موضعگیری عجیب اقلیم کردستان عراق علیه ایران؛ برای تحریم ایران در انتظار بغداد هستیم!

    کد خبر :351795

با وجود اظهارات مداوم بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و حزبی اقلیم کردستان عراق مبنی بر اهمیت روابط با جمهوری اسلامی ایران، یک رسانه محلی در گزارشی اعلام کرده است که محدودیت‌هایی در فعالیت‌های تجاری این منطقه با ایران به‌وجود آمده است.
هفته‌نامه محلی آژانس در گزارشی با عنوان “آمریکا فعالیت‌های تجاری اقلیم کردستان با ایران را تعلیق می‌کند” آورده است که پس از اعلام پایبندی عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و توقف معاملات دلاری، حکومت اربیل در انتظار موضع رسمی بغداد است و اکنون محدودیتی در واردات برخی از کالاها ایجاد شده است.

این رسانه کردی در ادامه به سخنان نچیروان بارزانی نخست وزیر حکومت اقلیم کردستان هم اشاره کرده است که هفتم ماه میلادی جاری اعلام کرده بود تعامل اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی ایران پس از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا در چارچوب سیاست‌های دولت مرکزی عراق خواهد بود.

هفته‌نامه آژانس به‌نقل از رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان عراق هم اعلام کرده است که حکومت محلی اربیل به تحریم‌های اعمال‌شده آمریکا علیه ایران پایبند خواهد بود.

مصطفی عبدالرحمن رئیس اتحادیه مذکور گفته است که “درخواست کرده‌ایم هیئتی از آمریکا با سفر به اقلیم کردستان جزئیات تحریم‌های اعمالی علیه ایران را برای ما تشریح کنند، ما در انتظار چنین نشستی هستیم اما بدون تردید اقلیم کردستان در چارچوب سیاست‌های بغداد حرکت خواهد کرد”.

وی اعلام کرده است که دولت مرکزی عراق پایبندی خود به تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اجرایی کرده است و اقلیم کردستان هم به‌عنوان بخشی از عراق پایبند این سیاست خواهد بود و از این پس میزان واردات کالاهای ایرانی به این منطقه کاهش پیدا خواهد کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان عراق در ادامه گفته است که پایبندی دولت مرکزی عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران موارد زیادی را شامل می‌شود و در حال حاضر در موضوعاتی از قبیل نفت و گاز، روابط بانکی و اتومبیل آثار آن دیده شده است و در آینده نیز تأثیرات بیشتری بر روابط تجاری اربیل ــ تهران به‌جای خواهد گذاشت.

بر اساس آمارهای منتشره، حجم فعالیت‌های تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به‌صورت سالانه 5 الی 6 میلیارد دلار گزارش شده است که از طریق سه مرز رسمی تمرچین، باشماق و پرویزخان و شماری از بازارچه‌های غیررسمی انجام می‌شود.

همزمان با اظهارات رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان، احمد حاج رشید دبیر سابق کمیسیون اقتصادی پارلمان عراق به رسانه فوق گفته است که دولت عراق توقف واردات اتومبیل از ایران را اعلام کرده و روابط بانکی با این کشور را به‌حالت تعلیق درآورده است، اما عراق در راه پایبندی کامل به تحریم‌های آمریکا علیه تهران با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

وی اعلام کرده است که بازار عراق به‌شدت به کالاها و محصولات ایرانی وابسته است و تحریم‌های آمریکا کل واردات این کشور از ایران را در بر نخواهد گرفت.

این در حالی است که سامال عبدالرحمن مدیر گمرکات اقلیم کردستان عراق گفته است که هنوز تصمیمی دال بر توقف فعالیت‌های تجاری با ایران اتخاذ نشده است.

وی گفته است که حجم زیادی از کالاهای ایرانی از جمله مواد غذایی و شوینده‌ها به‌صورت روزانه از گذرگاه‌های رسمی به اقلیم کردستان عراق وارد می‌شود.

سامال عبدالرحمن تأکید کرده است که فعالیت‌های تجاری با جمهوری اسلامی ایران در وضعیت عادی خود ادامه دارد اما هر گونه تغییر در این وضعیت منوط به دستوری است که از سوی حکومت اقلیم کردستان اتخاذ می‌شود.

اما به‌گفته نوری عثمان مسئول اداره هماهنگی و پیگیری حکومت اقلیم کردستان عراق، اربیل در انتظار مشخص شدن وضعیت تحریم‌ها و ممنوعیت کالاهای وارداتی از ایران است.

وی تأکید کرده است که با مشخص شدن این وضعیت، اربیل پایبند تصمیمات اتخاذشده خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید