بولتون: منافع ما در سوریه در حذف داعش و خروج ایران از این کشور است؛ این مسائل ما را در سوریه نگه می‌دارد

    کد خبر :351981

مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به اینکه روسیه در باتلاق جنگ سوریه گیر افتاده و به دنبال سایر کشورها برای تامین مالی بازسازی این کشور جنگ زده است، وضعیت کنونی را یک فرصت دانست تا اوضاع سوریه را حل و فصل کند.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در جریان سفر به سرزمین‌های اشغالی گفت که آمریکا و روسیه هیچ درک مشترکی از عملیات نیروهای دولتی سوریه در ادلب ندارند. او اما نسبت به هرگونه استفاده از تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیکی در این منطقه تحت کنترل شورشیان سوری هشدار داد.

وی در گفتگو با رویترز همچنین گفت:‌ منافع ما در سوریه در از میان برداشتن داعش و خروج نیروهای ایرانی از این کشور است. اینها مسائلی هستند که ما را در سوریه نگه می‌دارد.

بولتون همچنین گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که با ترامپ در هلسینکی و در 16 ژوئیه دیدار داشت، به آمریکا گفته که مسکو نمی‌تواند ایرانی‌ها را برای خروج از سوریه مجبور کند.

بولتون که قرار است روز پنجشنبه با همتای روس خود در ژنو دیدار کند، ادامه داد:‌ او به ما گفته که منافع روسیه و ایران دقیقا مثل هم نیست. به دنبال گفتگو با همتای روس خود هستم تا درباره نقش احتمالی وی درباره نیروهای ایرانی حاضر در سوریه بیشتر بدانیم. می‌خواهیم بدانیم که ما و دیگران چگونه می‌توانیم درگیری‌ها در سوریه را حل و فصل کنیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین به این مساله اشاره کرد که در صورت آزادی کشیش آمریکایی محبوس در ترکیه، بحران بین دو کشور فورا پایان می‌یابد.

در پی حبس این کشیش آمریکایی توسط دولت ترکیه، روابط این کشور با واشنگتن به شدت مخدوش شده و ارزش لیر نسبت به دلار به شدت سقوط کرد.

بولتون در این باره گفت: دولت ترکیه با آزاد نکردن این کشیش اشتباه بزرگی مرتکب شده است. هر قدر که این اشتباه به درازا بینجامد، بحران بدتر می‌شود اما هر زمان که آنها بعنوان یک متحد ناتو و بدون قید و شرط این کشیش را آزاد کنند، فورا بحران پایان می‌یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید