تاخیر دوباره در ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه روابط کار

    کد خبر :333674

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با توضیح علت تاخیر در ثبت نام کارگران و کارفرمایان در سامانه جامع روابط کار، از آغاز قطعی ثبت نام از ۱۵ مرداد خبرداد.

به گزارش بازتاب به نقل از مهر، مجتبی نصیری درباره علت تاخیرهای متعدد در ثبت نام از کارگران و کارفرمایان در سامانه روابط کار از طریق دفاتر پیشخوان دولت گفت: برای صحت سنجی اطلاعات دریافتی از کارگران و کارفرمایان در زمان ثبت نام نیاز به دریافت چندین تاییدیه از سازمان‌های ذیربط به صورت وب سرویس وجود دارد که شامل احراز صلاحیت اطلاعات مربوط به شماره ملی، نشانی، کد پستی، وضعیت نظام وظیفه و شناسه اشخاص حقوقی(کارفرمایان) است.

وی با بیان اینکه اکنون در حال انجام هماهنگی های لازم با دستگاه های ذیربط در این خصوص هستیم، ادامه داد: البته می توانستیم با اخذ مدارک و اسکن در زمان ثبت نام از کارگران و کارفرمایان و انجام فرایند کنترلی در ستاد وزارت کار، صلاحیت شرایط و مدارک را احراز کنیم اما به دلیل زمانبر شدن فرایند تایید صلاحیت، کاهش دقت و افزایش هزینه متقاضیان مقرر شد با هماهنگی سازمان فناوری اطلاعات وب سرویس‌های مورد نیاز هر چه سریعتر آماده شود تا در زمان ثبت نام ضمن افزایش دقت و کاهش هزینه، فرایند احراز صلاحیت افراد سریعتر انجام شود.

معاون امور پستی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: اگر بتوانیم در هفته جاری مجوز دریافت وب سرویس ها را از سازمانهای ذیربط دریافت کنیم و تنظیمات فنی لازم انجام شود، با اطمینان از موضوعات امنیتی و فنی از ۱۵ مرداد ثبت نام از کارگران و کارفرمایان از طریق دفاتر پیشخوان دولت آغاز می شود.

نصیری با بیان اینکه با دریافت وب سرویس از سازمان های مربوطه، به جای دریافت مدارک فیزیکی از متقاضیان، امکان استعلام الکترونیکی مروبط به شماره ملی، کد پستی، شناسه اشخاص حقوقی(کارفرمایان) و وضعیت نظام وظیفه متقاضیان از دستگاه‌های ذیربط فراهم خواهد شد، تاکید کرد: ابتدا قرار بود مدارک دریافتی از متقاضیان در همان دفاتر پیشخوان اسکن شود که این موضوع علاوه بر افزایش هزینه و حجم بالای داده، حجم فعالیت وزارت کار برای کنترل اطلاعات کارگران و کارفرمایان را پیچیده و زمانبر می کرد که به همین دلیل مقرر شد پیگیر دریافت وب سرویس باشیم که این موضوع هر چند زمان آغاز ثبت نام را به تعویق انداخت، اما فرایند ثبت نام دقیق تر و با هزینه کمتر طی می شود.

بر اساس این گزارش، طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه ثبت نام از کارفرمایان حقیقی و حقوقی در این سامانه ۶ هزار تومان و تعرفه ثبت نام از کارگران ۵ هزار تومان تعیین شد.

سامانه روابط کار چیست؟

سامانه جامع روابط کار سامانه‌ای است که تمام فرایندها و روابط کاری مربوط به کارگران و کارفرمایان به صورت الکترونیکی ثبت می شود. ثبت الکترونیکی شکایات (دادخواست)کارگران بدون مراجعه حضوری به مراجع حل اختلاف و ثبت قراردادهای کار نیروی انسانی توسط کارفرمایان یکی از ویژگی‌های سامانه جامع روابط کار است.

در این سامانه حدود ۳۰ خدمت در حوزه روابط کار، هم برای کارگران و هم برای کارفرمایان پیش بینی شده است که در مرحله اول دو زیرسامانه «ثبت الکترونیکی دادخواست کارگران» و «ثبت قراردادهای نیروی کار توسط کارفرمایان راه اندازی می شود. پیاده سازی این سامانه علاوه بر شفافیت در اطلاعات کارگران و کارفرمایان، امکان نظارت و پایش وضع موجود حاکم بر روابط کاری را به سیاستگذاران می دهد.

کارگران و کارفرمایان پس از فراخوان ثبت نام، باید فقط برای یکبار با در دست داشتن مدارک هویتی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و پس از تشکیل پرونده نسبت به دریافت نام کاربری و رمز عبور منحصر به فرد خود اقدام کنند.

سامانه جامع روابط کار از طریق آدرس اینترنتی http://prkar.mcls.gov.ir قابل دسترس است و کارگران و کارفرمایان پس از تشکیل پرونده در دفاتر پیشخوان دولت و دریافت نام کاربری و رمز عبور می توانند وارد سامانه شوند.

در فاز نخست پیاده سازی این سامانه، صرفا کارگران و کارفرمایان استان تهران امکان ثبت نام در سامانه را دارند اما به تدریج طی هفته های آینده در استان های البرز، قزوین، اردبیل و سمنان به صورت آزمایشی و سپس طی ماه های آینده در کل کشور در دسترس کارگران و کارفرمایان خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید