مرگ تلخ‌تر در آب شیرین!

  • حوادث
  • شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۰۴
    کد خبر :333905

معاون امداد و نجات هلال احمر البرز گفت: از ابتدای تابستان تاکنون سه نفر به علت غرق شدگی در رودخانه جان خود را از دست داده‌اند.

داوود رجبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اکثر موارد غرق شدگی حتی در نواحی ساحلی در آب‌های شیرین (مانند رودخانه ها و استخرها) اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: برخلاف تصور بسیاری از مردم، غرق شدن در آب شیرین و واردکردن مقدار زیادی از آب استخر یا رودخانه به داخل ریه و معده بسیار خطرناک‌تر از بلعیدن حجم زیادی از آب دریا است. یکی از مواردی که جان شناگران و افرادی را که در حال غرق شدن هستند تهدید می‌کند؛ اختلالات قلبی و نارسایی کلیوی است که مدتی پس از خارج شدن از آب برایشان به وجود می‌آید.

این مسئول توضیح داد: با بلعیدن مقدار زیادی آب شیرین به این علت که این آب فشار اسمزی کمتری نسبت به خون دارد؛ به سرعت از جداره معده و روده‌ها جذب خون می‌شود و در مدت زمان کوتاهی حجم خون افزایش شدیدی می‌یابد که به از بین رفتن گلبول‌های قرمز (همولیز) منجر می‌شود.

رجبی بیان کرد: همولیز شدید به اختلال الکترولیت‌ها منجر شده و آن نیز به نوبه خود آریتمی خطرناکی را در قلب به وجود می‌آورد و همچنین نارسایی کلیوی و از کار افتادن ارگان‌های گوناگون را به دنبال دارد.

معاون امداد و نجات هلال احمر البرز با اشاره به اینکه بیشتر غرق شدگی‌ها در آب رودخانه و دریا در فصل تابستان اتفاق می‌افتد، گفت: تابستان به خاطر گرمی هوا مردم بیشتر برای شنا و تفریح به اقدام به شنا در دریا و رودخانه‌ها می‌کنند و همین گاه حوادث ناگواری را در پی دارد. از ابتدای تابستان تا کنون دو نفر در رودخانه طالقان و یک نفر نیز در رودخانه کرج به دلیل غرق شدگی جان خود را از دست داده‌اند.

وی اظهار کرد: از آنجایی‌که وضعیت دبی و عمق رودخانه‌ها قابل پیش بینی نیست، مردم برای چند دقیقه تفریح جان خود را به خطر نیندازند و حتی اگر شنا بلد هستند ریسک نکنند.

روز گذشته داوود رجبی، معاون امداد و نجات هلال احمر استان البرز از غرق شدن جوان ۳۰ ساله در طالقان خبر داده و گفته بود: پس از اعلام یک مورد غرق شدگی در سد طالقان، بلافاصله دو تیم امدادی از طالقان به محل حاثه اعزام شد. غریق که فردی ۳۰ ساله بود در ساعت ۱۸:۵۰ دقیقه با جست و جوی غواصان در محدوده رستوران( چشم مکان) پیدا شد.

معاون امداد و نجات هلال احمر استان البرز به شهروندان توصیه کرد قبل از اقدام به شنا به علایم وهشدارهای موجود در محل توجه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید