مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان:

دولت دو سوم حق بیمه روستاییان را پرداخت می‌کند/درآمد روستاییان نصف شهروندان است

    کد خبر :352099

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه روستاییان مهمترین گلوگاه گسترش نظام تأمین اجتماعی هستند، گفت: میانگین درآمد روستاییان نصف درآمد شهروندان است و براساس بررسی‌های سال گذشته در کل کشور ۳۶ میلیون تومان درآمد سالانه مربوط به شهرها و ۲۰ میلیون تومان درآمد مربوط به روستاها بوده است.

محمدرضا واعظ مهدوی در جلسه شورای راهبردی توسعه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان خوزستان که روز گذشته (۳۰ مردادماه) در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه روستاییان مهمترین گلوگاه گسترش نظام تأمین اجتماعی هستند، افزود: در مجلس شورای اسلامی تکلیف شده است که دولت برای بیمه روستاییان تدابیری را اتخاذ کند. در این زمینه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور از سال ۸۴ تشکیل شد تا در این راستا گام بردارد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور با اشاره به راهکار دولت در مورد بیمه روستاییان گفت: به دلیل اینکه در روستاها کارفرما وجود ندارد، دولت در این زمینه متعهد شده است تا نقش کارفرمایان را ایفا کند و حق بیمه سهم کارفرما از سوی دولت پرداخت شود. در این زمینه دو سوم حق بیمه از سوی دولت و مابقی از سوی شخص بیمه شده پرداخت می‌شود.

واعظ مهدوی با اشاره به میانگین درآمد روستاییان و عشایر در کشوراظهارکرد: میانگین درآمد روستاییان نصف درآمد شهر است و بر اساس بررسی‌ها و آنالیزهای انجام گرفته در سال گذشته در کل کشور ۳۶ میلیون تومان درآمد سالانه مربوط به شهرها و ۲۰ میلیون تومان درآمد مربوط به روستاها است. در استان خوزستان این سطح اختلاف از ۵۵ درصد به ۲۸ درصد کاهش یافته و در واقع اختلاف درآمد شهر و روستا در خوزستان کمتر از سطح ملی است.

وی ادامه داد: جمعیت روستایی بسیار آسیب‌پذیر است زیرا علاوه بر محرومیت، بیشتر مشاغل روستاییان فاقد بیمه است. با ۲۴۰ هزار خانواده روستایی فاقد بیمه در خوزستان مواجه هستیم که به دلیل پیری و از کار افتادگی در معرض فقر قرار دارند. این جمعیت روستایی بسیار آسیب پذیر است زیرا درآمد آنها از شهر کمتر است و مشاغلشان نیز فاقد پوشش بیمه است.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: وقتی ۲۴۰ هزار نفر می‌توانند تحت پوشش قرار بگیرند اما این اتفاق نیافتاده است، این به به معنای آن است که حدود ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه دولت به طور سالیانه برای بیمه روستاییان خوزستان جذب نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید