جدیدترین اخبار
5 مرداد 1397 ساعت 10:51 فرهنگی و هنری کد خبر :333017

صلح‌جو: «خنداننده‌شو» دیگر جذابیت ندارد

طهماسب صلح‌جو گفت: مخاطب ایرانی هیچ‌گاه به زور کسی نمی‌خندد! من فکر می‌کنم یکی از بزرگترین اشتباهات مدیریت فرهنگی ما دست‌کم گرفتن مخاطب است.

صلح‌جو در پاسخ به این سوال که امروز شاهد تولید طنز‌های سخیف و بی‌ادبانه در تلویزیون هستیم مصداق بارز آن استندآپ کمدی‌های «خنداننده‌شو»؛ نظر شما در این باره چیست، تصریح کرد: من اعتقاد ندارم ما حتماً باید به دنبال درون‌مایه‌های طنز فاخر باشیم یا اصلاً برای طنز و کمدی، طبقه‌بندی قائل شویم.

این بدسلیقگی است. چرا که اساساً کمدی و طنز بایستی از درون یک گستاخی، بی‌ادبی و حتی پررویی، شکل بگیرد. طنز و کمدی بوجود نمی‌آید، مگر سدی از قواعد و قراردادهای تکراری زندگی‌های اجتماعی و فردی شکسته شود.

وی با بیان اینکه به هر قیمتی خندیدن معنایی ندارد، تأکید کرد: خیلی جالب نیست از به هر قیمتی خندیدن نام ببریم؛ زیرا تماشاگر ما برای خندیدن یک سلیقه و روحیه متفاوتی دارد. اگر فضای کمیک موجود او را به اوج لذت برساند، حتماً می‌خندد. مخاطب ایرانی هیچ‌گاه به زور کسی نمی‌خندد!

من فکر می‌کنم یکی از بزرگترین اشتباهات مدیریت فرهنگی ما دست‌کم گرفتن مخاطب است. باورشان این است که به مردم خوراک فرهنگی القا کنند. نه این طور نیست! مردم خودشان خوراک فرهنگی‌شان را به دست می‌آورند و یک موقعیتی برایشان جذاب باشد، معطوف آن می‌شوند.

باید به معیارهای هنری و رسانه‌ای مردم توجه کرد؛ وقتی می‌بینیم کاری و یا رویکردی با سلیقه مردم سازگار نیست به آن نکته رسیدگی کنیم. چرا که عرصه نمایشی نیاز به استقبال مخاطب دارد و متولیان امر بایستی طوری برنامه‌سازی و سریال‌سازی انجام دهند که مردم لذت ببرند.

این منتقد و کارشناس رسانه درباره «خنداننده‌شو»، اظهار کرد: البته در عین قبول نداشتن تقسیم‌بندی‌ها درباره طنز و کمدی، «خنداننده‌شو» این روزها هیچ جذابیت و محبوبیتی ندارد. ولی باز هم مدیران رسانه ملی بایستی برای سنجیدن معیارها و شناخت سلیقه‌های مردم به سطح استقبال و انتقادات جامعه توجه کنند.

دنبال علت استقبال‌ها بروند و ببینند چقدر مردم و به چه دلیل سطح نارضایتی نسبت به فلان برنامه و سریال دارند. آن‌وقت مطمئن باشید بهترین نتایج به دست می‌آید و در نهایت آثار فرهنگی و هنری مخاطب‌پسند تولید می‌شود.

ما نمی‌توانیم برای مردم نسخه تجویز کنیم که فلان برنامه و سریال را ببینید. واقعاً یک امر طبیعی است که مخاطبی طنز ببینند و شخصی هم مشتاق برنامه‌های مذهبی یا فلسفی عمیق باشد.

این سطحی‌نگری‌ها در بستن کنداکتور و برنامه‌ها، به عدم شناخت مخاطب توسط مدیران ما برمی‌گردد.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • وزیر مالی عربستان: پول ما تمام نشده است
  • هر چه سعودی‌ها و حامیانشان رشته بودند، پنبه شد
  • گزارش دقیقی درباره منابع آلاینده خیابان ولیعصر وجود ندارد
  • قیمت نفت به 63.85 دلار کاهش یافت
  • کانادا هم از فولکس‌واگن شاکی شد
  • افت شدید قیمت گندم و ذرت در بازارهای جهانی
  • قیمت جدید فلزات اساسی در بورس فلزات لندن منتشر شد
  • طرح NGL 3200 ماهانه ۲ درصد پیشرفت دارد
  • نامه مدیران صنعت بیمه به رئیس جمهور درباره معافیت از مالیات بر ارزش افزوده
  • افزایش اندک قیمت طلا در آستانه ضرب‌الاجل اعمال تعرفه‌ بر کالاهای چینی
  • تذکر آیت‌الله جنتی به هیات‌های اجرایی
  • شروع دوباره پروژه حفاظت از یوزپلنگ ایرانی
  • «نون.خ» سریال تراز تلویزیون است
  • پرونده همسر و خواهر متهم اصلی پرونده «سکه ثامن» بزودی به دادگاه می رود
  • دره فرحزاد «اکوپارک» می‌شود
  • پیشنهادی برای شهرام ناظری پس از لغو کنسرت قونیه
  • قیمت دلار در صرافی های بانکی به ۱۳۲۵۰ تومان رسید
  • گیشه‌ی سینماها به روایت آمار و ارقام
  • اعلام مستندهای بلند راه یافته به جشنواره فیلم های ورزشی ایران
  • نخستین همکاری عملی فائو با ایران برای احیای دریاچه ارومیه کلید خورد
  • تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره فیلم و عکس «مادر»
  • مالی نماینده سازمان ملل را اخراج کرد
  • تاریخ برگزاری انتخابات داخلی حزب نتانیاهو مشخص شد
  • مجری «فاکس‌نیوز» از این شبکه به اتهام آزار جنسی شکایت کرد
  • موسوی: حامیان سیاست‌های نابخردانه در منطقه جز تقویت گروه‌های تروریستی چه کرده‌اند؟
  • خط اعتباری نیروگاه سیریک هرمزگان باز شد
  • ترامپ حرف آخر را در توافق تجاری با چین می زند
  • تاثیر چیدمان کلاس درس بر دانش‌آموزان
  • بودجه فرهنگ از ۲.۵درصد کل بودجه کمتر شد
  • افت 47 واحدی شاخص بورس تهران
  • Ad