طرح سناتورهای آمریکایی برای ممانعت از خروج ترامپ از ناتو بدون تایید سنا

    کد خبر :335664

گروهی از سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب به دنبال راهی برای جلوگیری از خروج دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا از ناتو بدون مجوز سنا هستند.

به گزارش بازتاب، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بر اساس طرحی که توسط برخی از سناتورها معرفی شده است از جمله رییس کمیته سرویس‌های مسلح سنا، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نمی‌تواند بدون حمایت بیش از دو سوم سناتورهای آمریکا به عضویت در ناتو پایان ببخشد.

کیم کین، سناتور آمریکایی عضو سرویس مسلح سنا و کمیته روابط خارجی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف از این لایحه این است که سنا باید پیش از اینکه این رئیس‌جمهور و یا هر رئیس‌جمهور دیگر آمریکا از ناتو خارج شود، آن را تایید کند.

وی ادامه داد: این لایحه اگر به قانون تبدیل شود، سنا این اختیار را خواهد داشت که هرگونه تلاش رئیس‌جمهور و دولت وی را برای خروج از بلوک ۲۹ عضوی ناتو بدون تایید سنا را به چالش بکشاند.

هم چنین سناتور مک‌کین اعلام کرد: متاسفانه رفتار نادرست پرزیدنت ترامپ با نزدیک ترین متحدان ما شک و شبهه‌ها را درباره تعهد آمریکا به ناتو و ارزش‌های دفاعی آن ایجاد کرده است. در آینده سنا باید از نقش قانونی خود دفاع کند. این طرح باید هرچه سریع‌تر این تضمین را بدهد که هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند از ناتو بدون توصیه و تایید سنا خارج شود.

این طرح در حالی مطرح می‌شود که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در انظار عمومی به طور مستقیم تهدید به خروج نکرده است اما روابط اروپا و آمریکا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و همواره ترامپ اعضای اروپایی ناتو را به افزایش بودجه نظامی‌شان تهدید می‌کند.

ترامپ همواره اعلام می‌کند که همه اعضای ناتو باید به طور مساوی هزینه‌های این بلوک را پرداخت کنند.

همچنین به تازگی ترامپ ماده ۵ ناتو مبنی بر دفاع جمعی در برابر هرگونه حمله احتمالی علیه یکی از اعضا را به چالش کشانده است.

در همین راستا، چندی قبل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا باید سربازان کشور دیگر به مونته‌نگرو رفته و از این کشور حمایت کنند، گفت: آنچه شما می‌گویید را من درک می‌کنم. من نیز همین سوال را می‌پرسم.

وی ادامه داد: مونته‌نگرو یک کشور بسیار کوچک با مردم بسیار قدرتمند است. آنها بسیار پرخاشگر هستند. ممکن است آنها بسیار متخاصم و سلطه جو رفتار کنند و شما خود را در جنگ جهانی سوم ببینید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید