تهیه‌کننده فیلم «پاستاریونی»:

ژانر «خانواده» در سینمای ایران نداریم

    کد خبر :348437

تهیه‌کننده فیلم «پاستاریونی» که به زودی آن را در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان رونمایی می‌کند، گفت: در سینمای ایران جای ژانر «خانواده» خالی است و امیدوارم حضور این فیلم در جشنواره کودک و نوجوان قدمی برای جاافتادن این گونه سینمایی باشد.

بیتا منصوری که سال گذشته فیلم «قهرمانان کوچک» را در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان داشت، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره انگیزه‌های خود از تولید یک فیلم دیگر در حوزه کودک و نوجوان با توجه به وضعیت اکران این نوع از آثار سینمایی که برخلاف برنامه‌ریزی‌ها هنوز یک سرگروه اکران ندارد، بیان کرد: من به مخاطب عام اعتقاد زیادی دارم و به نظرم زمانی برای یک فیلم اتفاق خوبی رخ می‌دهد که مخاطب داشته باشد و با فروش مناسب به برگشت سرمایه هم برسد اما متاسفانه این اتفاق در شرایط فعلی ما خیلی رخ نمی‌دهد و جای سوال است که با وجود برخی تلاش‌هایی که انجام می‌شود چرا این اتفاق را شاهد نیستیم؟

او افزود: به نظرم یکی از دلایل این مسئله به گارد گرفتن دوستان پخش‌کننده و سینمادار نسبت به فیلم کودک برمی‌گردد، یعنی وقتی فیلمی با عنوان کودک برای اکران درخواست می‌دهد آن را کم مخاطب تلقی می‌کنند و اصلا سراغش نمی‌روند. بنابراین شرایط اکران برایش فراهم نمی‌شود، همین الان فیلم‌های سال گذشته جشنواره کودک را در نظر بگیرید که چه تعداد از آن‌ها اکران شده و چقدر موفق بودند. بررسی این موضوع نشان می‌دهد انگار سلیقه داوران جشنواره با سلیقه مخاطبان عام فرق می‌کند در حالی که فیلم «قهرمانان کوچک» جایزه آرای داوران کودک را گرفت که به نظرم مهمترین جایزه است، چون بچه‌ها با آن ارتباط برقرار کردند.

منصوری در ادامه با بیان این تقسیم‌بندی فیلم‌های سینمایی در ژانرها و گونه‌های مختلف در ایران اشکالاتی دارد، بیان کرد: در همه جای دنیا ژانری به نام “خانواده” وجود دارد که ما اصلا در سینمای ایران چنین چیزی نداریم یعنی در پروانه ساخت آنلاین فیلم‌های سینمایی گونه‌های مختلفی مثل کمدی، اجتماعی و تاریخی هست ولی اصلا چیزی به اسم سینمای خانواده نداریم. این در حالی است که در دنیا سینمای کودک وجود ندارد چون این گونه یا به شکل انیمیشن است یا فیلم “خانواده” و متأسفانه در ایران وقتی اسم فیلم کودک می‌آید این حس را به همراه دارد که یک مادر فداکاری می‌کند تا به خاطر فرزندش به سینما برود و فیلمی را تماشا کند یا اینکه فیلمی ساخته شده که برای تماشای آن صرفا بچه‌ها از طریق مدارس به سینما برده شوند.

او اضافه کرد:در تمام دنیا فیلم‌های خانواده آثاری هستند که بدون بچه‌ها هم دیده می‌شوند چون مثلا یک فیلم اجتماعی یا کمدی خانوادگی هستند. در صورتی که شرایط پروانه ساخت ما به گونه‌ای است که من اگر بخواهم فیلم خود را به عنوان اجتماعی درج کنم ممکن است با فیلمی مثل «ابد و یک روز» مقایسه شود. البته این مسئله را چند ماه پیش با معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی مطرح کردم و گفتم فیلمنامه من خانوادگی است و اصلا در آن قالب کودک و نوجوانی که در اینجا تصور می‌شود نمی‌گنجد. با صحبتی که انجام گرفت قرار شد در فرم درخواست آنلاین این مسئله تصحیح شود که امیدوارم این اتفاق بیفتد بنابراین فیلم «پاستاریونی» که ما امسال در جشنواره فیلم کودک و نوجوان داریم یک فیلم خانوادگی است که دو بچه هم در آن حضور دارند.

تهیه‌کننده فیلم «رخ دیوانه» در پاسخ به اینکه با توجه به تمام این تصورات چرا فیلم خود را به جشنواره کودک ارائه کرده و فکر نمی‌کند همین عنوان و تصور نسبت به فیلم‌اش باز هم وجود داشته باشد؟ گفت: جشنواره مربوط به فیلم‌های “کودک و نوجوان” است که جزئی از خانواده هستند. البته خودم هم به این موضوع فکر می‌کردم که فیلم را به جشنواره ندهم اما وقتی همراهی مدیران را برای جا انداختن ژانر خانواده دیدم، فکر کردم چه جایی بهتر از جشنواره فیلم کودک و نوجوان تا این ژانر را جا بیاندازیم و فیلم «پاستاریونی» هم یک نمونه از آن باشد.

منصوری درباره پیش‌بینی خود از این فیلم در جشنواره کودک و نوجوان امسال گفت: ما با این انگیزه جلو رفتیم که موفق عمل کنیم و تلاش کردیم آن طور که می‌خواهیم این فیلم ساخته شود. با این حال سینمای ایران غیرقابل پیش‌بینی است و خیلی نمی‌توان روی فاکتورهای مختلف حساب کرد چون بستگی به شرایط و موقعیت اکران، یک فیلم می‌تواند موفق باشد اما امیدوارم پدرها و مادرها بی‌منت با بچه‌هایشان این فیلم را تماشا کنند یا حتی تنها به دیدن آن بیایند.

او در پایان درباره فیلم «پاستاریونی» هم گفت: نام این فیلم ممکن است در چند روز آینده با صدور قطعی پروانه نمایش تغییر کند چون این نام به طور موقت مورد تأیید قرار گرفت و نسبت به استفاده از واژه‌ای خارجی در آن ایراد وارد شد.

به گزارش ایسنا، «پاستاریونی» به کارگردانی سهیل موفق یک کمدی خانوادگی است که سام درخشانی، گوهر خیراندیش، بهاره رهنما، حمید سپیدنام و محمد نادری از جمله بازیگران آن هستند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید