رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام:

عملکرد قوای سه‌گانه در اجرای سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست منتشر می‌شود

    کد خبر :351744

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام از انتشار دومین گزارش عملکرد قوای سه‌گانه در اجرای سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست تا پایان امسال خبر داد.

به گزراش ایسنا، سیاست‌های ۱۵ گانه نظام در حوزه محیط زیست، بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی توسط مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۴ به کلیه قوای کشور ابلاغ شد. بررسی عملکرد قوای سه‌گانه در اجرای این سیاست‌ها، موضوع پراهمیتی است. به همین علت مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان طرف مشورت در تدوین سیاست‌های محیط زیست، شاخص‌هایی را برای بررسی دستاوردهای دستگاه‌های مختلف در مسیر اجرای سیاست‌های کلی نظام طراحی کرد و در آذرماه ۱۳۹۵ برای اولین بار در جریان همایش «سیاست‌های کلی محیط زیست، نظارت و اجرا» که با حضور مرحوم آیت الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی – رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام – در ساختمان مجلس قدیم برگزار شد، گزارش عملکرد دستگاه‌ها در عملیاتی کردن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ارائه شد.

حال بعد از گذشت حدود سه سال از تولد سیاست‌های محیط زیست نظام حمهوری اسلامی ایران، محمد مجابی – رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام – در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی در مورد میزان اجرایی شدن سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست گفت: برای تحقق این سیاست‌ها باید اجرای آن را به‌طور مرتب مورد پیگیری قرار دهیم. به همین دلیل است که مجمع تشخیص مصلحت نظام، «شاخص‌های ۲۹ گانه‌ ارزیابی پیشرفت سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست» را مشخص کرده است و بر اساس این شاخص‌ها هر ساله عملکرد قوای سه‌گانه را در مسیر اجرای این سیاست‌ها بررسی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های ابتدایی ابلاغ سیاست‌های نظام در حوزه محیط زیست، تدوین قانون و آیین‌نامه‌های مربوط به این سیاست‌ها را مورد توجه قرار می‌دهیم، اظهارکرد: گزارش سال اول با توجه به تکالیف قوا نسبت به اجرای سیاست‌های کلی محیط زیست در سال ۹۵ ارائه شد. گزارش سال دوم نیز در بهمن یا اسفند امسال منتشر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جرم‌انگاری در حوزه تخریب محیط زیست، پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آلاینده هوا، آب، خاک و توجه به تغییرات اقلیم بند، مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات زیست محیطی نظیر بیابان‌زایی، گرد و غبار و خشکسالی و توسعه حمل و نقل عمومی سبز از جمله بندهای سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست است که متاسفانه هنوز اقدام عاجلی برای حل مشکلات این حوزه صورت نگرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید