نباید نگران ضرب الاجل بود/ تا یک ماه آینده در مورد FATF به تصمیم نهایی خواهیم رسید

    کد خبر :352528

در روزهای اخیر، اظهارنظرها درباره FATF به موضوع داغ محافل خبری و غیر خبری تبدیل و حتی گفته شد، FATF ترکمنچای دوم است. گاهی صحبت از حضور نام ایران در «لیست سیاه» این سازمان می شود.

به گزارش تابناک؛ دولت و مجلس به شدت به دنبال پیوستن به FATF هستند؛ اما برخی نهادها و افراد سیاسی نیز با همین شدت مخالفت کرده و این موضوع را بر خلاف منافع ملی تلقی می کنند.

بنا بر این گزارش، ایران تنها چند ده روز تا پایان ضرب الاجل تعیین شده برای وارد شدن به لیست سیاه فاصله دارد و برای این منظور، دولت همه تلاش خود را می کند تا مخالفان را به نوعی اقناع کند، چون اعتقاد بر این است که در صورت وارد شدن به این لیست، ایران علاوه بر تحریم های صورت گرفته از سوی آمریکا، دچار یک نوع خودتحریمی دیگر خواهد شد.

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: گروه اقدام مالی حدود چهل توصیه دارد که از این چهل توصیه، چهار کنوانسیون مربوط به ایران می شود و از چهار کنوانسیون، مشکلات یکی از آنها کامل حل شده و سه کنوانسیون دیگر هنوز مشکلاتی دارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: این سه کنوانسیون عبارتند از کنوانسیون مرتبط با پولشویی، دومی لایحه مبارزه با اقدام مالی تروریسم یا همان CFT که در دستور کار کمیسیون بود و یکشنبه آینده نیز قرار است این موضوع در کمیسیون بررسی شود و دیگر هم موضوع پالرمو است که در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی ادامه داد: به نظر من، برای کشور از بابت این موضوع نه ضرب الاجل مهم است و نه هیچ تهدید دیگری، بلکه تنها چیز مهم برای ما، منافع ملی کشورمان است. ما در قالب منافع مالی کشور خودمان در این باره تصمیم خواهیم گرفت. خوشبختانه هر سه این کنوانسیون ها نیز حق شرط را برای ما محفوظ دانسته اند. ما این حق را داریم که شرایطی بگذاریم و گاهی هم شرایطی را نیز گذاشته ایم، ولی در برخی موارد، این حق شرط را نیز ناکافی دانسته ایم، ولی در نهایت بر این باورم که پس از گردش کار لازم، سرانجام این کار صورت خواهد گرفت و در قسمت هایی هم که مشکلاتی وجود دارد، باید نشست مشترک برگزار کرد تا کامل رفع شود.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: بنابراین این سه کنوانسیون تنها سه مورد از چهار موردی است که گفته شده و به این معنا نیست که ما یک ضرب الاجلی را احساس کنیم و حتما کار را به انجام برسانیم، بلکه سعی خواهیم کرد این کار را بر اساس منافع ملی خود به سرانجام برسانیم و از مصدوف سازی مناسبات کشورمان با سایر کشورها بهانه زدایی کنیم و از حق شرط خود نیز بیشترین بهره را خواهیم گرفت.

این نماینده مجلس افزود: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران بن بست وجود ندارد و تمام طرح ها و لوایح در صورتی که اصرار شود، به مجمع می رود و در آنجا به سرانجام می رسند و هیچ قانونی سرگردان نمی ماند، ولی من به شما می گویم، حداکثر تا یک ماه آینده کشور در مورد FATF به تصمیم نهایی خواهیم رسید. هم اکنون ما در لیست خاکستری در حال کار کردن با این کشورها هستیم، ولی در کل نباید نگران ضرب الاجل بود و انشاءالله به زودی مشکلات حل خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید