چامسکی: مداخله “گستاخانه” اسرائیل در آمریکا بسیار فراتر از اقدامات روسیه است

    کد خبر :336390

نوام چامسکی، اسرائیل را به مداخله “گستاخانه” در سیاست‌های انتخاباتی آمریکا متهم کرد و این مداخلات را “بسیار فراتر” از اقدامات احتمالی صورت گرفته از سوی روسیه دانست.

به گزارش بازتاب، به نقل از روزنامه ایندیپندنت، نوام چامسکی، نظریه‌پرداز، مورخ، فیلسوف و زبان‌شناس برجسته آمریکایی، رسانه‌ها را به تمرکز بر مسائل حاشیه‌ای و نادیده گرفتن موضوعاتی نظیر خطر تغییرات آب‌وهوایی متهم کرد و گفت، در بیشتر بخش‌های جهان، تمرکز رسانه‌های آمریکایی بر ادعای مداخله روسیه در انتخابات 2016 یک “شوخی” است.

این زبانشناس 89 ساله گفت: اگر به مداخله خارجی در انتخابات آمریکا علاقه‌مندید، هرکاری که احتمالا از سوی روسیه صورت گرفته باشد به سختی می‌تواند با کاری که آن طرف دیگر (اسرائیل) به طور علنی، گستاخانه و با برخورداری از حمایت عظیم انجام می‌دهد، برابری کند.

چامسکی در گفت‌وگو با برنامه “حالا دموکراسی” (Democracy Now) افزود: مداخلات اسرائیل در انتخابات آمریکا به شدت از اقدامات احتمالی از سوی روسیه پیشی می‌گیرند. این مساله تا جایی پیش می‌رود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل حتی بدون مطلع کردن رییس جمهور مستقیما به کنگره آمریکا می‌رود، سخنرانی می‌کند، مورد تشویق بسیاری قرار می‌گیرد تا سیاست‌های رییس جمهور را تضعیف کند؛ اتفاقی که در سال 2015 میان اوباما و نتانیاهو رخ داد.

در مارس 2015 نتانیاهو بدون اطلاع به کاخ سفید و به دعوت رییس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به کنگره این کشور رفت و مخالفت علنی خود را با توافق هسته‌ای ایران که درآن زمان هنوز به امضا نرسیده بود، اعلام کرد.

چامسکی در این مصاحبه اظهار کرد، پوتین هیچ‌گاه چنین سخنرانی‌ای در کنگره آمریکا نداشته؛ سخنرانی‌ای که ناظران سیاسی به لحاظ حمله شدید یک رهبر خارجی به سیاست‌های دولت آمریکا بی‌سابقه دانسته‌اند.

این نظریه‌پرداز در این باره گفت: آیا پوتین بدون آن که حتی رییس جمهور را مطلع کند به جلسه مشترک کنگره آمده و از نمایندگان خواسته که در سیاست آمریکا تجدید نظر کنند؟! این تنها بخش کوچکی از این مداخلات گسترده است، پس اگر به مداخلات خارجی در انتخابات علاقه دارید، می‌توانید این مسائل را در نظر داشته باشید اما حتی این هم یک شوخی است.

چامسکی در گفت‌وگو با این برنامه تلویزیونی افزود: رسانه‌ها بر مسائلی تمرکز دارند که کاملا حاشیه‌ای هستند و مسائل بسیار مهم‌تری وجود دارند که کنار گذاشته شده‌اند.

وی ادامه داد: خطرناک‌ترین و مخرب‌ترین مورد از سیاست‌های ترامپ که یک تهدید محسوب می‌شود، سیاست‌های او درباره تغییرات آب‌وهوایی و گرم شدن زمین است. این بسیار مخرب است و ما با خطر قریب‌الوقوع نابودی عظیم مواجه هستیم. تاثیرات آن هم‌اکنون هم مشهود است اما این علائم به آنچه که قرار است رخ دهد هیچ شباهتی ندارد. این‌ها مسائلی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند اما به جای آن بر چیزهایی تمرکز می‌شود که به نظر من حاشیه‌ای هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید