچون اصلاح آیین نامه های داروخانه ها قرار گرفته است.

وی با اشاره به یک محاسبه آماری که در سال های گذشته درباره تامین ارز مورد نیاز برای دارو صورت گرفته است، گفت: بررسی ها نشان داده است برای تامین داروی کشور 1.8 میلیارد دلار ارز نیاز داریم، این در حالی است که کمتر از یک میلیارد دلار آن برای 97 درصد داروی مورد نیاز کشور که در داخل تولید می شود، اختصاص می یابد و بقیه آن برای آن سه درصد داروی وارداتی تخصیص می یابد.

شانه ساز افزود: موفقیتی که داروسازان ایرانی پس وقوع انقلاب اسلامی کسب کردند بی نظیر است و بر اساس تخمینی که می توان زد از ارز بری 14 میلیارد دلار سالانه از کشور جلوگیری کرده است.

وی با اشاره به توانمندی داروسازان ایرانی افزود: داروسازان ایرانی می توانند هر دارویی که در جهان تولید می شود، ظرف دو سال با نازلترین قیمت و بالاترین کیفیت در کشور تولید کنند و اگر دارو خاصی تولید نمی شود به لحاظ صرفه جویی است چون می توان آن دارو را با هزینه کمتر از خارج وارد کرد.

اضافه کرد: دانش و توان داروسازان ایرانی جزو 10 کشور دنیا است.

وی افزود: اوضاع اقتصادی داروخانه ها به دلیل تسهیلات و تخفیف شرکت های دارویی اداره می شد، اما اکنون به علت شرایط نامناسب اقتصادی دوره این تسهیلات نیز تمام شده و وضعیت کنونی نامناسب داروخانه ها نتیجه این شرایط است.

هفدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران یکم تا سوم شهریور با حضور بیش از 1500 مخاطب و 40 سخنران در مرکز همایش‌های بین المللی رازی در حال برگزاری است.

سید حمید خوئی، دبیر انجمن علمی داروسازان ایران نیز در این همایش گفت: داروسازان می‌دانند که شرایط صنفی و حرفه‌ای امسال با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است به طوری که هیچ‌وقت اوضاع مثل امروز بد نبوده و داروسازی مورد جفا و بی‌مهری قرار نگرفته بود.

به گزارش ایرنا:وی با انتقاد از رفتارهایی که نسبت به داروسازان صورت می‌گیرد، تأکید کرد: به نظر می‌رسد که این قبیل رفتارها با داروسازان عادی شده است و بی‌مهری‌های معنوی نسبت به داروسازان یک طرف و تنش‌های مادی و اقتصادی که همه ارکان داروسازی را دربر گرفته، از سوی دیگر باعث شده تا صنعت داروسازی از داروخانه تا بیمارستان در وضعیت نابسامان قرار بگیرد.

خوئی افزود: در چنین شرایطی که در صنعت داروسازی حاکم است، امیدوارم وارد مرحله بحران دارویی نشویم و تعادل اقتصاد و دارو به هم نخورد تا مردم از دسترسی به داروهای مورد نیازشان محروم نشوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید