حضرتی: حتی اگر کروبی را در قبر بگذارید، باز هم نامه می‌دهد

  • سیاسی
  • شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۲۵
    کد خبر :334034

آقای کروبی در سال ۸۴ حزب و روزنامه اعتماد ملی را راه‌اندازی کرد. البته قصد راه‌اندازی یک شبکه ماهواره‌ای را هم داشتند که مانع شدند و حتی آقای افخمی هم که مسئول این راه‌اندازی بود، دستگیر شد. اولین کنگره با حضور اشخاص کشوری و ۲۷ سفیر برگزار شد. با به حصر رفتن آقای کروبی، دچار مشکلاتی شدیم. البته حزب هم پلمپ شد و ما با محدودیت‌هایی برای تشکیل جلسات روبه‌رو بودیم.

حضرتی: جهانگیری قصد برگزاری جلسه‌ای با حضور سران نظام و خاتمی را دارد قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: حدود پنج نفر از افراد با انتخاب‌های جدید حزب زاویه دارند. من خودم مورد هدف برخی تهمت‌ها و حملات بودم و ان‌شاالله این افراد در آینده به حزب بازخواهند گشت.

به گزارش ایلنا، الیاس حضرتی صبح امروز در نشست خبری حزب اعتماد ملی درخصوص اختلافاتی که در این حزب به وجود آمده و انتقاد رسول منتحب‌نیا مبنی بر غیرقانونی بودن تغییرات گفت: داستان حزب در ایران یک داستان غم‌انگیزی است. هم از دید حکومت‌ها در ادوار مختلف، حزب جایگاهی نداشته و احزاب قوی و قدرتمند را به رسمیت نمی‌شناختند و همیشه احزاب را کمرنگ کرده و به حاشیه می‌رانند.

کمترین خدمت دوم خرداد نگاه جدی‌تر به روزنامه‌ها و جایگاه پیدا کردن احزاب است

وی ادامه داد: از سوی دیگر، روشنفکران هم این کم‌ظرفیتی را نسبت به احزاب داشتند. برآیند این دو موضوع موجب شده تا یک بی‌رغبتی و نگرانی به احزاب داشته باشند. پس از انقلاب، تحولاتی رخ داد؛ مانند کم‌ظرفیتی برخی از احزاب و مسلح شدن که موجب شد تا بدبینی نسبت به احزاب ایجاد شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در دوم خرداد یک تحولی رخ داد، اظهار داشت: کمترین خدمت دوم خرداد این بود که موجب شد نگاه جدی‌تر و جدیدتری به روزنامه‌ها شکل بگیرد و هم احزاب یک جایگاهی پیدا کردند اما در سال ۸۸ وضعیتی ایجاد شد و ما شاهد امنیتی شدن فضا، بسته شدن مطبوعات و گرفتار شدن برخی از افراد شدیم که نمونه آن را در حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد شاهد بودیم.

نظر اکثریت افراد در اعتماد ملی فعالیت در شورای عالی سیاستگذاری است

حضرتی با بیان اینکه حزب اعتماد ملی در سال ۸۴ به دست آقای کروبی راه‌اندازی شد، تصریح کرد: آقای کروبی در سال ۸۴ حزب و روزنامه اعتماد ملی را راه‌اندازی کرد. البته قصد راه‌اندازی یک شبکه ماهواره‌ای را هم داشتند که مانع شدند و حتی آقای افخمی هم که مسئول این راه‌اندازی بود، دستگیر شد. اولین کنگره با حضور اشخاص کشوری و ۲۷ سفیر برگزار شد. با به حصر رفتن آقای کروبی، دچار مشکلاتی شدیم. البته حزب هم پلمپ شد و ما با محدودیت‌هایی برای تشکیل جلسات روبه‌رو بودیم.

وی با تاکید بر اینکه حزب اعتماد ملی در سال ۹۲ با یک فضای تنفسی روبه‌رو شد، خاطرنشان کرد: ما اختلافات جزیی داشتیم و آن، این بود که آیا به شورای عالی سیاستگذاری که با محوریت آقای خاتمی تشکیل شده بود، بپیوندیم یا خیر. اصرار دوستان بر این بود که شورای عالی سیاستگذاری برآیند اکثریت جبهه اصلاح‌طلبان است و آقای خاتمی هم محوریت آن است که باید این محوریت تقویت شده و مشکلات آن برطرف شود.

برای فرار از رد صلاحیت دبیرکل، تصمیم به تثبیت شورای مرکزی گرفتیم

قائم مقام حزب اعتماد ملی اضافه کرد:‌ آقای منتجب‌نیا همیشه برای ما عزیز هستند، چهار بار استعفا دادند. آقای کروبی هم دو بار استعفا دادند که با اکثریت قاطع این استعفا رد شد. پس از آن شورای اجرایی توسط آقای کروبی به ریاست بنده تشکیل جلسه دادند تا تمشیت حزب را در اختیار بگیرند. در کنار این قضیه، قانون جدید احزاب، تشکل‌های سیاسی را ملزم به برگزاری کنگره‌های خود و تطبیق شرایط‌شان با قانون جدید احزاب کرده بود.

حضرتی با بیان اینکه ما قصد برگزاری کنگره را نداشتیم، ابراز داشت: دلیل این مسئله آن است که با برگزاری کنگره، دبیرکلی آقای کروبی را با مشکل روبه‌رو می‌کرد. حضور ایشان برای ما بسیار مهم است. با این وجود، کنگره حزب اعتماد ملی برگزار شد. در آن کنگره، دو نظر وجود داشت: یکی برگزاری انتخابات شورای مرکزی و دیگری تثبیت شورای مرکزی جدید براساس قیام و قعود؛ زیرا اگر شورای مرکزی جدید انتخاب می‌شدند، اعضا باید استعلام می‌شدند و امکان رد صلاحیت آقای کروبی توسط برخی نهادهای امنیتی وجود داشت. در واقع ما برای فرار از رد صلاحیت دبیرکل، تصمیم به تثبیت شورای مرکزی گرفتیم.

منتجب‌نیا چهار بار از قائم مقامی استعفا داده بود

وی افزود: این مسئله موجب برخی اختلاف‌ها شد. در ادامه آن، آقای کروبی استعفا داد تا دست شورای مرکزی باز شود ولی حزب و شورای مرکزی برای بار دوم، با استعفای ایشان مخالفت کردند و در ادامه، در نامه‌ای دبیرکل اختیارات خود را به شورای مرکزی واگذار کردند. من به ریاست شورای اجرایی دو جلسه برگزار کردم ولی به اتفاق و با وجود اصرارهای بنده مبنی بر اینکه بنده نمی‌خواهم مسئولیتی را برعهده بگیرم، قائم مقامی حزب اعتماد ملی را برعهده گرفتم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما به طور منظم جلسات خود را برگزار خواهیم کرد، عنوان کرد: حزب اعتماد ملی برنامه‌های وسیعی برای توسعه خود دارد. حدود پنج نفر از افراد با این انتخاب‌های جدید زاویه دارند. من خودم مورد هدف برخی تهمت‌ها و حملات بودم ولی من چیزی جز احترام و تکریم نکرده‌ام و ان‌شاالله این افراد در آینده به حزب بازخواهند گشت.

به طور منظم جلسات خود را برگزار خواهیم کرد

حضرتی با بیان اینکه هیچ اخلالی در روند فعالیت حزب ایجاد نمی‌شود، گفت: با قدرت از نخبگان و افرادی که در حزب هستند و حتی کسانی که دوستدار حزب هستند، استفاده می‌کنیم و در این راستا در جهت تقویت اصلاح‌طلبان و در حلقه سوم حل مشکلات کشور تلاش خواهیم کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما به طور منظم جلسات خود را برگزار خواهیم کرد، عنوان کرد: حزب اعتماد ملی برنامه‌های وسیعی برای توسعه خود دارد. حدود پنج نفر از افراد با این انتخاب‌های جدید زاویه دارند. من خودم مورد هدف برخی تهمت‌ها و حملات بودم ولی من چیزی جز احترام و تکریم نکرده‌ام و ان‌شاالله این افراد در آینده به حزب بازخواهند گشت.

نامه منتجب‌نیا جعلی بود

حضرتی با بیان اینکه هیچ اخلالی در روند فعالیت حزب ایجاد نمی‌شود، یادآور شد: با قدرت و از نخبگان و افرادی که در حزب هستند و حتی کسانی که دوستدار حزب هستند، استفاده می‌کنیم و در این راستا در جهت تقویت اصلاح‌طلبان و در حلقه سوم حل مشکلات کشور تلاش خواهیم کرد.

این نماینده مجلس درخصوص بیانیه منتجب‌نیا درباره زد و بند برای انتخاب شهردار تهران بیان کرد: آن نامه که شما به آن استناد کردید، جعلی بود و نامه ایشان و حتی دفترشان هم نبود. درخصوص انتخاب شهردار، یکی از کارهای خوبی که در کشور شده است، در انتخاب شهردار تهران دیدیم. دوستان تند اصولگرا ایجاد اختلاف و اخلال در روند انتخاب شهردار بود تا این مسئله به شکاف در شورا و در نهایت شکاف در اصلاح‌طلبان ایجاد شود.

یک نفر ولو آبدارچی از اعتماد ملی به شهرداری نرفته است

وی با بیان اینکه شورای شهر تهران در روندی دموکراتیک، شفاف و آزاد شهردار را انتخاب کردند، گفت: در روحیه افشانی قول دادن و وعده دادن نیست. سیاست ایشان انتخاب افراد براساس دانش و تخصص، پاکدستی و همفکری با جریان تفکر حاضر در شورا است. از روزی که افشانی شهردار شده است حتی یک نفر ولو آبدارچی از اعتماد ملی به شهرداری نرفته است. البته دوستانی از اعتماد ملی به شهرداری رفته‌اند ولی این مسئله در زمان آقای نجفی بوده است.

مدیرمسئول روزنامه اعتماد ملی اضافه کرد: ما شاهد یک ان‌قلت نسبت به عزل و نصب‌های آقای افشانی نبودیم.

تشکیل کمیته حصر در حزب اعتماد ملی

حضرتی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین اقدامات صورت گرفته برای رفع حضر نیز اظهار داشت: ما در حزب اعتماد ملی تقسیم کاری انجام داده‌ایم. کمیته‌ای برای رفع حصر دبیرکل گذاشته است و جزو اولویت‌های نخست ماست. ما جلساتی در این باره گذاشته‌ایم. ملاقات و مکاتباتی در این باره خواهیم داشت. همچنین یکی از موضوعاتی که در دستورکار من در مجلس بوده است، مسئله رفع حصر بوده است.

وی ادامه داد: من با آقای مطهری صحبت کردم و گفتم شما روند خود را ادامه دهید و من روندی مبنی بر لابی پشت پرده را کلید خواهم زد. در این راستا، من ۲۰ ملاقات پشت پرده انجام دادم. من گزارش این ملاقات‌ها را به فراکسیون امید دادم. بر این اساس کمیته رفع حصر تشکیل شد. دو بار با آقای اژه‌ای، دو بار با اقای شمخانی، دو بار با وزیر اطلاعات، با وزیر کشور و…. هر کسی که فکر می‌کردم موثر است، دیدار کردم. در آخرین مورد هم به آقای روحانی نامه‌نگاری کردم.

ذات آقای کروبی نامه دادن است

این عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه آن نامه و ملاقات‌ها از این موضع بوده است که حصر برخلاف منافع ملی است، تصریح کرد: من در این دیدارها گفتم به عنوان نماینده خانواده آقای کروبی، عضو حزب اعتماد ملی و… نیستم بلکه به عنوان نماینده مردم با شما حرف می‌زنم. من گفتم حصر به عنوان یک خسارت سنگین برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است. چرا حل نمی‌شود؟ اگر فردا یک مسئله‌ای رخ بدهد چه کسی پاسخگو است؟ اگر بهانه شما نامه دادن است آقای موسوی که نامه نداده است، ایشان را آزاد کنید. ذات آقای کروبی نامه دادن است. حتی در قبر هم بگذارید، ایشان نامه و بیانیه می‌دهد ولی این حضر موضع‌ ایشان را تندتر می‌کند. حضرتی با تاکید بر اینکه راه‌حل مسائل جمهوری اسلامی در مقابل با دشمنان وحدت و انسجام ملی و داخلی است، خاطرنشان کرد: این وحدت مولفه‌هایی دارد و آن، این است که از جمله اقداماتی که موجب دلخوشی ملت می‌شود رفع حضر از محصورین و برداشتن محدودیت‌های آقای خاتمی، حل مشکلات دانشجویان، دراویش و فعالان محیط زیستی است. اگر قرار است با اراجیف ترامپ، اقدامات سعودی‌ها و تفاله‌های آنها منافقین مقابله کنیم، بهترین استراتژی وحدت و انسجام ملی است.

رفع حصر می‌تواند صد قدم باشد و گشایش‌های بیشتری برای کشور ایجاد کند

وی اضافه کرد: یک قدم درخصوص در بازی ایران و اسپانیا ایجاد شد، گشایش‌هایی ایجاد شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام در موضوع سپنتا نیکنام یک قدم برداشت. رفع حضر می‌تواند صد قدم باشد و گشایش‌های بیشتری برای کشور ایجاد کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌‌‌‌طلب در پاسخ به این سوال که چرا با قیام و قعود شورای مرکزی حزب اعتماد ملی را تثبیت کردید؟ ابراز داشت:‌ پیشنهاد ما به کنگره این است که با توجه به مشکلاتی که احتمالا قرار است برای آقای کروبی و تایید صلاحیت ایشان به وجود آید، شورای مرکزی را برای مدتی محدود تثبیت کردیم تا ان‌شاالله در این مدت فرجی صورت بگیرد و ایشان آزاد شود.

کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هر تصمیمی بگیرد، از آن استقبال می‌کنیم

وی ادامه داد: آقای کروبی در راس حزب ماست و همین مسئله موجب حساسیت واقع شده است؛ هم از سوی نهادهای امنیتی و هم افکارعمومی.

قائم مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه پرونده کنگره حزب اعتماد ملی هنوز به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نرفته است، عنوان کرد:‌ کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هر تصمیمی بگیرد، از آن استقبال می‌کنیم و به آنها می‌گوییم نگران تصمیمات‌تان نباشید.

تلاش آقای جهانگیری رفع محدودیت‌های خاتمی است

حضرتی در پاسخ به این سوال که وحدت نمادین مدنظر جهانگیری چیست؟‌ یادآور شد: جامعه ما بیش از هر چیز به وحدت نیاز دارد. این وحدت در دو حوزه نیاز است. یکی حوزه، وحدت در حاکمیت است. تلاش آقای جهانگیری رفع محدودیت‌های خاتمی است تا در جلسه‌ای با حضور بزرگان نظام، آقای خاتمی هم حضور داشته باشند. لایه دیگر، وحدت میان ملت و حاکمیت است.

وی با تاکید بر اینکه تلاش دشمنان ایران ایجاد شکاف میان دولت و ملت است. تلاش ترامپ حمله به ایران نیست بلکه ایجاد شکاف است تا این شکاف آنقدر گسترش پیدا کند تا ایران از هم بپاشد، بیان مرد: متاسفانه با سوتدبیر دولت‌های مختلف بی‌توجهی‌هایی به مردم شده است. دولت باید جدیتی در برنامه‌ریزی‌هایش داشته باشد تا مردم متوجه آن شود. مردم نیاز به عمل دارند و به سخنرانی نیاز ندارند.

برای خودم طرح ترافیک نگرفتم

مدیرمسئول روزنامه اعتماد درباره دریافت طرح ترافیک خبرنگاران از سوی وی و فرزندانش گفت: حدود ۲۰۰ نفر در زیرمجموعه گروه رسانه‌ای اعتماد مشغول به فعالیت هستند. در دنیای رسانه شاهد رفت و آمد خبرنگارانی هستیم. ممکن است خبرنگارانی که طرح ترافیک می‌گیرند بعد گرفتن آن بروند. من هر سال به اسم خودم برای روزنامه می‌گیرم و آن ماشین برای کار روزنامه است. دوستانی که طرح ترافیک ندارند، از آن ماشین برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنند. من عمدتا با تاکسی رفت و آمد می‌کنم. من حتی از مجلس نیز طرح ترافیک نگرفتم. برخی‌ها دنبال گرفتن آتو ما از هستند و چون چیزی پیدا نکردند این مسئله را علم کرده‌اند.

حضرتی درباره دیدار اعضای فراکسیون امید با روحانی طی هفته گذشته اظهار داشت: اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید با آقای روحانی دیدار داشت و دفتر رئیس‌جمهور در حال برنامه‌ریزی برای دیدار ایشان با دیگر فراکسیون‌ها است. ما در آن جلسه تاکید کردیم مردم احساس می‌کنند که جدیت بیشتری از دولت ببینند و یک برنامه شفاف و قابل فهم ارائه شود. تاکید ما بیشتر از تغییر کابینه داشتن برنامه قابل فهم و جدی است. گفتیم که ام‌المشکلات کشور ایجاد یاس و ناامیدی در مردم است و با کار عملی و برنامه جدی می‌توان این یاس و ناامیدی را از بین برد.

دولت اصلاحات زیر شدیدترین ذره‌بین‌ها بودند اما حتی یک تخلف هم کشف نکردند

وی ادامه داد: آقای روحانی درباره برنامه‌ها و تنگناهای خود سخن گفتند. تاکید ایشان مبنی بر تفکیک وزارتخانه‌ها بود و از مجلس خواستند در این باره کمک کنند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره افق آینده این حزب و اعتراضات مردم تصریح کرد: تجلی این اعتراضات در دی ماه بود ولی این مشکلات از سال‌های قبل شروع شد. اینکه کدام جناح می‌تواند کشور را از تلاطم می‌توان نجات دهند، اکثریت کارشناسان بر توانمندی اصلاح‌طلبان تاکید دارند. پاکدستی، توانمندی و صلاحیت در زمان دولت اصلاحات مشهود است. با آنکه آقای خاتمی و دولت اصلاحات زیر شدیدترین ذره‌بین‌ها بودند اما حتی یک تخلف هم کشف نکردند.

برخی به نادانی و سادگی فکر می‌کنند با زدن اصلاح‌طلبان، میدان به دست آنها می‌افتاد

حضرتی با بیان اینکه مردم در سال ۹۲، ۹۴ و ۹۶ به اصلاح‌طلبان اعتماد کردند، تصریح کرد: نقطه مخالفت با اصلاح‌طلبان هم در داخل و هم خارج شاهد یک اتصال و ائتلاف هستیم. هم بی‌بی‌سی و هم صدای آمریکا شروع به تخریب اصلاح‌‌طلبان کردند. شما دیدید مسعود رجبی هم وقتی آقای خاتمی رئیس‌جمهور شد از فتنه خاتمی حرف زد و گفت خاتمی جمهوری اسلامی را بیمه کرد.

وی اضافه کرد: در داخل کشور نیز برخی به نادانی و سادگی فکر می‌کنند با زدن اصلاح‌طلبان، میدان به دست آنها می‌افتاد در حالی ممکن است کشور در دست آنها نیفتند بلکه در دست کسانی بیفتد که در خارج از کشور هستند. متاسفانه دوستان اصلاح‌طلبی مانند صفایی فراهانی و امین‌زاده هستند که کشور از خدمت آنها محروم شده است. چرا آنها را بی‌جهت رد صلاحیت می‌کنید؟‌

از اختلاف در میان اصولگرایان خوشحال نخواهم شد

این نماینده مجلس افزود: متاسفانه صداوسیما نامه‌ای را پخش کرد که حاوی تهمت‌هایی به بنده بود. گفتم شما می‌خواهید اصلاح‌طلبان را بزنید و از هر چیزی برای زدن اصلاح‌طلبان استفاده می‌کنید. به آنها تاکید کردم ما بازیگر بازی و تئاتر شما نخواهیم شد. من به عنوان یک فعال اصلاح‌طلب از اختلاف در میان اصولگرایان خوشحال نخواهم شد. بازهم تاکید می‌کنم اینکه فکر می‌کنید اصلاح‌طلبان زده شوند، کشور در دست جبهه پایداری می‌افتد اشتباه است.

حضرتی درباره برنامه حزب اعتماد ملی برای حل مشکلات کشور خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های حزب اعتماد ملی، این است که حزب به کانون جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات صاحبنظرترین افراد کشور شود و راهکارها به دولت و فراکسیون امید و دیگر کانون‌های کشور ارائه دهد.

حضرتی درباره تشکیل دفتر انتخابات حزب اعتماد ملی بیان کرد: از ۱۰ روز دیگر ستاد انتخاباتی‌مان فعال می‌شود و یک ستاد قوی خواهد بود. همه حوزه‌های انتخاباتی را بررسی می‌کند. کارنامه نمایندگان را هم بررسی می‌شوند. از سوی دیگر، اصلاح قانون انتخابات و حل نارسایی‌های که درباره نظارت استصوابی وجود دارد، از جمله برنامه‌های حزب اعتماد ملی است. در فاز دوم در جبهه اصلاح‌طلبی در قالب شورای عالی سیاستگذاری یا هر هسته دیگری که محوریت را برعهده داشته باشد، در انتخابات فعالیت خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید