سفیدشدگی گسترده مرجان‌های خلیج چابهار به دلیل افزایش دما

    کد خبر :336174

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی دریای عمان و اقیانوس هند (چابهار) از سفیدشدگی حجم وسیعی از آب‌سنگهای مرجانی خلیج چابهار خبر داد و گفت: در بازدید اخیر پژوهشگران این مرکز از آبسنگ‌های مرجانی خلیج چابهار، حجم وسیعی از سفیدشدگی در مرجان‌های سخت این منطقه ثبت شد.

به گزارش ایسنا دکتر امیر قاضی‌لو با اشاره به سفیدشدگی حجم وسیعی از آبسنگ‌های مرجانی خلیج چابهار افزود: بعد از اعلام وضعیت قرمز هشدار جهانی مبنی بر افزایش دمای آب و احتمال سفیدشدگی مرجان‌ها، تیم کارشناسان و غواصان مرکز در اوایل مرداد ماه جاری به خلیج چابهار اعزام شدند و پاره‌ای از تحقیقات انجام شد.

وی ادامه داد: میزان سفیدشدگی انواع گونه‌های مرجان توده‌ای مانند گونه‌های متعلق به جنس Favia و Cyphastrea قریب به 100 درصد و در گونه‌های متعلق به جنس Acropora بین 10 تا 50 درصد برآورد و ثبت شد.

قاضی‌لو با بیان اینکه در زمان بررسی، اغلب مرجان‌های Acropora موجود در منطقه در حالت رنگ پریدگی و دمای آب بیش از 30 درجه بوده است، خاطر نشان کرد: در صورت تداوم موج گرما نرخ سفیدشدگی این مرجان‌ها افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: در این تحقیقات میدانی کمترین میزان سفیدشدگی (کمتر از 5 درصد) در مرجان‌های متعلق به جنس Pocillopora مشاهده و گزارش شد.

مشاهده سفیدشدگی چابهار

بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز، رییس مرکز اقیانوس‌شناسی دریای عمان و اقیانوس هند، یادآور شد: بر اساس هشدار جهانی افزایش دمای آب به حدی زیاد است که احتمالا منجر به سفید شدگی آبسنگ‌های مرجانی خواهد شد و این افزایش بیش از حد دما خارج از تحمل مرجان‌ها است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید