سد گتوند از هر چه اختلاس هم بدتر است

    کد خبر :332900

اهواز ـ نماینده مردم اهواز در مجلس با تأکید بر اینکه مشکل سد گتوند از هر اختلاسی بدتر است، گفت: در ۱۰ سال اخیر پیگیری جدی برای مشکل سد گتوند مشاهده نکردم.

به گزارش مهر، همایون یوسفی شامگاه جمعه در گردهمایی بررسی اثرات اجتماعی احداث سد گتوند اظهار کرد: با افزایش مشکلات در جامعه به تبع آن فرصت گفتگو بین مردم کاهش پیدا می کند؛ با از بین رفتن این فرصت نه تنها مشکلات حل شدنی نیستند بلکه رو به فراوانی هم خواهند گذاشت.

وی افزود: در کشور این کمبود گفتگو را در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داریم و همه بیشتر درد و دل دارند و کسی اصل موضوع را درست بیان نمی کند؛ با چنین وضعیتی نمی توان راهکار ارائه داد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس تصریح کرد: در خوزستان هم با این موضوع مواجه هستیم و چه بسا شدیدتر از سایر نقاط کشور باشد؛ یکی از مهمترین مسائل برای ارائه راهکار حل مشکلات استان، تشکیل چنین جلساتی به منظور هم اندیشی در خصوص حل مشکلات استان است.

یوسفی در خصوص سد گتوند نیز گفت: سد گتوند مانند دیگر مشکلات خوزستان مخاطبان بسیاری دارد و اگر مردم می دانستند موضوع به این مهمی با چنین محتوایی مورد بحث قرار گرفته قطعا حضور بیشتری می داشتند.

وی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در توسعه کشور از آن غافل شدیم بی توجهی به مسائل اجتماعی است و بیشتر توسعه ها مهندسی و بدون توجه به شاخص های مختلف از جمله امنیتی، سیاسی و فرهنگی است.

اجرای کاریکاتور توسعه در کشور

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس انتقاد کرد: در کشور بیشتر کاریکاتور توسعه را اجرا می کنیم و این مسئله باعث شده تا بعد از گذشت مدت ها نه تنها منتفع نشویم بلکه دچار مشکلات روزافزون هم شده ایم.

یوسفی با اشاره به اینکه هر عقل سلیمی و یا هر فردی با هوش معمولی خیلی ساده به جانمایی غلط سد گتوند پی می برد، افزود: اگر در ابتدای ساخت سد عکس هوایی منطقه مشاهده می شد، قطعا به راحتی محل جانمایی را چند کیلومتر بالاتر محل فعلی تعیین می کردند.

وی یادآور شد: البته حتی در مطالعات اولیه سد (قبل از انقلاب) جانمایی ساخت برای ۲۰ کیلومتر بالاتر از محل فعلی تعیین شده بود ولی اینکه چرا به آن بی توجهی شده جای بحث دارد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با تأکید بر اینکه باید گفتگو، بررسی و ارزیابی داشته باشیم که چرا این کارها انجام می شود، گفت: اصلا این مافیای آب که از آن نامبرده می شود واقعا قصد بردن آب دارد یا اینکه خیر به دنبال پیگیری اهداف دیگری است.

خوزستانی ها کسی را در دولت ندارند

یوسفی با اشاره به اینکه خوزستانی ها به آن شکلی که باید در دولت کسی را ندارند، گفت: با این وجود برای پیگیری مطالبات فقط نمایندگان مجلس باقی می مانند که آنها باید به جای پیگیری برای انتصاب بی نتیجه یک بخشدار یا فرماندار در این جلسات صحبت کنند که چرا چنین مشکلات بزرگی از استان خوزستان حل نمی شود.

وی با تأکید بر اینکه مشکل سد گتوند از هر چه اختلاس هم بدتر است، ادامه داد: با گذشت بیش از ۱۰ سال اخیر هیچ پیگیری جدی در سطح دولت و مجلس برای مشکل سد گتوند مشاهده نکردم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس یادآور شد: سد چند منظوره گتوند ساخته شده و با وجود منافعی که برای آن متصور شده ولی مضرات آن بسیار بیشتر است؛ هرچند در این زمینه باید واقع بین بود و بدانیم که هیچ راهکار علاج بخشی ۱۰۰ درصدی هم برای سد گتوند وجود ندارد.

یوسفی اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا سد را شکسته و آب را رهاسازی می کنند ولی رهاسازی نمک های کوه نمک (سازند گچساران) که توانایی تولید ۱۲۰ میلیون تن نمک را دارد، نتیجه ای جز نابودی استان خوزستان به دنبال نخواهد داشت.

طرح سئوال از اردکانیان

وی با اشاره به بی اهمیت بودن اعلام شوری آب از سوی وزارت نیرو به میزان یک هزار و ۵۰۰ گفت: وجود لایه ۵۰ متری نمک در کف دریاچه سد از اهمیت بالاتری برخوردار است و قطعا اگر این میزان نمک در دشت خوزستان رها شود به راحتی همه چیز را نابود می کند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با گلایه از اینکه همه دنبال پوشاندن خطاهای موجود هستند و خود این کار یکی از بزرگترین خطرات است، گفت: با وجود اینکه سد گتوند در حوزه انتخابیه و کمیسیون تخصصی من نیست ولی حسب وظیفه خود از وزیر نیرو طرح سئوال کردم که توضیحات وزیر نیرو هم اصلا قابل قبول نبود.

یوسفی ادامه داد: در اولین طرح سئوالم از وزیر مقرر شده بود تا کمیسیونی تشکیل و بعد از دو هفته نتیجه را اعلام و برای مردم شفاف سازی شود ولی این کار هم انجام نشد.

وی خبر داد: برای بار بعدی از وزیر طرح سئوال می کنم و این بار هرگز از او نمی گذرم؛ وزیر را به صحن علنی مجلس می آوریم و تمام سخنان این جلسات و درد و دل های مردم گتوند را به گوش ملت ایران می رسانیم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس اظهار کرد: تئوریسین های سدسازی و انتقال آب همین وزیر نیرو، اردکانی است؛ در رأی اعتماد مجلس برای بیطرف همه رأی منفی دادیم ولی چرا به فاصله کوتاه دو ماهه همه به اردکانیان رأی مثبت دادند.

یوسفی اضافه کرد: بنده افتخار دارم به عنوان یکی از معدود نمایندگان با وجود اعلام حتمی بودن اخذ رأی اعتماد اردکانیان ولی در مخالفت با وی برای تصدی وزارت نیرو سخنرانی کردم.

وی در پایان با انتقاد از اینکه همه مردم، مسئولان و نمایندگان از موضوع مهمی مثل سد گتوند غافل شدند، گفت: پیشنهاد می دهم که در مکانی بسیار بزرگتر از مردم دعوت عمومی شود تا به بررسی این مشکل با حضور خود آنها بپردازیم چون گفتگوی با مردم و کسب مشاوره از آنها در مسائل اجرایی بزرگترین کمک است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید