نمی‌توانیم سرنوشت بخش ریلی را به تولید یک کارخانه گره بزنیم

    کد خبر :336305

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قرارداد این وزارتخانه با یک شرکت داخلی برای تولید ریل، گفت که نمی‌توان سرنوشت کل بخش ریل را به تولید یک کارخانه گره زد.
نمی‌توانیم سرنوشت بخش ریلی را به تولید یک کارخانه گره بزنیم

عباس آخوندی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس و در پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب درباره علت واردات تجهیزات حمل و نقل ریلی دارای تولیدات مشابه داخلی، گفت: تولید ریل در ایران به سال ۷۳ بر می‌گردد. خوشبختانه در سال ۹۳ با حمایت جدی وزارت راه پروژه‌ای که ۲۰ سال معطل مانده بود به نتیجه رسید. ما سال ۹۳ توافقنامه‌ای با وزرای صنعت و کار امضا کردیم و پشتیبانی خود را از اینکه شرکت ذوب‌آهن اصفهان خط تولید ریل را مستقر کند، اعلام کردیم و همان جا گفتم که تولیدات تا چهار سال آینده را بلافاصله خرید می‌کنیم.

آخوندی اضافه کرد: ما بلافاصله سفارش ۴۰ هزار تن ریل را به ذوب‌آهن اصفهان دادیم اما آنها تا سال ۹۶ موفق به تولید نشدند. در سال ۹۶ این شرکت موفق به تولید شد و اولین محموله ۵۰۰ تنی را تحویل داد. اخیرا هم گفتند هزار تن آن قابل تحویل است بنابراین قرارداد منعقد شده و کار در حال انجام است.

وزیر راه در ادامه با بیان اینکه در چهار سال گذشته حدود سه هزار کیلومتر ریل‌گذاری شده، اظهار کرد: این رقم شامل ۱۲۰۰ کیلومتر خط جدید و ۱۸۰۰ کیلومتر نوسازی یا بازسازی است که این سه هزار کیلومتر خط جدید معادل ۳۶۰ هزار تن ریل است.

آخوندی ادامه داد: در سال ۹۱ کل بار حمل شده توسط ریل ۲۲ میلیارد تن کیلومتر بوده که در سال ۹۶ به بیش از ۳۰ میلیارد تن کیلومتر رسیده که میزان صرفه‌جویی آن در یک سال ۱۰ میلیارد لیتر گازوئیل است. همچنین در بخش مسافر در سال ۹۶، ۱۳.۵ میلیارد نفر کیلومتر جابجایی مسافر داشتیم که در چهار ماهه اول امسال با وجود شرایط سخت ۱۲ درصد رشد داشته است که بر این اساس ۲.۷ میلیارد لیتر گازوئیل صرفه‌جویی بخش مسافر بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش ریلی در اولویت این وزارتخانه است، همچنان که در سیاست‌های ابلاغی رهبری و تذکرات مجلس هم آمده، گفت: سوال این است که ما چه مقدار از ۳۶۰ هزار تن ریل را می‌توانیم در داخل تولید کنیم. من به همین خاطر به شرکت ذوب‌آهن اصفهان رفتم و به آنها گفتم هر آنچه در چهار سال آینده تولید می‌کنید را یک جا می‌خریم ولی آیا باید سرنوشت کل بخش ریل را به تولید یک کارخانه گره بزنیم؟ ما از سال ۹۳ که پیگیر تفاهمنامه بودیم نهایتا در سال ۹۶ موفق شدیم قرارداد ببندیم مشروط به اینکه ریل استاندارد به ما تحویل شود. پیش از این قرار بود ظرف چهار ماه تا شهریور ۴۰ هزار تن ریل تحویل شود که نهایتا در مرداد ۹۷، ۵۰۰ تن تحویل شد.

آخوندی با بیان اینکه میزان مطالبات وزارت راه از شرکت ذوب‌آهن اصفهان ۱۷۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: ما حتی توافق کردیم که ۱۰۰ میلیارد تومان را در جهت حمایت از این شرکت پروژه کنیم اما نمی‌توانیم پروژه‌ها را متوقف کنیم زیرا کل ریلی که آنها به ما تحویل دادند برای چهار کیلومتر بوده و ما در چهار سال گذشته بیش از سه هزار کیلومتر ریل‌گذاری کردیم. کدام عقل سلیم می‌گوید تمام بخش ریل را به خاطر این شرکت متوقف کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از بخش ریلی موجب کنترل قیمت حمل و نقل و ارائه خدمات ارزان به مردم می‌شود، افزود: مصرف‌کننده ریل در بخش مسافر طبقه پایین جامعه هستند و بر این اساس سر پا نگه داشتن بخش ریلی برای ما بسیار مهم است.

وزیر راه در پایان با اشاره به قراردادهای این وزارتخانه با مپنا و واگن‌سازی پارس نیز گفت: من در چند سال اخیر ۱۳۰۰ واگن باری با واگن‌سازهای ایرانی قرارداد بستم که ۹۰۰ واگن باری تحویل شده و در حال کار است و بقیه در حال ساخت است. همچنین ۴۱۰۰ واگن باری از محل خط اعتباری ایران و روسیه برای ساخت داخل قرارداد بسته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید