منظور از اصل ۸۵ در تصویب طرح‌ها و لوایح در مجلس چیست؟

  • سیاسی
  • سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ۹:۱۰
    کد خبر :335833

طبق قانون اساسی مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند.

به گزارش تسنیم، قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران، طبق اصول 58 و 71 قانون اساسی در انحصار مجلس شورای اسلامی است.

قوه مقنّنه به‌عنوان تنها مرجع صاحب صلاحیت در قانون‌گذاری، از دو نهاد مجلس و شورای نگهبان تشکیل شده و طبق اصل 85 قانون اساسی مجلس، نمی‌­­تواند‌‌ حق قانون‌گذاری خود را به نهاد دیگری واگذار کند.

فرآیند قانون‌گذاری در ایران با ارائه لایحه توسط دولت یا شورای­عالی استان‌ها به مجلس یا با ارائه طرح به امضای 15 نماینده، به مجلس آغاز می­‌شود.

در گزارش زیر فرآیند تصویب یک طرح یا لایحه طبق اصل 85 قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته است.

اصل 85 قانون اساسی چه می‌گوید؟

سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‏‌های داخلی خود تفویض کند. در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، موُسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیونهای ذی‌ربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد.

در این صورت مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد، تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است. علاوه بر این، مصوبات دولت نباید مخالفت قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آنها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رییس مجلس شورای اسلامی برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید