این تصاویر برای همه شوک‌آور است جز مسئولان محیط زیست!

    کد خبر :351263

اگر مسئولیت مراقبت از موزه‌ای را به شما بسپرند و ببینید که هر روز از اشیای گرانبهای آن کم می‌شود، چه می‌کنید؟ اگر به جای موزه و اشیایش، یک مغازه ساده را به شما سپرده باشند، چه؟ در چه صورت ممکن است که هیچ دستبرد و تاراجی نگرانتان نکند؟!

به گزارش تابناک، در شرایطی که مسائلی مانند خشکسالی، از بین رفتن زیست‌گاه‌های جانوری و کوچک شدن قلمرو حیوانات، روزگار را بر تمامی گونه‌های ساکن حیات وحش تیره و تار کرده و سایه انقراض را بر سر برخی گونه‌ها به شدت گسترش داده است، شنیدن درباره شکار، آن هم از نوع بی رویه و لجام گسیخته، دردی بسیار گران‌تر به نظر می‌رسد.

رویدادی که متاسفانه از دیرباز گریبان حیات وحش کشورمان را گرفته و حتی به برچیدن نسل حیوانات گوشتخواری مانند شیر و ببر هم رسیده است، اما به رقم زدن هیچ تغییری منجر نشده است. می‌گوییم «هیچ»، چون می‌بینیم در سایه تصمیمات اخیر مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، تصمیمات امیدبخشی مانند ممنوعیت شکار نیز منقضی شده است.

ممنوعیتی که البته پیش از این نیز چندان رعایت نمی‌شد، اما باز اسم غیرقانونی بر پیشانی اش حک شده بود، در حالی که اکنون شاهد صدور مجوز شکار، به ویژه برای شکارچیان خارجی هستیم تا بسیاری از شکارچیان کشورمان نتیجه بگیرند که شکار ممنوع نیست، بلکه شکار بی پرداخت وجه به سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان (همان سازمان شکاربانی سابق) ممنوع است!

موضوعی که اگر بگوییم موجب جری‌تر شدن شکارچیان شده، سخنی به اغراق نگفته‌ایم. شکارچیانی که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان تاکید دارند «شکارچی غیرمجاز» هستند اما معلوم نیست چرا برای مقابله با فعالیت های غیرمجازشان عزمی از خود نشان نمی‌دهند. مگر غیر این است که در سایه فعالیت این شکارچیان، گنجینه ارزشمند حیات وحش کشورمان به تاراج می‌رود و سازمان حفاظت محیط زیست به مانند یک مسئول موزه یا از آن ساده‌تر، کسی که حفاظت از اموال یک مغازه به عهده اش گذاشته شده، می‌بایست تلاشی برای پایان به این تاراج از خود نشان دهد؟

اخبار رسیده از سراسر کشورمان حکایت از آن دارد که دست درازی به حیات کشورمان وسعت یافته است. وضعیتی که برای نمونه می‌توان به هجوم شکارچیان سنگدل به حیات وحش استان گلستان اشاره کرد که تصاویر نشان می‌دهد گونه های ارزشمند ساکن آن، سلاخی می‌شوند و حتی مرال آبستن و جنینش نیز از معرض آن در امان نیستند.

تصاویری که برخی محیط بانان و فعالان محیط زیست این استان گردآوری کرده‌اند و نشان می‌دهد در سکوت مطلق مسئولان محیط زیست استان و حتی مدیران بالادستی شان، چه وضعیت دردناکی در منطقه حفاظت شده جهان‌نما و پارک ملی گلستان حاکم است. تصاویری که پیشتر به امید تغییر رویه در مدیریت این مناطق ارزشمند، در اختیار مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان هم قرار گرفته اما با بی توجهی ایشان مواجه شده است.

وضعیتی که ناگزیرمان می‌کند از انتشار گوشه‌ای از این تصاویر، به این امید که تغییری در اوضاع به وجود آید. تغییری که مسئولان سازمان محیط زیست نشان داده‌اند تمایلی به رقم زدنش ندارند چراکه ظاهرا دیدن این دست تصاویر هم برایشان عادی شده است:

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید