روس‌ها راه‌آهن بندرعباس-سرخس را برقی می‌کنند

    کد خبر :334955

قائم‌مقام راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم های آمریکا نتوانسته بر همکاری های ریلی ایران و روسیه تاثیر بگذارد و این همکاری ها رو به افزایش است.

به گزارش بازتاب به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری در گفت وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک اظهار داشت: تحریم های آمریکا هیچ وقت نتوانسته بر همکاری های ریلی میان ایران و روسیه تاثیر بگذارد و این همکاری ها روز به روز افزایش می یابد.

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در سابق نیز تحریم ها نتوانست روی همکاری ریلی ایران با دیگر کشورها حتی کشورهای اروپایی تاثیر بگذارد و راه آهن جمهوری اسلامی جزء معدود راه آهن های جهان است که با راه آهن های شرق و غرب همکاری مستمر داشته و شرق و غرب را به هم متصل کرده است.

عاشوری گفت: که همکاری‌ها و توافق های ریلی میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه رو به گسترش است و راه آهن جمهوری اسلامی ایران منتظر اتصال بخش کوچکی از راه آهن که قزوین ـ رشت را به آستارا و آستارای ایران را به آستارای آذربایجان متصل می کند، نمانده و به صورت آزمایشی کالاهای هندی را از بندرعباس به قزوین از طریق خط راه آهن حمل و سپس از قزوین تا آستارا با کامیون منتقل کرد.

وی ادامه داد: در نهایت مجددا این کالاها از آستارا با راه آهن به مسکو انتقال یافت و عملا کریدور شمال به جنوب را از بندرعباس به مسکو راه اندازی کرده تا مقرون به صرفه بودن آن برای حمل و نقل بین المللی را اثبات کند و امروزه بحث کاهش هزینه ها جهت تشویق انتقال کالا از این کانال نیز مطرح است.

به گفته عاشوری، در پروژه های مشترک راه‌آهن میان ایران و روسیه هم از پیمانکاران و نیروهای روس استفاده می شود هم از پیمانکاران و نیروهای ایرانی؛ ولی با توجه به اینکه پیمانکار این پروژه ها روسیه است و دستگاه ها و تجهیزات حفاری و نصب ریل‌های راه‌آهن نیز روسی هستند طبیعتا نیروهای روس باید حتما این تجهیزات را راه اندازی کنند و نسبت های مشارکت ایران و روسیه در بخش های مختلف پروژه با هم فرق می‌کند.

این مقام مسئول افزود: در مورد مزیت تجهیزات روسیه یا دیگر کشورها می توان گفت برای ایران هیچ تفاوتی میان شرکت های کشورهای جهان وجود ندارد چون همه طبق استاندارهای بین المللی عمل می کنند.

وی تاکید کرد: قرارداد احداث شش هزار واگن میان شرکت‌های خصوصی ایرانی و روسی بسته شده و قرار است بخشی از قطعات از روسیه باشد و با همکاری سه شرکت ایرانی واگن ها در ایران تولید شود؛ تأمین مالی این پروژه توسط روسیه انجام می شود اما خریداران واگن ها شرکت های خصوصی ایرانی خواهند بود و راه آهن جمهوری اسلامی نقش ضامن بازپرداخت شرکت های ایرانی را بر عهده دارد تا این فرایند انجام شود.

عاشوری اظهار داشت: چند پروژه دیگر میان ایران و روسیه قرار است اجرا شود که می توان در این مورد از پروژه دو خطه کردن مسیر خواف به کاشمر و برقی کردن خط راه‌آهن سرخس ـ بندرعباس نام برد.

وی افزود: همکاری های راه آهن های ایران و روسیه فقط به احداث و اجرای پروژه های مشترک محدود نیست بلکه راه‌آهن های دو کشور در مجامع بین المللی همکاری های بسیار خوبی را با هم دارند و تلاش دارند این همکاری ها افزایش یابد.

قائم مقام راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: طبق مطالعات، کریدور شمال ـ جنوب، ظرفیت حمل و نقل بیش از ۷ هزار تن کالا در سال را دارد و پس از راه اندازی، احتمالا ظرفیتی به مراتب بالاتر را نیز دارا خواهد بود.

وی افزود: فعلا بیشتر مذاکرات در مورد همکاری جهت حمل و نقل بار است ولی پیشنهاداتی جهت توسعه این همکاری ها و ایجاد یک شرکت مشترک حمل و نقل بین المللی میان دو کشور نیز مطرح شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید