واشنگتن پست: ترامپ ادامه دهنده سنت حمایت آمریکا از دیکتاتورها در مصر است

    کد خبر :335674

روزنامه واشنگتن پست در مطلبی نوشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ادامه دهنده سنت همیشگی آمریکا در حمایت از دیکتاتورها در مصر است.

به گزارش بازتاب، روزنامه واشنگتن پست با اشاره به تحولات اخیر مصر نظیر محکوم شدن 75 نفر از اعضای اخوان‌المسلمین به اعدام و همینطور موج سرکوب‌گری‌هایی که عبدالفتاح سیسی، رهبر فعلی مصر بعد از سرنگونی محمد مرسی در این کشور به راه انداخته، می‌نویسد: سیسی به عنوان وزیر دفاع دولت مرسی پس از آنکه جای او را گرفت سردمدار یک اقدام ضد انقلابی در سال‌های بعد از روی کارآمدن خود بود که عمدتا با رضایت کشورهای غربی و عربی همراه بوده است.

حکومت سیسی نه فقط اسلام گرایان بلکه بخش گسترده‌ای از جامعه مدنی مصر نظیر خبرنگاران، سیاستمداران مخالف، آژانس‌های امدادرسان و سازمان‌های غیردولتی را نیز سرکوب کرده است. گروه‌های حقوق بشری می‌گویند محاکمه دسته جمعی بیش از 700 نفر به اتهام ایفای نقش در اعتراضات سال 2013 علیه سرنگونی مرسی نشانه‌ای ناگوار از این است که سیسی تا چه حد می‌تواند در این رویکرد جلو برود.

نایجه بونعیم، از اعضای گروه عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفته: این را می‌توان مضحکه عدالت توصیف کرد. این سایه تاریک بر تمامیت نظام قضایی مصر انداخته و فرایند عادلانه را به تمسخر می‌گیرد.

واشنگتن پست در ادامه نوشته است: دولت ترامپ چندان از این وضعیت ناراضی نیست. این دولت چند روز پیش 195 میلیون دلار کمک نظامی به مصر اعطا کرد در حالی که وزارت خارجه آمریکا تا پیش از آن به دلیل نگرانی‌های مربوط به سوابق حقوق بشری مصر با رهبری سیسی آن را بلوکه کرده بود.

قاهره به بازداشت هزاران نفر به دلایل واهی ادامه می‌دهد. خانه‌های روستاییان بی‌گناه در صحرای سینا را به بهانه عملیات علیه شبه‌نظامیان تخریب می‌کند و منتقدان میانه‌رو را به سکوت وامی‌دارد. آمریکا در چهار دهه گذشته بیش از 47 میلیارد دلار کمک نظامی و 24 میلیارد دلار کمک اقتصادی به مصر داده است در حالی که تمام طول این دوران مصر تحت حکومت حکام دیکتاتور به ویژه حسنی مبارک،‌ رئیس‌جمهور دیکتاتور قبلی بوده است.

اقدام اخیر دولت آمریکا هم تنها این پیام را می‌دهد که واشنگتن تنها برای آن دسته از سیاست‌های سیسی که در راستای سرکوب اسلام‌گرایان و افزایش همکاری با اسرائیل است، ارزش قائل است نه آرمان‌های دموکراتیک.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید