میزان قند خون نرمال و طبیعی چقدر است؟

    کد خبر :332607

آیا می دانید میزان قند خون نرمال و طبیعی چه مقدار باید باشد ؟ پاسخ این سوال خود را در این متن بیابید.

دانستن مقدار قند خون نرمال دانشی با اهمیت است که باعث شناخت بازه سطوح گلوکز خون شده و در واقع قسمت کلیدی خودکنترلی دیابت می باشد . این مقاله شناخت بازه قند خون نرمال برای بزرگسالان اشاره خواهیم کرد با ما همراه شوید.

قند خون طبیعی چه مقدار باید باشد

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم و استاد دانشگاه در خصوص نحوه تشخیص قند خون مناسب در افراد و جلوگیری از بالا رفتن قند خون در سالمندان اظهار کرد:سالمندان باید در رژیم غذایی خود از غذاهای سبک و کم کالری استفاده کنند .

این فوق تخصص غدد با بیان اینکه افرادی که علائم غیر عادی در بدن خود دارند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند، گفت:افراد بعد از مراجعه به بیمارستان و تشخیص اینکه قند خون آنان حالت ثابت ندارد، باید زیر نظر پزشک متخصص باشند و میزان قند خون آن ها مرتب کنترل شود؛ همچنین می توانند دستگاه قندخون تهیه کرده و در منزل، به طور مستمر میزان قند خون خود را بررسی کنند .

مهاجری با اشاره به اینکه بدن قندهای مختلفی را از خوراکی ها جذب می کند، خاطر نشان کرد:گلوکز، قندی است که بیشترین استفاده را در بدن دارد، قند فروکتوز در میو ه ها و لاکتوز در شیر است که بعد از استفاده در بدن به گلوکوز تبدیل شده و در آخر به انرژی تبدیل می شود .

وی با اشاره به اینکه عدد قند خون نشان دهنده پیشرفت بیماری و نوع بیماری است، اظهار کرد:اگر عدد قند خون فرد پایین تر از ۱۰۰ باشد فرد به دیابت مبتلا نیست و میزان قند خون طبیعی است؛ اگر بین ۱۰۰ الی ۱۲۶ باشد پیش دیابت است و آنها مستعد ابتلا به بیماری دیابت در آینده هستند، قند خون بالای ۱۳۰ مبتلا به نوع دیابت یک است و فرد باید خیلی سریع تحت درمان قرار گیرد .

شاخص هموگلوبین در بدن

این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه شاخص هموگلوبین در بدن نشان دهنده میزان قند خون است، افزود:اگر عدد هموگلوبین بالا باشد و معدل قند خون، سه ماه باشد بیمار باید تحت درمان قرار بگیرد .وی خاطر نشان کرد:در صورت تشخیص قند خون بالا فرد حتما باید از رژیم غذایی مناسب استفاده کند، از اضافه وزن جلوگیری کرده و فعالیت مناسب بدنی داشته باشد .

مهاجری با اشاره به اینکه استفاده از فست فودها برای بدن مضر است و نباید هیچ یک از افراد در مصرف آن زیاده روی کنند، گفت:شاید یک بار خوردن فست فود در بدن فرد مشکلی ایجاد نکند؛ اما اگر این روش تغذیه به صورت عادت غذایی در آید، فرد به سوی دیابت کشیده می شود، اضافه وزن و مقاومت به انسولین دو فاکتور اصلی ابتلا به دیابت هستند، علاوه بر اینکه بسیاری از فست فودها به طور مصنوعی با چربی های مضر و نیز کربوهیدرات های تصفیه شده و مصنوعی اشباع می شوند که این موضوع خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد .

این فوق تخصص غدد در خصوص میزان هموگلوبین در قند خون یادآور شد:اگر عدد هموگلوبین قند خون از حدی بالاتر باشد دیابت نوع یک است که همراه با پرنوشی، سرگیجه و تکرر ادرار خود را نشان می دهد؛ در نوع ۲ ، قند خون بالا نیست و هیچ علامتی ندارد و بیماری باید با آزمایش چک شود و بعد از تشخیص میزان قند خون مناسب، بیمار تحت درمان قرار گیرد .

مقدار نرمال قند خون

در حالت ناشتا :

برای افراد بدون دیابت : ۹۹-۷۰ میلیگرم بر دسی لیتر

برای افراد مبتلا به دیابت ۱۳۰-۸۰ میلیگرم بر دسی لیتر

دو ساعت بعد از غذا :

برای افراد بدون دیابت : کمتر از ۱۴۰ میلیگرم بر دسی لیتر

برای افراد مبتلا به دیابت : کمتر از ۱۸۰ میلیگرم بر دسی لیتر

HbA۱c:

برای افراد بدون دیابت : کمتر از ۷/۵ %

برای افراد مبتلا به دیابت : ۷% یا کمتر

آزمایش قند خون

می توانید با انجام آزمایش خون نوک انگشت، مقدار گلوکوز را تعیین کنید. همچنین می توانید از اندازه گیری CGM استفاده کنید. به طوری که یک سنسور به زیر پوست وارد می شود .

برای افرادی که انسولین تزریق می کنند، آزمایش خون باید به صورت مرتب انجام شود .

برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که انسولین تزریق نمی کنند، تعداد تست به خود فرد بستگی دارد. اگر می خواهید قند خون را به خوبی کنترل کنید، می توانید بعد از خوردن غذاهای مختلف یا انجام فعالیت های مختلف مقدار گلوکوز را تعیین کنید و به مقدار و نوع غذا توجه کنید تا اطلاعات موردنیاز را به دست آورید .

آزمایش روزانه در یک زمان به شما اطلاعات سودمندی نمی دهد. با برنامه ریزی آزمایش انجام دهید؛ به عنوان مثال پس از تغییر قرص یا استفاده از دارویی خاص .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید