جمنا توان ایجاد اجماع در اردوگاه اصولگرایی را دارد؟

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۰۷
    کد خبر :332423

طیف های مختلف اصولگرا آماده رقابت های انتخاباتی آتی می شوند اما جبهه مردمی نیروهای انقلاب از همه عقب افتاده است. کارشناسان و فعالان سیاسی اصولگرا معتقدند که این تشکل از گردونه حذف می شود اگر به فکر اصلاح و تغییر نباشد.
هم راست های سنتی فعال تر شده اند و هم طیف های دیگر اصولگرا.این طور که خبر می رسد گروه های مختلف مهیای رقابت های انتخاباتی می شوند. جمنا اما هنوز هم تشکل مورد توجهی است و اصولگرایان با اینکه می دانند جبهه پایداری و موتلفه در برابر آن کرنش نخواهند کرد در تلاش هستند تا با انجام بازنگری و اصلاحات یک بار این تشکل را ظرفیتی برای این وحدت معرفی کنند. چبرخی چهره ها از یک سو بر ضرورت بازنگری بر جمنا تاکید دارند و از سوی دیگر گزینه مورد حمایت خود را تعیین کرده اند. مصداق این مدعا آن است که باهنر همیشه از جمله چهره های نزدیک به لاریجانی به شماره آماده اما در قامت در دبیر کل جامعه مهندسین عضو جمنا است. تهدید اخیر او مبنی بر اینکه اگر جمنا اصلاحات لازم را انجام ندهد با یک تشکل دیگر جا به جا خواهد شد به قدر کافی گویا بود و تکلیف معلوم خواهد شد اگر گوشه چشمی به مقدمه چینی برای تشکیل حزب لاریجانی داشته باشیم. اینکه حزب رئیس مجلس قادر است جای جمنا را بگیرد یا تشکل دیگر لازم است بحث مفصلی است اما روشن است که جمنا بدون تغییرات، سلاح مناسبی برای کارزارهای آتی نیست.

فعالان سیاسی اگرچه همیشه دم از وحدت زده و به آن نرسیده اند اما در این خصوص اتفاق نظر دارند که این تشکل نیازمند بازنگری است. برای همین هم جلسات مشورتی خود در این راستا را کمی بعد از انتخابات 96 کلید زدند. این مشورت کردن ها و بازنگری کردن ها می توانست روزنه امیدی باشد اگر شعله اختلافات دورنی جمنا بالا نمی گرفت. مهدی چمران و سید محمد حسینی در ماه های گذشته انکار کرده اند اما خبرهای خوبی از جبهه مردمی نیروهای انقلاب نمی رسد. این سازوکار بدون تامین مالی توان زیادی نخواهد داشت و راهکار مورد اشاره چمران یعنی دریافت حق عضویت نیز شبیه یک شوخی است. قاعدتا خود اصولگرایان نیز انتظار ندارد با جمع آوری مبالغ اندک حق عضویت کاری پیش رود. دریافت مبالغ کلان از برخی اعضا نیز این تشکل را وارد بازی پیچیده تری کرده و از ریل خارج خواهد ساخت.

بر همین اساس کارشناسان و تحلیل گران اصولگرا به فکر افتاده اند تا یا جمنا را اصلاح و مناسب ایجاد وحدت کنند و یا جای آن را به تشکل دیگری بدهند. برخی از اصولگراها هم از همین حالا از جمنا قطع امید کرده اند. به عنوان مثال امیررضا واعظ آشتیانی معتقد است: «افرادي كه در جمنا هستند، قابليت گفتمان سياسي ندارند و در قد و قواره توليد فكر نيستند».

وی در گفت و گو با نامه نیوز با تاکید بر اینکه «جمنا موتور محرك قوي ندارد» گفته بود: «جمنا نيازمند اصلاحاتي جدي است. حالا مي‌توان تصميم گرفت كه تحت نام جمنا اين اصلاحات صورت بگيرد يا تحت نام ديگري كار را آغاز كنيم. مهم اين است كه بتوانيم قواي محركه خود را به كار اندازيم و در عين حال از نيروهايي استفاده كنيم كه يار و ياور اصولگرايي باشند، نه اينكه باري بر دوش مجموعه باشند. اگر قرار بر اين باشد كه عده‌اي تلاش مضاعف كنند و عده‌اي ديگر سر سفره بنشينند و تحت هر شرايطي فقط ارتزاق كنند، جوابگو نيست. جمنا يا هر تشكلي كه تحت عنوان تشكل اصولگرايان مي‌خواهد وارد ميدان شود، بايد قدرت گفتماني‌اش با مردم و قدرت گفتماني درون سازماني و توليد فكرش به روز شود».

به گفته وی، اگر بنا باشد كه جمنا يا هر گروه ديگري تحت عنوان جريان اصولگرا مدام بخواهد حرف‌هاي تكراري و نخ نما بزند، بي‌فايده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید