برداشت ایران و قطر از پارس‌جنوبی برابر شد

این هفته نیز مانند دو هفته گذشته بازار نفت با روزهای افزایشی کار خود را آغاز کرد اما از روز دوشنبه قیمت‌ها با کاهش مواجه شد.

دلیل اصلی این امر آثار سیگنال‌های منفی به بازار ناشی از افزایش تولید نفت شیل در آمریکا بود.

 ٣  شاخص اصلی قیمت نفت

قیمت نفت «برنت دریال شمال» (Brent) در اواخر روز جمعه ٢١ آوریل به ٥٢دلار و ٩٢ سنت رسید که نسبت به پایان هفته گذشته دودلار و ٩٧ سنت کاهش نشان می‌دهد. شاخص نفت «وست تگزاس اینترمدیت (wti) نیز در همین زمان ٥٠دلار و ٥٩ سنت معامله شد که نسبت به مدت مشابه هفته قبل، دودلار و ٥٩ سنت افت یافته است.همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (opec referonce basketpria) در روز پنجشنبه ٢٠ آوریل به ٥٠ دلار و ٤٨ سنت رسید که این رقم نسبت به روز مشابه هفته قبل، سه دلار و ٢١ سنت کاهش یافته است. دلیل اصلی این کاهش، عدم اطمینان فعالان بازار نفت درخصوص توازن عرضه و تقاضا عنوان می‌شود.

پیش‌بینی‌های بازاری

مؤسسه سیتی گروپ آمریکا در گزارشی پیش‌بینی کرد در صورت تمدید توافق اوپک، قیمت نفت شاخص برنت به ٦٥ دلار در هر بشکه خواهد رسید. به گزارش فارس، اگرچه با افزایش قیمت نفت در چند ماه اخیر، تولید نفت شیل مجددا اقتصادی شده است اما اگر توافق اوپک برای شش ماه دیگر تمدید شود، قیمت نفت با رشد بیشتری مواجه می‌شود. در واقع افزایش تولید نفت شیل با کاهش تولید اوپک جبران خواهد شد. براساس گزارش این مؤسسه قیمت شاخص نفت آمریکا نیز به ٦٢ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت

میزان واردات نفت خام چین در ماه مارس سال جاری میلادی به ٩ میلیون و ١٧٠ هزار بشکه رسید که این کشور را در صدر واردکنندگان قرار داده است.

براساس گزارش راشاتودی به نقل از فارس، واردات نفت این کشور در ماه فوریه هفت میلیون و ٢٨٠ هزار بشکه بوده است که با حدود یک میلیون بشکه افزایش به ٩ میلیون و ١٧٠ هزار بشکه در ماه مارس رسیده است. بنابر این گزارش، این رشد ناشی از افزایش خرید پالایشگاه‌های داخلی مستقل این کشور بوده است. البته برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند با واردات این رقم بالا در ماه‌های آینده، واردات نفت این کشور در ماه‌های آتی با کاهش مواجه شود. گزارش‌های غیررسمی حاکی از کاهش هشت درصدی تولید نفت این کشور دارد که عمدتا به دلیل افت تولید میادین است که خود می‌تواند دلیل دیگری بر افزایش واردات نفت این کشور باشد.

گاز طبیعی

به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخ اسپات هنری هاب (Spot Henry Hub) به عنوان شاخص برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا، در هفته منتهی به ٢١ آوریل به سه دلار و ٩ سنت رسید که نسبت به هفته گذشته ١٤ سنت کاهش نشان می‌دهد. افت قیمت نفت می‌تواند یکی از دلایل اصلی این امر باشد.

افتتاح فازهای جدید میدان پارس جنوبی

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا)، روز یکشنبه ٢٧ فروردین ماه ٦ فاز متعارف میدان گازی پارس جنوبی افتتاح شد. در کنار این افتتاحیه، فاز اول لایه نفتی این میدان و ٤ طرح پتروشیمی نیز رسما آغاز به کار کردند. براساس این گزارش، با افتتاح این ٦ فاز میزان برداشت روزانه ایران و قطر از این میدان برابر شد که موفقیت بزرگی برای دولت یازدهم به شمار می‌رود. این پروژه بزرگ‌ترین افتتاحیه تاریخ صنعت نفت ایران بوده است.

قرارداد فروش گاز مایع ایران به هند

روز چهارشنبه ٣٠ فروردین ماه، محمدعلی براتی مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران در حاشیه دومین کنفرانس LPG آرگوس از منعقدشدن قرارداد فروش گاز مایع به هند خبر داد. به گزارش خبرگزاری شانا، مقدمات این قرارداد انجام شده است و زمینه برای مشارکت با سایر کشورهای منطقه فراهم است. براتی در این کنفرانس از فراهم‌شدن فرصت‌های صادرات گاز پس از لغو تحریم‌ها خبر داد  و افزود: ایران در پی متنوع کردن بازارهای هدف خود در این زمینه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید