رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران تاکید کرد

ضرورت استفاده از ظرفیت شورای عالی استان‌ها برای حل مشکل املاک ناایمن

    کد خبر :332394

رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از لزوم استفاده از ظرفیت شورای عالی استان‌ها برای حل خلاء قانونی ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن خبر داد.

زهرا صدراعظم نوری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بازدید روز گذشته‌ (۳ مرداد) از پروژه‌های زیست محیطی منطقه ۲ اظهارکرد: کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هر هفته از یک منطقه بازدید می‌کند و فعالیت‌ها و امکانات منطقه را در حوزه اولویت‌های کار کمیسیون یعنی پروژه‌های مرتبط با محیط زیست، خدمات شهری، سلامت و ایمنی بررسی می‌کند که این هفته اعضای کمیسیون از منطقه ۲ بازدید کردند.

وی افزود: در منطقه ۲ پروژه‌های زیست محیطی زیادی قرار دارد از جمله مرکز میانی تخلیه زباله، تصفیه‌خانه فاضلاب، پارک نهج‌البلاغه، پارک پرواز و … و اقدامات خوبی در منطقه انجام شده است. از آنجایی که در منطقه ۲ مدیرانی جوان فعال هستند، این منطقه از پویایی و تمرکز خوبی برخوردار است و نوآوری و خلاقیت در منطقه وجود دارد.

رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان این‌که رویکرد ما در کمیسیون ماده ۷ و حفظ باغات این است که با وجود همه فراز و نشیب‌ها به حفظ باغات توجه ویژه‌ای شود و شورای شهر تهران با جدیت پیگیر حفاظت از باغات باقی‌مانده تهران است و به هیچ عنوان از این موضوع کوتاه نمی‌آید.

نوری با بیان این‌که در سطح منطقه ۲ باغات زیادی وجود دارد، گفت: با این‌که درخواست برای ساخت‌ و ساز در این باغات بالا است اما نگاه شورای شهر پنجم به باغات، حفاظتی و صیانتی است و به هیچ عنوان نگاه درآمدی به مقوله باغات نداریم و معتقد نیستیم که شهر نابود شود تا بتوانیم آن را اداره کنیم.

وی با بیان این‌که سرانه فضای سبز در منطقه ۲، ۲۱ متر است، اظهار کرد: پس از لغو مصوبه برج باغ طی بخشنامه‌ای به همه مناطق تاکید شد که فعلا پروانه ساخت‌وساز صادر نکنند تا شهرداری بتواند جایگزین خوبی برای مصوبه برج باغ داشته باشد. اخیرا جلسه‌ای را با معاون شهرسازی برگزار کردیم و گفتیم که حتما باید نگاه حفاظتی و صیانتی به باغات که سرمایه شهر هستند در مصوبه جایگزین برج باغ لحاظ و از بارگذاری صرفا اقتصادی اجتناب شود.

رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان این‌که یکی دیگر از موضوعات در منطقه ۲ بحث اسلام‌آباد است،گفت: مساله اسلام‌آباد را باید در قالب یک طرح موضعی ببینید و به‌طور قطع شهرداری صلاح شهروندان را مدنظر قرار می‌دهد اما باید برای معضل منطقه اسلام آباد که طی سالیان زیاد ایجاد شده است فکری کنیم و این مساله با جلسات پشت میزی و تنها حرف زدن حل نمی‌شود چرا که مردم در این منطقه سند ندارند اما سال‌هاست که در آن زندگی می‌کنند.

نوری در ادامه یکی دیگر از مشکلات منطقه ۲ را وجود مراکز تجاری بزرگ مقیاس و مراکز اداری پرمخاطب دانست و اظهارکرد: متاسفانه در زمان ساخت این مراکز پرمخاطب به پیوست‌های ترافیکی آن توجه نشده بود و حالا ما با مراکزی مواجه هستیم که هنوز فعالیت‌ خود را آغاز نکردند و اگر این اتفاق رخ دهد قطعا شاهد ترافیک گسترده در سطح منطقه ۲ خواهیم بود.

وی با بیان این‌که واحد مدیریت ایمنی در منطقه ۲ فعال است و کلیه ساختمان‌های ناایمن منطقه را شناسایی و با اولویت‌بندی برای آنها اخطاریه صادر کرده است، اظهار کرد: باید این مساله مدیریت شود چرا که پس از شناسایی واحدهای ناایمن توسط منطقه، سازمان آتش نشانی باید طی بازدیدهایی از طریق دستورالعمل‌های مختلف ذینفعان را مجاب به ایمن‌سازی کنند.

رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان این‌که در حال حاضر ظرفیت خوبی به اسم شورای عالی استان‌ها داریم که ریاست آن برعهده یکی از اعضای شورای شهر تهران است، گفت: شورای عالی استان‌ها می‌تواند مانند مجلس و دولت عمل کند و جای سوال است که چرا ما در مقوله ایمنسازی املاک ناایمن که نه می‌توانیم از آن چشم‌پوشی و نه براساس قانون می‌توانیم اقدامی کنیم، از ظرفیت شورای عالی استان‌ها استفاده نکنیم.

نوری با بیان این‌که در حال حاضر سازمان آتش نشانی ۱۰ هزار پلاک ناایمن شناسایی کرده است که بخشی از آنها واحدهای تجاری با مغازه‌های زیاد هستند، اظهارکرد: اگر می‌خواهیم که شهر تهران ایمن‌ شود باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده کنیم.

وی در پایان در خصوص وضعیت گودهای منطقه‌ ۲ با بیان این که طی سنوات گذشته خاکبرداری و گودها در سطح منطقه بنا به دلایل مختلف رها شده است، گفت: طبیعتا این گودهای رها شده مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و نبود ایمنی کافی برخی از آنها می‌تواند مشکل‌ساز باشد. هرچند که شهرداری منطقه ۲ اقدامات خوبی را در مورد ایمن‌سازی گودها انجام داده است اما لازم است که از اسناد فرادستی برای مجاب کردن مالکان استفاده کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید