ایرانیان در انتخابات دو گزینه دارند: افتادن به تله ی پوپولیسم و تبدیل کشور به ونزوئلا یا ادامه سیاست فعلی

  • سیاسی
  • شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۸:۲۱
شورای نگهبان حسن روحانی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت کرد. او حالا باید ایرانیان را متقاعد کند که تا به او فرصت 4 ساله ی دیگری برای تحقق وعده هایش بدهند.
فایننشال تایمز نوشت: شورای نگهبان حسن روحانی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت کرد. او حالا باید ایرانیان را متقاعد کند که تا به او فرصت 4 ساله ی دیگری برای تحقق وعده هایش بدهند.
روحانی سعی خواهد کرد که از طبقه ی متوسط شهری آراء خود را جذب کند، طبقه ای که همواره خواستار اصلاحات سیاسی، اجتماعی، ثبات اقتصادی و روابط خارجی بهتر بوده است.
با این حال، برخی از مردم نسبت به روند اهسته ی تغییر، دلسرد شده اند. این مسئله باعث نگرانی روحانی و حامیانش در مورد تصمیم این طیف برای نشستن در خانه و عدم رای دهی شده است.
امیر و همسرش که در حوزه توریسم فعالیت می کنند، می گوید: ما می دانیم که اگر روحانی انتخاب نشود، باید کسب و کارمان را تعطیل کرده و کشور را ترک کنیم. اما فکر می کنیم شایسته آن هستیم که با تغییرات سریع تر مواجه شویم.
اعتدال گرایان و اصلاح طلبان در حال یاداوری به مردم هستند که عدم حضور در انتخابات، باعث پیروزی کاندیدای جریان اصولگرا می شود. تحلیلگران بر این باورند که روحانی برای پیروزی به مشارکت زیاد مردم نیاز دارد.
محمد امین قانعی راد، یک جامعه شناس مشهور، می گوید که روحانی باید با طبقاتی دیگر نیز تعامل کند تا نشان دهد نماینده همه ایرانیان است.
رقیب اصلی روحانی احتمالا ابراهیم رئیسی است. باوجود انکه او فاقد تجربه سیاسی است، اما حامیان او سعی دارند که به او وجه یک سیاستمدار را بدهند. محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز که پیش از این دوبار کاندیدا شده،  نیز مجددا شانس خود را امتحان کرده است. درحالیکه او در میان اصولگرایان طرفدارانی دارند، اما ممکن است از سوی انان برای کناره گیری به نفع رئیسی تحت فشار قرار گیرد.
کاندیدای دیگر، اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی است که قول داده در مبارزات انتخاباتی، از فسادها بگوید. برخی معتقدند که جهانگیری از رقابت ها کنار خواهد کشید و تنها قصد او از نامزدی، افشای فساد دوره احمدی نژاد است.
فایننشال تایمز در ادامه با اشاره به عدم تایید صلاحیت احمدی نژاد نوشت: حامیان احمدی نژاد گفته می شود از رئیسی حمایت می کنند.
موسی غنی نژاد، اقتصاد دان، انتخابات اتی ایران را اینگونه توصیف کرد: مردم باید انتخاب کنند؛ یا ادامه ی سیاست های روحانی و اصلاحات اقتصادی تدریجی یا افتادن در تله ی پوپولیزم و تبدیل به ونزوئلا.
برخی معتقدند که پیروزی اصولگرایان منجر به بازگشت به پوپولیسم و کاهش بهبودی اقتصادی خواهد شد.
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید