کمبود بنزین سوپر چه زمانی برطرف می‌شود؟

    کد خبر :334352

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: پالایشگاه شازند اراک در حال تعمیر (اورهال) قرار دارد و در چند روز آینده با عرضه 3.5 میلیون لیتر بنزین سوپر، مشکل کمبود رفع می شود.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، توزیع بنزین سوپر در پمپ بنزین ها که از اواسط فصل بهار آغاز شد، همچنان ادامه دارد اما گزارش ها نشان می دهد تولید این نوع بنزین به طور موقت محدود شده است.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی چهارشنبه گذشته اعلام کرد: تولید بنزین سوپر در پالایشگاه های کشور در پی محدودیت انتقال فرآورده های تولیدی به علت افزایش مصرف بی رویه سوخت در تعطیلات تابستان به طور موقت محدود شده است.
توان تولید بنزین سوپر در پالایشگاه های امام خمینی شازند، اصفهان، بندرعباس و ستاره خلیج فارس وجود دارد اما بر پایه اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، به دلیل محدودیت انتقال فرآورده های تولیدی فقط از طریق یک خط لوله تولید بنزین سوپر در پالایشگاه های یاد شده به طور موقت محدود شده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی امروز به تارنمای خانه ملت گفت: شرکت پالایش و پخش تدابیری به کار بسته است که ظرف روزهای آینده کمبود بنزین سوپر در بازار رفع شود و روزانه 3.5 میلیون لیتر بنزین سوپر عرضه کند.
«جلال میرزایی» افزود: با توجه به افزایش مصرف بنزین، پالایشگاه شازند اراک که بنزین سوپر تولید می کرد، اولویت خود را بر تولید و تامین بنزین یورو 4 قرار داده بود؛ زیرا مولفه های تولید بنزین یورو4 با سوپر برابر است.
میرزایی اضافه کرد: بخشی از کمبود و توزیع محدود بنزین سوپر در جایگاه ها به این سیاست پالایش و پخش برای تولید بنزین یورو4 باز می گردد؛ زیرا نیاز مصرف کنندگان در این بخش بیشتر است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه مرحله دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره برداری رسیده است، به واردات بنزین نیازی نیست.
خروج موقت پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند برای مدتی حجم عرضه بنزین سوپر در جایگاه های سوخت را کاهش داد که به طور موقت این مشکل، رفع شده است.
بنزین بیشتر پالایشگاه های کشور با عدد اکتان 91 تولید می شود که کیفیت آن با بنزین سوپر تفاوت چندانی ندارد و با همه خودروها سازگار است.
میانگین مصرف روزانه بنزین کشور با ثبت رکوردی جدید در تیرماه امسال به 91میلیون و 700 هزار لیتر رسید که در مقایسه با ماه مشابه در سال 1396 رشد بیشتر از هشت درصدی را ثبت کرد.
بیشترین مصرف بنزین کل کشور در سی و یکم تیرماه رکورد بی‌سابقه 121میلیون و 800 هزار لیتر را شکست.
میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور در مقایسه با مدت مشابه پارسال 8.5 درصد رشد نشان می‌دهد.
پارسال میانگین مصرف روزانه بنزین کل کشور 84 میلیون و 600 هزار بشکه بود.
میزان روزانه مصرف بنزین سوپر در کشور حدود چهار میلیون لیتر است.
اوج گیری سفرهای تابستانی در تیرماه به عنوان عامل اصلی رشد مصرف بنزین در کشور شناخته می شود.
استاندارد نبودن خودروها در زمینه مصرف سوخت نیز دیگر عامل رشد مصرف بنزین است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید